barebackpad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti_haf

barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 22:24

hallo,

weet nie of ik hier goed zit maar anders verplaatsen jullie hem maar..

ik twijfel om te gaan rijden met een bbp, maar ik heb een paar vragen? hoe gaat het met opstappen? glij je dan weg? kun je gewooon opstijgen zoals met een zadel? ik zou er gaarg een willen met beugels voor de stevigheid, ik rijd nu ook al regelamtig zonder zadel en zit niet zo stabiel, ik glij er zo snel vanaf in bochten enzo...

ik hoor t wel!

Amberr_

Re: barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:05

ik geloof niet dat de beugels aan een bbp bedoelt zijn om op te stijgen, dienen enkel voor zeg maar ondersteuning van je voeten (naar wat ik weet).
je kunt beter vanaf een hek/krukje oid opstappen: anders hangt je barebackpad zo onder de buik van je paardje (of scheuren de beugels af als je het maar vaak genoeg doet)

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:10

Het wordt sowieso afgeraden om met beugels aan een barebackpad te rijden. In verband met de belasting van de rug. Een zadel verdeelt de druk over een groot deel van de rug. Een barebackpad doet dit niet en is dus niet gemaakt om een zadel te vervangen, maar ter afwisseling. Beugels nooit doen. Bij normale zadels wordt de druk die op de beugels komt te staan verdeeld over de gehele boom, terwijl het bij een barebackpad op 1 punt steunt. Dat is heel slecht voor de wervels van de rug.

Deze informatie kreeg ik van de vrouw van equestor die ook de barebackpads verkopen. Ze was bij mij zadel aan het passen en toen had een stalgenootje een aantal vragen ivm de aanschaf van een barebackpad.

Ik hoop dat deze informatie je helpt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:06

Aan een goede barebackpad vind je geen beugels. Zoals hierboven al gezegd, de druk op de beugels komt op 1 plek op de rug terecht, erg slecht voor je paard. Als je niet zo stabiel zit is een bbp niet zo'n goed idee nog Lachen.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:03

oke nou in ieder geval bedankt voor de tips.. klinkt inderdaad logisch van de beugels maar ja niet echt over nagedacht..

bedankt voor de info!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:41

Een goede barebackpad helpt je wel om stabieler te zitten zonder zadel. Je hebt veel meer 'grip' waardoor je er niet snel af glijdt, wat weer zorgt voor meer zelfvertrouwen en dus meer plezier in het rijden zonder zadel.

Beugels aan een barebackpad zijn eigenlijk alleen 'bedoeld' om te gebruiken met lichtrijden, want wanneer je aan 1 kant meer druk in 1 beugel zet, gaat de pad schuiven. Beugels zorgen dus niet voor meer stabiliteit, alleen voor een hogere puntbelasting op de rug van je paard. Absolute afrader dus.

lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:53

beugels zijn niet raadzaam! een barebackpad schuift sneller waardoor het paard in onbalans raakt. verder moet je ook niet overgaan op een bbp maar je moet hem naast je gewone zadel gebruiken. Zie ook het zadelboek!

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:57

Je hebt trouwens wel van de opstaphulpen. Dat is een soort van singel die je om de buik van het paard doet. Hier zit een beugel aan vast. Als je in de beugel gaat staan, gaat de singel strakker en glijdt deze dus niet weg. ZO kan je dus toch zonder beugels je paard opstappen. Ik weet alleen niet meer waar ik deze gezien heb, zal even gaan zoeken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:05

