Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 00:25

Ik ben de laatste tijd aan het denken over het opkomende besef van mensen dat de manier van paarden houden die we lange tijd gedaan hebben verre van natuurlijk is, en nu hun paarden een zo natuurlijk mogelijk bestaan willen geven.

Maar hoe zit dat eigenlijk met andere dieren? Een paard is al eeuwen gedomesticeerd, net als een hond of kat.

Mijn katten komen amper buiten, slapen bij mij in bed en krijgen droge brokken, dat is eigenlijk ook verre van natuurlijk. Ze krijgen het gewoon voorgeschoteld en hoeven niet te jagen.

Hoe denken jullie daarover?

ratzel

Re: Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:36

mijn katten komen ook niet buiten... mn hond loopt gewoon met me mee als ik buiten met de paarden bezig ben. Ik denk persoonlijk dat het onmogelijk is om je dieren écht natural te houden. Misschien kun je iets doen om er in de buurt te komen maar dan houdt het ook op. Feit is dat er geen prooien meer zijn om op te jagen (en zo ja, heb je ruzie met de buren).

Mijn motto is: zolang mijn dieren genoeg bewegingsvrijheid hebben, levenslust en twinkeling in hun ogen dan geloof ik dat ze het ergens anders niet beter hadden gehad. Ze krijgen op tijd hun eten en aandacht. Ik ben persoonlijk niet zo voor het hele "natural' gebeuren (nu krijg ik wellicht veel mensen om me heen) maar de reden hiervoor is dat ik er niet in geloof dat een dier het dan zoveel beter heeft dan zoals ik ze nu houdt. Ik kan mijn katten naar buiten doen, maar dan kan ik ze de volgende dag van de straat krabben, in huis hebben ze echt veel om te ontdekken, ik woon gelukkig niet in een flat.
Mijn hond mag zoveel naar buiten als ze wil, maar toch ligt ze het liefst bij ons binnen in haar mand als wij ook binnen zijn.
Onze paarden lopen enkele uren los in de paddok en er wordt 's avonds met ze gewerkt. Ze hebben een ruime droge box met 6 x per dag eten. Ze maken een tevreden indruk. ik heb mijn paarden weleens dag en nacht buiten gehad. Gevolg: 2 zieke dieren.... Ze zijn dat gewoon niet meer gewend. En wellicht dat het bij andere mensen wel helemaal goed gaat, maar bij mij werkt het absoluut niet en gaat het ook tegen mijn eigen gevoel in.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 02:35

Onze twee poezen slapen elke nacht buiten, mijn zoon is allergisch voor ze. Dit is de enigste manier om ze niet weg te doen. Maar ze krijgen ook gewoon hun brokjes en bakje water. Overdag slapen ze en s'nachts gaan ze op pad. Maar als het aan hun ligt zitten ze alleen maar binnen , want dat vinden ze heerlijk.
Ons klimaat laat het wel toe dat ze buiten blijven, maar kan me voorstellen dat het in nederland misschien wat moeilijker is met het klimaat. Alles is te modern geworden sommige dingen zijn dan ook niet terug te draaien. Stel je voor dat alle mensen hun honden en katten buiten laten ( zoals hier) dan zie je alleen maar dode dieren op de weg. We hebben veel last van zwerfdieren ze zien er vreselijk uit en hebben allerlei ziektes. Volgens mij hebben de huisdieren het goed zolang ze maar niet in een kennel of hokje worden vast gezet.

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 03:21

mijn katten zijn altijd buiten, woon lekker ruim en vlakbij de biesbosch dus is er ook weinig kans op aanrijdingen. in de winter komen ze wel steeds vaker binnen en natuurlijk om te kroelen en te eten maar wanneer ze gaan en komen bepalen ze zelf. snachts zijn ze altijd buiten alleen onze oude poes van 15 jaar blijft snachts wel binnen. opzich vind ik dat we ze redelijk natuurlijk houden maar katten en honden echt natuurlijk houden is al lang niet meer mogelijk

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:10

Ik heb twee katten die via een luikje in de achterdeur kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen. Ik woon midden in de stad, en zou me erg druk kunnen maken over aanrijdingen, maar heb er voor gekozen dat niet te doen en te hopen dat ze met het verkeer om leren gaan. Dat lukt ze nu al 3 jaar prima, ik kom ze af en toe tegen op het voetpad Haha!
Verder krijgen ze bij mij te eten, gaan ze bij de buurvrouw(en?) schooien en komen ze vervolgens nog met muizen naar huis (voor de sport Knipoog ). Er wordt 's nachts lustig kabaal gemaakt met 'vriendjes' en gevochten met steenmarters. Ik vermoed dus dat ze hun 'natuur' wel kwijt kunnen Haha!
Maar dus liever in vrijheid platgereden katten dan ze te moeten opsluiten voor mij.

