welke trucjes kan je aan een fjordje van 8 maanden leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annazemmy

welke trucjes kan je aan een fjordje van 8 maanden leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:06

hallo ik heb een merrie veulen van 8 maanden ik zag dat iemand al net zoiets had maar ik zou graag nog wat trucjes aan haar willen leren en hoe leer je die? ze kan al ja zeggen.
en ze kan op comando op een soort van laag versterkt krukje staan met allebei de voorhoefjes.

groetjes anna

Tempus_Fugit

Re: welke trucjes kan je aan een fjordje van 8 maanden leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:08

Ik vind 8 maanden al wel erg jong om truukjes te leren hoor

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:11

ja maar goed ze vind het heel leuk en anders staat ze maar een beetje op stal en een beetje buiten op de weg lopen.. het is trouwens een flessenveulen dus nog wat gekker op menselijke aand8 dan een gewoon veulen..

groetjes anna

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:14

Een heel scala aan truucjes wat je dit paardje kan leren: Namelijk paardengedrag. Zeker omdat het een flessenveulen is heeft dit dier volop aandacht en leertijd nodig in de groep met andere paarden/leeftijdsgenootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:15

met vrijheids dressuur mag je pas vanaf 3 jaar beginnen, je zou haar kusje kunnen leren en daar houd het mee op! verder sluit ik me toaal aan bij kelly_ann Ja

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:17

ow ja maar ze staat met leeftijdsgenootjes en andere paarden... dus dat komt wel goed ze staat in de box met een anderhalf jarige arabier..

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:18

en wat is de reden voor het niet leren van simpele trucjes? die de spieren niet belasten aleen maar de hersenen? ik heb nl bij een veearts gewerkt en die vind dat als je met simpele dingen begint die het paard leuk vind je later ook veeel makkelijker de grondbeginselen van het rijden leert als ze 3 is..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:21

Ik denk dat als je geen trucjes doet zoals buiging en compliment en dergelijke het geen kwaad kan om haar te stimuleren. Je kunt ze mss leren apporteren of zo? Ik zeg zo maar iets. Ik zou zeker geen uren aan een stuk met haar werken aangezien zo'n jong ding haar nog niet zo lang kan concentreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:22

Net zei je nog dat ie anders alleen op stal stond?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:23

Daaronder zou ik verstaan, netjes met het hoofd naast je meelopen, niet trekken. Stilstaan (op stemcommando), vaststaan, voetjes geven, overal aangeraakt kunnen worden. Meer hoeft een 8 maanden oud dier voor mij niet te kunnen. Zonder problemen opgroeien is al genoeg voer voor de hersenen.

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:24

uhmm neej hoor ik bedoel dat ie dan aleen maar op stal staat en dat er mee buiten wordt gewandelt en buiten gezet en thats it... snapie?

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:27

ja miss zoiets ja je hoeft ook niet langer dan 10 min of een kwartier te oefenen want dan snapt ze het al het ja knikken was meer een grapje omdat haar moeder het ook deed maar die heb ze nooit gekend en ze had het binnen 5 min door!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:27

Ik heb een merrietje van toen bijna 1 jaar kusje geleerd en het is echt een schat van een merrie, ze is nu bijna 2 jaar en als ze iets fout doet komt ze lief naar je toe en geeft je een kusje zonder dat je erom vraagt Knipoog ook als je erom vraagt geeft ze een kusje Haha! echt lief Tong uitsteken

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:24

haha dat is idd wel heel grappig dat ze dan ook een soort van snapt WAAR het voor is Lachen

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:27

laat dat diertje gewoon lekker staan bij vriendjes/ vriendinnetjes,,
waarom truukjes leren? omdat jij het leuk vind,,?
laat haar eerst lekker groot worden,

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:34

neeeej omdat ZEI het leuk vind ze staat al bij vriendjes... de hele dag dus of je er nou een kwartiertje pakt om even te lopen en een trucje te leren ... dat maakt volgens mij niet veel uit

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:36

kusje geven? Dat kunstje leer ik bijna elk veulen hier automatisch Clown Ik zeg gewoon steeds kusje en geef ze een kus op de neus, uiteindelijk als ik kusje zeggen drukken ze al de neus tegen mijn lippen Clown

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:37

en ze moet trouwens vaak in handen worden genomen omdat het een flessenveulen is anders wordt ze te dominant en aggresief het is vaker gebeurt dat op die manier gewoon paardjes naar de slacht moesten omdat ze levensgevaarlijk werden , en dit heb ik niet zelf verzonnen dit is op advies van de dierenarts..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:18

annazemmy schreef:
en ze moet trouwens vaak in handen worden genomen omdat het een flessenveulen is anders wordt ze te dominant en aggresief het is vaker gebeurt dat op die manier gewoon paardjes naar de slacht moesten omdat ze levensgevaarlijk werden , en dit heb ik niet zelf verzonnen dit is op advies van de dierenarts..

