overstappen op natural; hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

overstappen op natural; hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 22:56

OK, ik rijd al bijna 25 jaar. heb een lieve tinker waarmee ik wekelijks les, regelmatig buitenrij en zelfs nog een startkaart heb.
Nou je snapt het al; die wedstrijden is niet echt wat voor ons. De instructeur vindt zo'n lomperd maar niks en laat me maar wat aanhobbelen in de les. Roept alleen maar Strenger en ondertussen schieten we niks op.
Mijn paard wordt alleen maar sterker en we hebben steeds meer 'hulpmiddelen'en steeds minder lol.
Ik wil het eens over een andere boeg gooien. ik stop met deze lessen, zal mijn startkaart niet meer verlengen en zoek dus een andere instructeur.
Omdat ik niet meer in het STRENGER geloof, is de vraag: welke methode? NH, Emiel voest, Centered Riding, AdB, er is zoveel, ik zie door de bomen het bos niet.
Ik rijd in de bak met een dubbelgebroken bustrens, maar best een dunne, en buiten met een Pelham om mijn schatje ook nog eens terug te kunnen nemen in geval van teveel enthousiasme.
(in de bak is ze pas na 3 kwartier nageeflijk; tot die tijd is er geen houden aan. als ze nageeflijk is, is ze juist heel sensibel en reageert ze op de kleinste hulpen) Maar ik vraag me af of ik met een steeds scherper bit ook in een vicieuze cirkel zit. Ik zou het het liefst over een hele andere boeg gooien en bijv bitloos willen proberen. Misschien pakt het wel heel goed uit voor haar?

Misschien hebben jullie ook op dit punt gezeten? Hoe stap je over op (wat) natuurlijker? Hoe vind je een instructeur die goed is, het moet ook niet te zweverig worden, hoe experimenteer je veilig met bitloos?
Ik ben benieuwd!

Achterom

Re: overstappen op natural; hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:21

Hoe is je paard aan de hand? Probeert hij je dan ook omver te lopen, of houdt hij rekening met je. Veel van de methodes beginnen namelijk met grondwerk, zoals je vast wel zult weten.
Het idee is om door middel van grondwerk de verhoudingen zo te krijgen dat je ook veiliger kunt gaan rijden Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:30

't is een rakker; zij heeft de staleigenaar al eens door de blubber gesleurd bij het uit de wei halen en heeft mijn vriendin een keer letterlijk onder de voet gelopen (Echt erover heen gestormd; lag mijn vriendin met een hersenschudding in het land Bloos! )
Maar voor mij heeft ze wel ontzag. Ze wijkt keurig op een vingerdruk gaat achterwaarts wanneer ik naar haar boeg wijs, sleurt nooit bij het geleiden aan de hand en blijft met haar neus net naast mijn arm, ze komt er niet voor. Ben een keer met haar in Utrecht geweest en toen was ze zo onder de indruk dat ze continu met haar neus ongeveer in mijn oksel liep...echt aandoenlijk.

Als ze in haar stal staat, naast de zadelkamer, en ik heb de staldeur open terwijl ik in de zadelkamer sta, zal ze niet haar stal uitgaan; als ze het probeert, gaat ze op mijn stemcommando altijd weer terug. Het is best een dominante dame maar ik denk dus dat ze voor mij wel respect heeft. Alleen dat lijkt weg te zijn als ik op haar rug zit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:32

slimme dame heb je onder je kont die zelf ook wat meer uitdaging wil? Tong uitsteken

ben benieuwd wat voor adviezen je hier krigjt..
ben zelf namelijk op een of andere maneir al een hele tijd het "engelse"rijden een beetje zat Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:34

Klinkt alsof je wel wat zou kunnen hebben aan iemand uit de klassieke hoek. Zoals bijvoorbeeld Wim Vonck of Florien de Graaf van sincerita.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:41

Ik heb net het boek aangeschaft van Inge Teblick ( http://www.ingeteblick.be/ ). Gaat weliswaar (in eerste instantie) niet over rijden maar het zet mij in ieder geval aan het denken over het oplossen van "conflicten" met je paard. Van die dingen waar jij over spreekt Sterk-Sterker-Sterkst Verward hoe ver moet je gaan..
Ik volg dit ook even. Ben ook wel benieuwd naar tips over rijstijl.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:54

Leuk dat het anders wilt gaan doen. je kunt het best bitloos gaan proberen, maar zorg dan eerst dat je paard op de stophulpen vanaf de grond reageert (en dus grondwerk gaan doen) Daarna onder het zadel, wel in de bak voor je eigen veiligheid. Buiten doe je het volgende: bit in, en het bitloze hoofdstel erover heen. Zo kun je op het bitloze gaan buitenrijden, maar heb je nog wel een extra stop achter de hand voor het geval dat...

