wanneer grondwerk en vd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

wanneer grondwerk en vd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:09

nou, zoals de titel al zegt.. wanneer kan je het best met je paard aan grondwerk en vd doen?
Voor of na het rijden? Of beter op dagen dat je helemaal niets doet verder?

astritos

Re: wanneer grondwerk en vd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:12

Ik doe grondwerk voordat ik ga rijden en ook op dagen dat ik niet rijd. In de zomer als mijn paard op wei staat doe ik niet voor het rijden, is dan niet nodig. OOk doe ik grondwerk als mijn paard even vergeten is dat ik hoger in rangorde ben dan hem. Ik doe voornamelijk join-up in de roundpen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:49

Ik denk dat je moet kijken wat het beste bij jouw paardje past.. Als het een wat drukker typje is dan is het slim om het na het rijden oid te doen zodat hij niet barst van de energie en zijn aandacht helemaal op jou kan richten. Is het juist een wat rustiger geval dan zou ik het doen op de dagen dat hij vrij heeft, zodat niet alle concentratie en energie er al uit is doordat je eerst gereden hebt.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:43

dankjewel Lachen Denk dan dat ik het gewoon op dagen doe dat ze niet hoeft te werken en verder hoe het uitkomt.. want ze kan af en toe heel druk en energiek uit de hoek komen terwijl ze de andere keer weer als een dummie is Knipoog

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:37

Eliine schreef:
Ik denk dat je moet kijken wat het beste bij jouw paardje past.. Als het een wat drukker typje is dan is het slim om het na het rijden oid te doen zodat hij niet barst van de energie en zijn aandacht helemaal op jou kan richten. Is het juist een wat rustiger geval dan zou ik het doen op de dagen dat hij vrij heeft, zodat niet alle concentratie en energie er al uit is doordat je eerst gereden hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zou het juist andersom doen: grondwerk in voorbereiding op het rijden.. Waarom op je paard gaan zitten als het druk en springerig is? Dat is imo vragen om problemen. Dan kan je beter eerst grondwerken, je paard zijn focus weer bij jou krijgen, weer rustig en nadenkend krijgen in plaats van instinctief. Maar grondwerken doe je eigenlijk altijd:Natuurlijk ben je ook aan het grondwerken als je hem bijvoorbeeld van de stal naar de wei brengt, ook daar kan je dingen verbeteren, allemaal grondwerk! Je kan het doen op dagen dat hij vrij heeft, of tijdens het uitstappen aan de hand tussendoor.

Alleen maar mijn mening Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:00

kellybelly schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik zou het juist andersom doen: grondwerk in voorbereiding op het rijden.. Waarom op je paard gaan zitten als het druk en springerig is? Dat is imo vragen om problemen. Dan kan je beter eerst grondwerken, je paard zijn focus weer bij jou krijgen, weer rustig en nadenkend krijgen in plaats van instinctief. Maar grondwerken doe je eigenlijk altijd:Natuurlijk ben je ook aan het grondwerken als je hem bijvoorbeeld van de stal naar de wei brengt, ook daar kan je dingen verbeteren, allemaal grondwerk! Je kan het doen op dagen dat hij vrij heeft, of tijdens het uitstappen aan de hand tussendoor.

Alleen maar mijn mening Knipoog

Ik had het eigenlijk voornamelijk over VD. Met een paard dat druk en springerig is, is het veel moeilijker om m goed geconcentreerd te krijgen, en kun je m vaak beter eerst even laten 'afkoelen' door te rijden of longeren (of gewoon los te gooien in de paddock oid) zodat je een geconcentreerd paard voor je hebt dat niet bij ieder klein dingetje afgeleid is en heel druk is. Misschien is rijden geen goed voorbeeld omdat je daar ook een geconcentreerd paard verlangt, maar met rijden kun je je paard toch vaak even stoom af laten blazen in het begin om m daarna op te pakken. Met VD is dat veel moeilijker omdat het daar voornamelijk om het denkwerk gaat. En uit ervaring weet ik dat het denkwerk bij de meeste paarden net wat moeilijker gaat als ze vol energie of juist heel moe zijn. Vandaar mijn uitleg in de vorige post Knipoog Ook dit is natuurlijk maar een mening en uiteindelijk hangt het van de trainer en het paard persoonlijk af wat beter werkt.