Volgens mij worden flessenveulens vooral dominant / agressief juist OMDAT ze al (te)veel in handen zijn genomen. Waarom zou het paard anders agressief naar mensen worden? Heus niet omdat ze met de fles is gegeven, dat is niet het feit waar het om gaat, maar dat ze jou als paard gaat zien, en vaak als veulen heel veel mogen omdat ze dan nog lief en schattig zijn. En over het algemeen gaan paarden veel ruwer met elkaar om dan met mensen. Als ze jou als paard ziet zal ze dus ook met jou willen 'spelen'. Als veulen heel schattig, maar als je paard vervolgens volwassen is en niet inziet dat mensen niet zo stevig zijn als andere paarden en, zoals het vroeger ook mocht, eens lekker met je wil spelen en bovenop je stijgert...

Als ze dominant word moet je inderdaad goed consequent zijn en duidelijk maken wat wel en niet mag. Maar zelf denk ik dat een betere opvoeding zou zijn om het paardje in een grote groep paarden te zetten met leeftijdsgenootjes én oudere paarden, zodat ze van deze oudere paarden de regels van dominantie leert. (mensen laten vaak teveel toe als het veulen nog heel klein is, dán is het nog schattig, en dat is IMO de reden dat sommigen van deze paarden dan later "agressief" worden. opvoeding.)

Ik vind het sowieso niet echt wat om een veulen op stal te zetten, zou haar lekker in een paddock of liever nog wei zetten... En met meer soortgenootjes dus, want van één ander jong paard zal ze ook niet zo gauw respect leren.

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:48

hoi iris dat is zo van die wei maar ten eerste is het land daar te nat voor hier en ten tweede kan het niet omdat ze heeel erg slechte weerstand heeft i.v.m het niet gehad hebben van de biest dus dan ehb ze zo weer een longontsteking te pakken..
verder komt de dominantie niet door mensen maar door het niet hebben van een corrigerende moeder en die taak moet ik dus op me nemen..

groetjes anna

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:49

en owjah ze staat met een groepje hoor niet al1 met die arabier ze worden ook in dat groepje buitengezet...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:00

annazemmy schreef:
verder komt de dominantie niet door mensen maar door het niet hebben van een corrigerende moeder en die taak moet ik dus op me nemen..

Geloof me, dat kan je niet... Of je moet 4 hoeven hebben.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:05

Annazemmy wil alleen graag weten wat voor trucjes ze haar merrietje zou kunnen leren. Als ze wil worden afgezeikt vraagt ze daar wel om... En ik weet zeker dat een flessenveulen juist veel aandacht ook van mensen nodig heeft omdat ze die juist als paard en "mama" beschouwen.. je moet inderdaad dan zelf corrigerende moeder spelen... Als je ze dan alleen leuk veulen laat zijn krijg je zo'n aggressief veulen, omdat die gewoon niet heeft geleerd heeft wat respect is en wat wel en niet mag... Ik ben er ook voor om van vroeg of aan al juist met een veulen veel bezig te zijn.. We hebben er nu 4 op stal staan, die nooit door hun eigenaar zijn gestraft, omdat ze van oudere mannen zijn geweest die Qua gezondheid ze niet af konnen straffen.. van de 4 paarden zijn er 2 hengstenveulens, een 2 jarige merrie en een 9 jarige drachtige merrie.. Met die hengsten komt het wel goed want die zijn nog niet zo sterk, maar ze denken dat jij minder als ze bent en ze snappen niet dat ze naast ons moeten lopen... De 9 jarige merrie is ook wel naar keuringen geweest en die gaat op zich nu naar 2 week al veel beter, maar de 2 jarige merrie die loopt als je niet uit kijkt gewoon over je heen, ze valt je aan, mept.. ze is gewoon nu echt gevaarlijk, ik neem haar niet mee.. dat mag mn vriendin mooi doen... Dit komt allemaal omdat ze niet in handen is geweest..

Ik denk dat het heel goed is om jong met je veulen dingen te begginnen en als jouw veulen dat leuk vind Anna, mooi mee door gaan..

Kusjes lijken mij wel leuk.. Been naar voren geven.. compliment enz.. wat van die niet te moeilijke dingen..

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:10

Je kunt een veulen beter leren zich te gedragen en jou te accepteren,
dan hem leren een weet ik veel watje te doen..

Je zou kleine oefeningetjes doen omtrent NH..
Wijken voor druk e.d..
Een betere basis dan 'echte' trucjes.. lijkt mij
Maar ga niet teveel en vooral niet te lang met je veulen aan de slag..
Merk ook aan mijn veulen als ik ergens te lang mee doorga, in het begin bijvoorbeeld hoefjes optillen,
raken ze als het te lang doet alleen maar geirriteerd. Is dan ook geen flessenveulen hoor..
Probeer de aandacht wel een beetje te 'doseren'

Groetjes en succes

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:10

goh eindelijk eens iemand die er wel verstand van heeft.. en het zelf heeft meegemaakt en niet gewoon maar in het wilde weg gaat raden..

dankjewel cynthia