Trappen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

negrita_hvj

Trappen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:22

ik heb net een pony gekregen eindelijk maar ik moet de pony best nog veel manieren bij leren maar ik was vandaag an het longeren

en ging ze steeds naaar mij toekeren en liet ik haar weer verder lopen toen kreeg ze er genoeg van en keer de mij de kont toe
ik prbeerde haar verder laten lopen en begong ze naar me trappen wie kan
me helpen ?? Tong uitsteken

Eliine

Re: Trappen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:37

Het is een nieuwe pony, dus waarschijnlijk is ze nog flink aan het testen wie de leider van jullie tweeen is. Wees consequent en maak gelijk duidelijk dat jíj hier degene bent die de leider is. Misschien niet gelijk longeren maar eerst wat grondwerk doen? Is genoeg over te vinden hier op het forum. Ik weet niet hoe oud je bent? Maar het lijkt me ook slim om er iemand bij te halen die er verstand van heeft en die je de eerste weken kan begeleiden.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:47

Wat ik een keer op een longeercursus heb geleerd over gericht trappen naar de longeerder, is het volgende:
Je moet dan wel de pony/paard longeren met of een longeersingel of zadel. Wat ik toen moest doen was nl. de longeerlijn door het bit heen halen en vastklikken op een ringetje bij de longeersingel (kan dus ook goed ergens aan het zadel oid, als de plek het maar houd). Zodra het paard dan z'n achterwerk naar me toe keerde trok ik aan de longe, op zo'n manier dat het paard met zijn hoofd sterk naar binnen werd gericht en z'n achterwerk dus automatisch naar buiten werd gezet. En hem daarbij goed voorwaarts houden. Kan hij je heel moeilijk raken!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:54

De manier die Lappie-Lap beschrijft is een goede manier. Het maakt het voor jezelf wat veiliger.

Ik heb een paard gehad die als ze 'van je af' moest heel hard wegstoof en ook nog even flink uithaalde. Dit heb ik opgelost door veel geduld en haar (als ze dit deed) telkens weer te laten stoppen, net zo lang totdat ze rustig wegstapte. Ik gaf dan ook heel bewust het commando stap.
Het heeft wat tijd gekost, maar het is wel gelukt.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:03

ze gaat stil staan en gaat naar me toe staan als ik dan beetj met de zweep dreig dat ze verder moet lopen gaat ze trappen

en de pony heeft oook al 3 weken op proef gestaan dat ik ken haar nu 4 weken

zou het ook kunne omdat ze nu op dieet is dat ze chagarijnig is

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:15

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties gesplit.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:11

de manier die lappie_lap beschrijft zou ik gebruiken en je moet de pony streng aanpakken. Hij mag niet naar jouw schoppen! Als die nog jong is en je laat het nu toen blijft die het voor altijd doen met longeren, en 1x raken is meestal genoeg.
Streng en consequent zijn Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:20

Probleem is dat je op die manier wel de rem aantrekt. En voorwaarts lopen en het hooft zo inbuigen met die lijn gaat dus niet samen. Je moet dus wel handig genoeg zijn om tijdens het slaan je lijn aan te trekken zodat het stopt, en dan weer snel losser laten en voorwaarts krijgen van het dier.

Voorkom dat ze stil gaat staan, en laat een dreiging met de longeerzweep ook eens volgen met een zwieper, zodanig dat het uiteinde van het touw je paardje raakt. Het doel is dat ze gaat lopen. Wees dus duidelijk, vooral ook in je lichaamshouding.

Ga tijdens het longeren goed in de driehoek staan. Je drijft het paard als het ware voor je uit. Ga dan ook achter de schouder staan, zo geef je ruimte aan de voorkant, en drijf je op aan de achterkant. Laat je zweep altijd meekomen gericht op de achterhand.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:28

Misschien is het een idee als ze weer de kont naar je toedraait roep je met een harde stem. Voorwaarts. Dus ze moet echt weten dat je boos op ze bent. Maar daar zal ze waarschijnlijk scheit aan hebben. Ik heb ook een poosje zon trapperige pony gehad. Ik zei voorwaarts en gaf 3 goeie harde klappen na. Nu wil ze het nog wel eens doen maar dan roep ik gewoon voorwaarts en dan loopt ze weer door. En natuurlijk heel veel geduld.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:37

nog meer tips zijn welkom