Verder is het denk ik zaak om eerst het moeten te laten. Ga een paar keer heel vrijblijvend met je paard rijden (in de bak). Dus haar tempo, haar richting. Dat wordt een totaal nieuwe ervaring voor je paard, en geeft vaak rust tussen de oren. Daarna kun je het uitbouwen tot jou richting, daarna jou tempo. Maar wel met overleg en rust.

Rijstijl: dat wordt zoeken naar wat werkt. Het wordt in ieder geval een instructeur die het anders aanpakt, meer rust creert. Ga eens kijken op clinic's waar de verschillende manieren van rijden aan bod komen, of lees je in (bibliotheek) en kijk waar je een klik mee hebt.. waarbij je denkt: ah... natuurlijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:17

beantsje schreef:
Mijn paard wordt alleen maar sterker en we hebben steeds meer 'hulpmiddelen'en steeds minder lol.
Ik wil het eens over een andere boeg gooien. ik stop met deze lessen, zal mijn startkaart niet meer verlengen en zoek dus een andere instructeur.
Omdat ik niet meer in het STRENGER geloof, is de vraag: welke methode? NH, Emiel voest, Centered Riding, AdB, er is zoveel, ik zie door de bomen het bos niet.
Ik rijd in de bak met een dubbelgebroken bustrens, maar best een dunne, en buiten met een Pelham om mijn schatje ook nog eens terug te kunnen nemen in geval van teveel enthousiasme.
(in de bak is ze pas na 3 kwartier nageeflijk; tot die tijd is er geen houden aan. als ze nageeflijk is, is ze juist heel sensibel en reageert ze op de kleinste hulpen)

Als ik dit zo lees, krijg ik sterk de indruk dat jouw timing in het zadel niet goed is en dat je instructeur daar dus niets aan doet. Hij heeft mogelijk wel gelijk met zijn "strenger", maar dan moet hij er wel bij vertellen hoe, wat, wanneer en hoe streng. Als ze pas na 3 kwartier nageeflijk is, geeft dat twee belangrijke dingen aan: 1. jullie kunnen het wel en 2. het gaat erg moeizaam Knipoog Goede les zou die 3 kwartier stevig terug moeten kunnen brengen, zodat je meer tijd leuk aan het werk kunt zijn met je paard in plaats van eerst een hoop tijd te besteden aan wat eigenlijk alleen maar vrij korte voorbereiding zou moeten zijn.
Daar je in Drenthe zit, zou ik zeker Wim Vonck aanraden, die heeft zowel rijtechnisch als omgangstechnisch het één en ander te vertellen en gaat ook uit van het principe zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig (en ja, soms is heel hard heel erg nodig om daarna op de tiptoetsen over te kunnen gaan).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:02

Daar ga ik zeker achteraan; klassiek spreekt mij ook heel erg aan.

Overigens heb ik het rijden even op een lager pitje gezet. Om een beetje leuk bezig te zijn en samen weer wat lol te krijgen, ga ik beginnen met wat grondwerk mbv een clicker.
'k heb een clicker gekocht en we zijn gisteren begonnen. Eerst alleen wennen aan het idee; Click = lekkers. De eerste 2 clicks schrok ze nog een beetje van het geluidje maar dat was snel over! Grappig hoe snel ze dat weten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:49

Leuk he, hoe snel ze dat kunnen leren?
Vond wat dat betreft de site van inge teblick ook erg informatief Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 22:09

Heb je een link voor me?
En ja, ik vind het geweldig.
Ik ging de laatste tijd gewoon met tegenzin naar mn paard, het was zo dwangmatig geworden, nu heb ik er meteen al weer meer plezier in. Misschien dat ik gewoon een paar weken niet ga rijden maar dat ik even helemaal overnieuw begin. Even rustig ademhalen, lekker aan onze relatie werken en dan speels en ontspannen weer gaan rijden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:22

Leuk dat je je verdiept in 'anders' ! Pling
Een pauze is idd. vaak een verademing,dan kan je weer 'schoon' beginnen daarna.

Ik heb mijn verhaal over: hoe over stappen op bitloos, in mijn profiel staan.
(dat wil niet zeggen dat iedereen het zo moet doen,maar dat is de manier waarop ik het gedaan heb)
Verder ben ik erg geholpen met Parelli level 1,dat is voor mij persoonlijk heel duidelijk.
(en ook voor mijn paard)

Hier in dit topic staat hoe ik ben overgestapt van normal (traditioneel) op natural,en NH:
viewtopic.php?f=99&t=716969&p=22262477&hilit=#p22262477

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:17