[AR] Die 1e stap....brr..tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Die 1e stap....brr..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 17:34

Hallo allemaal!

Ik heb sinds december vorig jaar een 2e hafje bij en wil graag met beide dames 2 span rijden.
Zowel janneke als netje loopt voor de kar en dat gaat super!

Ik neem ze de laatste tijd gewoon allebei mee op wandeling (bij ons op eigen terrein zodat als het mis gaat ze bij ons rond huis blijven Clown ) Janneke links en netje rechts...Gaat gelukkig goed..alleen merk ik dat netje soms erg naar 1 kant kan trekken...dan ziet ze bijvoorbeeld iets en moet ze ernaartoe.

Nu mag dat niet van mij hoor...want zolang ik ze mee heb moeten ze naar mij luisteren..en vooral als ze met z'n 2-en zijn!

Maar nu vind ik de stap om ze beide tegelijk voor de kar te zetten erg spannend!
Hoe hebben jullie dat gedaan? Waren jullie nerveus?
Ik heb namelijk zoiets..als ze mekaar maar niet gaan zitten bijten, of vervelen...of de een begint te draven en de ander geen zin heeft... Clown
Enkelspan rijden doe ik al jaren...alleen tweespan rijden lijkt me toch weer een tikkeltje anders Knipoog

Duss..wie heeft er tips? Trucs of ervaringen voor me?

xx elle

Echwel

Re: Die 1e stap....brr..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:39

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:12

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:37

Het is beter dat je iemand met ervaring er bij haalt die je uitlegd hoe je je span aan moet tuigen/op maat maakt en hoe het rijden met een 2-span werkt. Ook omdat geen van beide ponies het kent om op span te lopen. Met één ervarene er bij was het iets makkelijker geweest.
Informeer eens bij de plaatselijke menclub!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:33

Ik ga met B_D mee.
Zorg ervoor dat je een ervaren iemand meeneemt of nog beter..laat een ervaren iemand rijden en ga zelf mee als groom.
Daar heb je meer aan dan dat het straks fout gaat.
Als je er nu wat extra tijd aan besteed dan heb je er later veel plezier van.
Succes..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:38

BlackDevils & Ibalia: ze zegt dat ze al jaren enkelspan rijd Knipoog wel lezen hè Tong uitsteken haha geeft niet hoor Knipoog
maar ik weet het helaas ook niet, wil erg graag beginnen met leren van mennen (enkelspan) maar dit hebben de shetjes nooit geleerd dus ben beetje rond aan het kijken wat ik nog meer kan doen Tong uitsteken
succes in elk geval Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:48

BianCatjee schreef:
BlackDevils & Ibalia: ze zegt dat ze al jaren enkelspan rijd Knipoog wel lezen hè Tong uitsteken haha geeft niet hoor Knipoog

Ellebelletje schreef:
Enkelspan rijden doe ik al jaren...alleen tweespan rijden lijkt me toch weer een tikkeltje anders Knipoog

Wie moet er lezen?? Knipoog

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:47

Als ik je een raad mag geven: neem iemand mee die ervaring heeft ! Het tuig moet passend, de leidsels misschien vergespt. Je hebt heel wat power voor de wagen hoor met 2 haffen en het zal best wel wat gestuiter geven als ze voor het eerst samen voor de wagen komen. Bij ons komen ze over een paar maanden ook samen voor de wagen en ik neem zeker een ervaren iemand mee. Gaat het trouwens goed met Janneke ? Veel plezier met je span !

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:19

BlackDevils schreef:
BianCatjee schreef:

Ellebelletje schreef:

Wie moet er lezen?? Knipoog

Ik bedoel maar Sigaar
Volgens mij zijn het ook 2 verschillende dingen. Ik heb zelf nog maar 2 x met een 2-span gereden en dat was indrukwekkend maar toen had ik er dan ook 2 tuigpaarden voor van dik 1.70 Duivel

En zoals Roxatte ook al aangeeft, je hebt heel wat meer power met een 2-span!
Laat even weten hoe je het gaat oplossen of hoe het gaat.
ben ik wel nieuwsgierig naar

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:07

ik heb ook pas mijn pony in 2 span gezet, 2 merries met eigenzinnig karakter!! onder deskundige begeleiding zing het beter als verwacht!, ze zijn wel allebei super verkeersmak en braaf!! 1e keer een kwartiertje weg geweest en steeds opgebouwd. 2 maanden later hadden we ons 2 span koetsiers bewijs gehaald met ons eigen 2 span en als beste gereden met een nieuw span!! succes en veel plezier, want het is super!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:16

Hoe wij het doen is nu niet echt het goede voorbeeld......al onze spannen zijn op wedstrijd de eerste keer naast elkaar gezet. Bloos Nu had er altijd wel 1 pony spanervaring, en al deze spandebuten zijn ook nog winnend afgesloten. Nagelbijten / Gniffelen

Maar moraal van het verhaal is.....gewoon doen! Meestal is de eerste keer nog niet zo moeilijk, dan zijn ze nog een beetje overdonderd.