Galop aan de longeerlijn aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Galop aan de longeerlijn aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 10:21

Ik ben nu zachtjes begonnen met het longeren van mijn haflingerruin van 2,8 jaar.
Ik het doe 1 a 2 keer per week 10 minuten en alleen stap en draf.
Dit snapt hij nu redelijk.
Behalve dat hij bij aanspringen in draf vaak een soort huppeltje maakt, maar ik neem aan dat dat is omdat hij zijn balans nog niet helemaal kan vinden. Ik weet niet of jullie dat weleens meegemaakt hebben?

Over een tijdje wil ik met de galop beginnen.
Ik vroeg me af hoe jullie ze dit aangeleerd hebben.
Misschien nog handige trucjes hiervoor.

_Rosa

Re: Galop aan de longeerlijn aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:37

dat huppeltje in draf is waarschijnlijk een balans probleem. ik heb het ook wel eens gehad met een paard dat wordt vanzelf wel beter.
ik weet niet of je hem bijzet, anders zou het kunnen dat hij te strak staat en niet genoeg naar voren kan.
galop leer ik de paarden op het moment dat ze heel goed naar hoooo luisteren en fijn hun rondje lopen. je zegt dan met veel kracht in je stem galop en je tikt ze met de zweep er even bij, mocht ie versnellen en niet aanspringen neem hem terug naar arbeidstempo en doe het opnieuw. als ie aanspringt ook als hij verkeerd aanspringt gewoon belonen en even doorlaten lopen en terug nemen. dan doe je de andere kant en dan is het genoeg. tenminste dat vind ik.
dit kan je langzaam gaan opbouwen en ook proberen om hem in de goede galop aan te laten springen

succes ermee Lachen

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:24

Ik gebruik nog geen bijzetteugels. Dacht zelf ook dat het aan de balans lag, maar denk even vragen of andere mensen dat ook weleens meegemaakt hadden Knipoog

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:30

Ik weet niet of je nu al bezig met een zweep bij het longeren, maar het mooiste zou zijn om hem aan de longe te leren zonder zweep maar alleen met stem en bijv. het klikken van je tong. Nu kan het nog want hij weet niet beter. Inderdaad duidelijk hulpen stap, draf, galop, ho, sta/halt, om, braaaaaaaf! Als tie de juiste gang aanneemt die jij op dat moment noemt uitbundig met de stem belonen.

Bij het aanleren van de galop kun je gebruik maken van je voeten. Bij het aanspringen in de rechtergalop zet jij heel duidelijk een grote pas naar voren met je rechtervoet waarbij je duidelijk GAAALOP zegt. In de linkergalop hetzelfde verhaal alleen andersom. Als je paard dan op een gegeven moment alles onder knie heeft kun je met dit trucje hem ook eens in de andere galop aanzetten. En als het echt goed gaat hoef je op een gegeven moment helemaal niets te zeggen en alleen maar een grote pas te zetten met je voet en hij legt de link met aangalopperen!

Ik hoop dat hier iets aan hebt!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:34

Je zou het vanuit de grondwerk manier kunnen doen. Je hebt dan een laedrope in je hand. Ik krijg mijn paard in galop door met me hand waar de klos inzit een ronddraaiende beweging te maken en een stap naar voren te doen. Werkt heel goed! Bij stap beweeg je de klos langzaam heen en weer en bij draf iets sneller.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 10:54

@Libella: longeer al met zweep. In het begin had ik die echt nodig om het weg te houden, maar nu gaat het ook wel zonder zweep.

@nikki160287: Bedoel je met de klos het touw dat je over hebt van de longeerlijn?

Bedankt in ieder geval. Ik ga over een tijdje kijken of 1 van die methodes werkt.
Andere trucjes zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Het is denk ik wel slim als ik pas begin als dat huppeltje in draf weg is lijkt mij, want dan heeft hij genoeg evenwicht voor de galop.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:06

Gewoon rustig aandoen, dan komt het vanzelf goed. Nee ik bedoel de klos van een leadrope. Dat is een wit touw van meestal 4 en halve meter waarmee je met je paard bezig bent. Is op internet vast wel wat over te vinden.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:54

Hallo, ik zit met hetzelfde probleem, en aangezien er al een topic voor is lijkt het me zinloos om een nieuw topic aan te maken.

Ik ben momenteel bezig met een haflinger-ruin van 3.5 stap en draf gaan super, ook netjes op commando enzo, maar de gallop, soms gallopeert hij heel even, dan beloon ik, maar op 1 punt (vaak dezelfde plek) valt hij weer terug, terwijl ik graag wil dat hij rustig doorgallopeert...

heeft er iemand tips voor mij?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:42

Vaak hebben paarden in het begin balansproblemen bij het galoperen aan de longe, doordat ze door het trekken aan de longe uit evenwicht raken.
Ik ben het mijn paard nu aan het leren door haar los te longeren
in een afgezet stukje van 15x15. Gaat heel erg goed.
Alleen moet je dan wel eerst leren hoe je een paard los moet longeren, dan werk je dus met lichaamstaal.
Als dit dan goed gaat in stap en draf + halthouden en van hand veranderen, kun je de galop gaan oefenen.
En als het dan goed gaat met het los longeren, kun je het weer aan een vaste longe gaan oefenen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:51

Ik ben dat overigens zelf op deze manier gaan oefenen, omdat mijn paard me te slim af was door elke keer als ik haar in galop wilde laten gaan, zich razendsnel naar mij om te draaien en dan stond ze dus met haar hoofd naar mij toegedraait en dan kun je totaal niet meer op de achterhand inwerken en haar dus ook niet meer voorwaarts drijven. Maar nu met dat los longeren gaat het wel goed.