Toch ook even opmerken dat ik me soms afvraag wie nu precies wie heeft gedomesticeerd Clown .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:31

Mijn katten bepalen zelf waar ze zijn.Ze hebben een luik en kunnen dus naar binnen of naar buiten. Er slapen er 2 op bed, 1 bij mijn voeten en 1 bij mijn kussen. De ander slaapt op de bank. Clown
Ik geef ze voer, maar vroeger werden er hele pizzaas en karbonades door het kattenluik gesleepd, om nog maar niet te spreken van duiven, muizen en ander spul wat van mij buiten mag blijven.
De kat van de buren is ook vaak bij mij. Even wat aandacht halen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:34

Zowel katten als honden komen hier buiten. De honden lopen vaak wat te swerfen over het erf, als mijn vader thuis is (vaak overdag) en worden 's avonds uitgelaten met de fiets. Onze dikste hond gaat vaak ons nog met mij mee opbuiten rit. (is op dieet Knipoog )

De katten mogen gewoon naar buiten en binnen wanneer ze willen, die gaan gewoon voor de deur staan miauwen.

Wij hebben het voordeel dat we echt buiten wonen, er licht hier één verharde weg en daar komen zelden auto's langs, en onze honden zijn zo langzamerhand goed erf vast.

edit: Misschien ook wel handig om te zeggen. Onze honden komen niet in een bench ofzo maar lopen gewoon door huis

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:36

Hond loopt erg vaak buiten en zit vaak alleen 's avonds bij ons binnen. Hij krijgt droge brokken. Verder niet zo natural dus. Ik denk dat dat bij paarden ook gemakkelijker door te voeren is dan bij honden. Honden zijn toch al verder doorgefokt dan paarden om voor ons als 'huis'dieren te kunnen dienen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:42

Ik ben absoluut geen 'natural', maar onze katten (muv de 14jarige) lopen dag en nacht buiten en komen alleen binnen om te eten en af en toe glippen ze stiekum naar binnen.

Dus echte buitenkatten, overigens kunnen ze hier genoeg muizen vangen (wat ze ook graag doen en we die vaak voor de deur vinden Tong uitsteken )

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:43

Mijn hond krijgt qua eten wel "natural". Ik heb hem jaren op brokken en blikvlees gehad. Totdat hij blaasstenen kreeg. Nu krijgt hij versvlees. Ik merk wel een gigantische vooruitgang in zijn gedrag en gezondheid.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:47

Bandida schreef:
Ik h....

Toch ook even opmerken dat ik me soms afvraag wie nu precies wie heeft gedomesticeerd Clown .

Hahaha inderdaad, Nagelbijten / Gniffelen

Over voeding is een hele discussie..
Vers vlees gaat in de toekomst nog heel veel nadelen hebben, inverband met parasitaire problemen. Hondelintworm enzo...

Mijn hond gaat en staat waar hij wilt, natuurlijk heeft dat wel beperkingen. Als je in een stad woont. Maar de tuin is nog redelijk groot, en we gaan vaak met hem wandelen.
Een bench heeft hij, maar daar kiest hij zelf voor of hij erin gaat liggen, die staat naast de verwarming en ja Clown dan moet ik niets meer zeggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:49

kat leeft buiten.
krijgt brokjes en water, en slaapt in het hooi.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:55

Mijn honden zijn ook binnen, gaan vaak mee naar de paarden.
maar ik voer wel compleet natuurlijk, volgens het prooidiermodel. er komt hier geen brok in.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:57

katiavl schreef:
Bandida schreef:
Ik h....

Hahaha inderdaad, Nagelbijten / Gniffelen

Over voeding is een hele discussie..
Vers vlees gaat in de toekomst nog heel veel nadelen hebben, inverband met parasitaire problemen. Hondelintworm enzo...