@spokie79 : die singel ben ik ook tegen gekomen en het lijkt me vreselijk voor een paard! Je stapt op en die singel word heel hard aangetrokken, ik denk dat elk paard naar de 2de keer wel door heeft dat opstappen pijn doet en je er vervolgens niet meer oplaat.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:20

ik heb zelf een BBP van emielvoest! en het bevalt echt SUPER!
er zitten geen beugels aan en dat lijkt me niet echt handig i.v.m belasting voor het paard!
de pad is gemaakt van meerdere lagen foam en de buitenstof is badstof zodat je moeilijk kan glijden!
ik reed eerst ook wel is zonderzadel en gleed ook steeds weg maar nu zit ik gewoon rechtop en kan ik goed ontspannen zitten
het is wel best veel geld maar je hebt dan wel iets!
er zijn van emiel Voest 2 uitvoeringen 1tje met bont en 1tje met foam. ik raad de gene met foam heel erg aan!
voor meer info kan je even kijken op www.emielvoest.nl!
succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:24

Ik heb er 1 met beugels, en die gebruik ik al hulp bij het op stappen.Als ik op de bakrand sta en op wil stappen, loopt mijn paard een paar passen weg en dan kan ik niet op stappen.Maar ik glij nooit weg.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:26

Voor de liefhebbers:Bare-up
Je moet denk ik inderdaad niet te zwaar zijn Knipoog.

Of je moet jezelf leren opstappen als cowboy. Ik heb geoefend en het lukt mij nu ook. Je pakt een flinke pluk manen. Je gaat met je linkerzijde naar de linkerzijde van je paard staan en je zwaait je rechterbeen hoog op en springt daarbij op. In de lucht gooi je je been over de rug van je paard en het laatste stuk hijs je jezelf op. Dat moet je denk ik ook niet elke dag doen.
Of je moet je paard leren naats het hek stil te blijven staan. Is een kwestie van geduld, maar dat zal uiteindelijk wel lukken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:53

als je zonder zadel wegglijdt in de bochten, gebeurt dat ook met een bareback pad, of je moet de singel finaal aansnoeren, wat ten eerste niet zal lukken en ten tweede pijnlijk is voor je paard. het is een leuk dingetje voor erbij, maar als je stabiliteit wilt moet je een 'gewoon' zadel nemen. een barebackpad is géén vervanger voor het zadel. het geeft geen drukverdeling, en schuift gewoon met je mee. zitles is denk ik een betere oplossing. ik gleed toen ik net begon ook vaak weg, maar rij tegenwoordig ook bochten in rengalop zonder zadel. oefening baart kunst, gewoon heel veel oefenen! en eerst met de bareback beginnen zonder beugels, de aanwezigheid van beugels maakt het verleidelijk om erin te steunen, en dat kan niet als je evenwicht niet voldoende is om zonder zadel recht te blijven zitten.

verder is de druk van de beugels dus niet echt fijn voor de rug van je paard, dus áls je de beugels aan hebt, is het beter er niet in te steunen, zoals gezegd. wat een goed alternatief is voor wegglijden is een dikke pad (western- of voltigepad) met een singel met kussentjes (platte longeersingel). door de kussentjes hou je de ruggegraat vrij, en zal de boel minder snel schuiven. ook geeft bijv. een voltigepad veel betere drukverdeling en schokabsorptie dan een gewone barebackpad.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:20

bedankt voor alle tips... ik ga nog eens goed orienteren...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:33

misschien is dit wel wat voor je Haha!

z`n longeer singel of antie rol singel ..

Afbeelding

schaapje erover
Afbeelding

en rijden maar , voordeel is hier mee dat je af en toe vast kunt houden , de singel ligt fatsoenlijk over de schoft heen en het schaapje of iets anders blijft netjes liggen

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:40

Ik heb vandaag voor het eerst met bbp gereden. Ik rij altijd al zonder zadel, en had met bbp wel meer steun. Zat lekker zacht en ik had er geen last van dat paard net in de regen buiten had gestaan. Schuift wel snel, ik ken wel bbp's die ook stevigheid bieden, maar die zijn héél duur. 220 euro geloof ik. Ik heb ook een poosje met mijn barefoot zonder beugels gereden. Dan heb je een beetje een echt zadel, maar toch gebruikt als barebackpad. Lachen