Mijn hond gaat en staat waar hij wilt, natuurlijk heeft dat wel beperkingen. Als je in een stad woont. Maar de tuin is nog redelijk groot, en we gaan vaak met hem wandelen.
Een bench heeft hij, maar daar kiest hij zelf voor of hij erin gaat liggen, die staat naast de verwarming en ja Clown dan moet ik niets meer zeggen.

wat betreft de wormen, die hebben bij een vers gevoerde hond weinig kans, omdat de zuurgraad en weerstand veel hoger is bij een versgevoerd dier. Ik voer nu al 2 jaar vers en heb nooit wormen en vlooien!!! Ik laat af en toe de ontlasting controleren. door brokken is e zuurtgraad in de maag helemaal verknald, waardoor de darmen hun werk ook niet meer doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:06

Prof nematology universiteit gent beweert toch anders, maar heb het dan ook niet over nu maar over het toekomstbeeld. Beetje in vergelijking met probleem hondelintworm in griekeland.
Ook zijn er in drie jaar opvallend meer ziekenhuisopnames van mensen met hondelintworm wat geen pretje is..

Het is gewoon ook heel afhankelijk waar je het vlees haalt denk ik, Geen vers dood schaap voeren in ieder geval *LOL*

Nuja er word altijd wel geroepen over de gevaren, we zullen wel zien wat de toekomst brengt. Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:10

Ik heb geen honden of katten Clown
De vorige kat wilde namelijk een natural leven en is van het balkon gesprongen... geland op de parasol van de onderbuurman en nooit meer terug gekomen.

In de buurt waar mijn moeder woont is er behoorlijke overlast van katten, ze halen overal de tuinen omver, schijten de boel onder en jagen de vogels weg. Iets waar katteneigenaren vaak te weinig over na denken.
Mijn moeder heeft wel een hond, die zit overdag als zij werkt in de tuin, met zo'n ouderwets hondenhok om te schuilen. Veel betere oplossing dan in de bench...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:18

Onze hond loopt de hele dag buiten(op de boerderij) en hij heeft zijn eigen hok, en hij slaapt vaak bij winston in de schuur op de balen stro. Hij komt alleen binnen met onweer en vuurwerk, daar issie doodsbang voor en dan wil hij heel graag naar binnen.

Verder krijgt hij gewoon eten(brokken en brood en de restjes van het avondeten), maar entingen of ontwormingsdingen krijgt hij nooit, daar doet hij het blijkbaar heel goed op want hij is al bijna 14 jaar.
Als hij iets nodig heeft kwa voedingsstoffen kan hij daar gewoon naar opzoek gaan, er is zat te vinden hier op de boerderij.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:27

onze bullterrier staat zover van de natuur af, daar wil ik niet eens over praten, die heeft gister in de storm haar plasjes naast de voordeur gedaan en ligt het liefst bij ons in bed Haha!

de katten mogen er altijd uit als ze willen en een enkele neemt genoeg vers vlees mee Haha! verder eten ze inderdaad drogebrokjes.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:13

Mijn poezen lopen buiten .......de oude(19) is met dit weer vaak binnen(die slaapt echt 20 uur op een dag volgens mij)
De poes die bij het huis hoorde loopt in en uit.
Mijn vroegere bange huispoes heeft besloten om hier in de schuur te gaan wonen.
Ze eten brok,vlees en muizen(oja en jonge konijntjes Huilen ).

Mijn varkentje en konijnen wonen ook in een ruime ren ongeveer 6 bij 7 meter, met pas een groot tuinhuis erin(varkske was uit zijn oude hok gegroeid).
Varken loopt overdag los te wroeten in het bos en gaat 's avonds in zijn ren.
Konijnen wonen ook in het tuinhuis en in een hol onder de grond.
Varkske krijgt groenvoer,hooi en speciale muesli voor varkens want door de zeugenbrok die eerder kreeg werd ze echt veel te zwaar dus gelukkig verkopen ze niet te ver deze "swienmix" en daar doet ze het erg goed op....
Nijnen krijgen brok, groenvoer en hooi.

Mijn 2 honden(bordeauxdogs) lopen ook in en uit het huis en aangezien we vrij in de bossen wonen lopen ze daar lekker rond te struinen.
Ik heb nooit een bench gehad omdat ik daar op tegen ben.
1 van mijn hond komt uit het asiel en was zwaar verwaarloosd en met 7 maanden nog nooit uit haar hok geweest dus al was ze niet zindelijk en een sloper....bench was geen optie.
Het is gelukkig helemaal goed gekomen met haar, al heeft ze "aparte" achterpootjes
Ze eten "grote honden" brok en vers vlees.

Ik zie al mijn diertjes graag met zoveel mogelijk ruimte om hen heen als het mij toelaat.

Ik heb een zwak voor asieldieren en als je dan ziet hoe vrolijk die beesten worden van wat vrijheid om hun heen(ook zeker de nijntjes want die zitten toch wel erg vaak in een isoleercel).

Voer is mischien niet altijd even "natural" maar ze doen het er allemaal goed op en het is zeker zoeken geweest wie wat welk merk enz.
Alles is heel onnatuurlijk gesteriliseerd of gecastreerd zodat ze niet vermeerderen(behalve het vrouwtjes konijn dat ik pas gekregen heb......leuk ze was al 3 jaar van deze mensen en ik keek niet wat het was....dus hup bij mijn nijnen gezet en het het resultaat...7 jonge nijnen..waarvan de kat er dus 5 op heeft gegeten Boos! )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:25

Edit: idee over 'natural' verwijderd Lachen

Mijn diertjes krijgen net als mijn paard, een complete brok én vers vlees (paard geen vlees, behalve the occasional liefdesbeetje Knipoog ), dus meer en betere voedingsstoffen dan wanneer ze zouden jagen, vooral onze ouwe doos Lachen

Verder zijn ze opgevoed volgens de dierenmanieren, dus zoveel mogelijk duidelijk proberen te maken op de manier die bij hen nog altijd ingebakken zit.

Trouwens, één van onze honden is geadopteerd uit Spanje, die heeft dus écht heel 'natural' geleefd. Graatmager en in verwachting, doffe vacht. Nu is ze heel gelukkig, ze kan overal lekker rennen en zit vaak genoeg nog achter dieren aan, maar pakt ze niet. Het is een spiegeltje. Als ze niet op onze 'on-natural' manier opgevangen was, hadden ze haar ook niet (letterlijk!) van de dodenboom geplukt. De stichting kwam erachter dat de hond die wij op wilden vangen weg was, ze zat ook al op de dodenrij. Een paar dagen zagen ze haar aan de 'ophangboom' opgeknoopt wordenm, dus een beetje niet helemaal natuurlijk heeft haar geen kwaad gedaan Lachen
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 19-01-07 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:30

@khirshanta: een discussie over wat het doel van naturals is, is in dit topic niet op zijn plaats. Voor verdere uitleg verwijs ik naar de sticky viewtopic.php?f=99&t=702098

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:48

Discussie was niet bedoeld, ik wilde enkel een ander licht schijnen Lachen ik haal het meteen weg

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:02

Mooi...
Wat een verhaal over je hond zeg! Ik denk trouwens wel dat de wereld zo in elkaar zit dat veel huisdieren zoals honden niet meer op een natuurlijke wijze kunnen leven... waar moeten ze het voedsel vandaan halen? In verstedelijkte gebieden is dit haast onmogelijk...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:09

Wendy schreef:
Mooi...
Wat een verhaal over je hond zeg! Ik denk trouwens wel dat de wereld zo in elkaar zit dat veel huisdieren zoals honden niet meer op een natuurlijke wijze kunnen leven... waar moeten ze het voedsel vandaan halen? In verstedelijkte gebieden is dit haast onmogelijk...

En dat telt spijtig genoeg niet alleen voor huisdieren.
Katten hebben ook een sterke ecologische inpakt, heeft iemand eens een onderzoek naar gedaan.
En die inpakt was niet erg positief

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:23

Sorry, er zijn grenzen...

Mijn katten kunnen inderdaad zelf aangeven of ze buiten of binnen willen. ! kat moet je naar buiten doen anders komt ze niet van haar warme plek!! Dromen
Ze krijgen brok en af en toe wat vlees.

Mijn hond moet doen wat ik wil. Honden moeten een leider hebben!!Net als paarden.

Mijn paarden staan onder een dek, rij in de sport, dan kom je hier niet onder uit. Ze komen wel alle dagen buiten in een weide, ook met regen!!

Je kunt een paard niet meer houden zoals in het wild. Alleen de ijslamders, die hebben nog en natuurlijke selectie. De kwpn'er is gewoon op andere eigenschappen geselecteerd. Bedenk dus wel wat je doet met je paard, en kijk ook naar zijn gebruiksdoel!!!