shet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

shet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:37

Na aanleiding van het topic over de VZshet van een vriendin heb ik tijdens het longeren een aantal filmpjes gemaakt.

We zijn net begonnen,
Het veulen trekt heel erg aan de teugel.
ikzelf ben niet goed in het longeren Clown

http://s68.photobucket.com/albums/i4/Bl ... e-0003.flv
http://s68.photobucket.com/albums/i4/Bl ... e-0002.flv
http://s68.photobucket.com/albums/i4/Bl ... e-0001.flv

Hebben jullie tips?
-ze mag regelmatigere gangen.
-lijn strakker houden.
-...we zijn nog niet begonnen met galoperen omdat ze er dan bokkend vandoor gaar,
en ik eerst wil dat ze de basis door heeft,
en de stap en de draf.

We beschrikken overigens alleen over deze wei.
en die is nou niet super geschrikt omdat de wei nogal veel hoeken heeft.

groetjes

Waikiki

Re: shet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:51

zoals ik ook al in het andere topic vermelde, jullie zijn er nog niet uit over de leeftijd he? Knipoog en een veulen mag je nog niet eens longeren...

edit: heb de filmpjes nog níét bekeken, doe ik morgen

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:02

ze is 2!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:25

1 dan zet je géén veulen neer Knipoog
2 zelfs met eentje van 2 is het nog niet verstandig om te longeren

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:30

sas, filmpjes doen het niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:37

Filmpjes zijn zeer onduidelijk, daar kan ik verder geen tips over geven. Leuk beestje, lekker dik in zijn wintervacht.

Verder wat dringende tips en adviezen:

1: een 1 of 2 jarige is geen 'veulen' meer; een éénjarig is een enter, een 2 jarige een twenter.
2: veulens, enters en twenters longeren is érg slecht voor de spieren en pezen; deze zijn nog niet volledig ontwikkeld en door het 'rondjes lopen' ontwikkel je alleen maar schade.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:11

veulen is gewoon een makelijk woord van mij geworden, en we longeren maar af en toe.
kan ze haar energie even kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:20

ik vind 2 a 2,5 ook nog veeeeeeeeel te jong.. ga dan liever opzoek naar een oudere verzorgpony of houd het lekker bij poetsen en een klein beetje wandelen

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:21

ziet er nou niet echt uit alsof ze energie teveel heeft haha...maargoed nog een wonder dat dat beessie wil lopen. Je blokkeert hem omdat je ervoor loopt...

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:38

Het is dus een twenter.
Het is niet verstandig om hiermee te longeren. Deze is nog niet genoeg ontwikkeld.
Om hem iets meer te laten bewegen ga dan een beetje wandelen, maar laat hem nog even genieten van lekker op de wei staan zonder werken.

Voor zover ik kan zien op de filmpjes, loop jij alle kanten op, Het lijkt er ook een beetje op dat jij hem trekt, want telkens als hij begint te lopen loop jij weer een eind naar achter.

iid het is beter dat je er voorlopig even mee stopt tot hij ontwikkeld is. Verder is het een super leuk beestje.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:14

Mijn god!!!!!! Waar zijn jullie in hemels naam mee bezig zeg?! Je longeerd maar af en toe, en doet dit zodat de pony zijn energie kwijtkan????!!

Denk nou eens even na zeg, doet jou moeder je met drie jaar inplaats van vier ook al achter een schoolbank zetten om vervolgens een halve alfabet aan je te leren en de rest later?

Ik wordt hier echt heel kwaad om en zou jullie nooit van mijn leven aan mijn veulens laten komen. Weet je hoe ik dat noem? Irritante paardengekken die het niet kunnen houden hun zogenaamde ervaringen met longeren te laten zien, dit vervolgens dus doen met een twenter terwijl die nog lekker in de wei dik hoort te zijn! DIERENBEULEN!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:37

De manier waarop LadyElmira het zegt vind ik wel n beetje overdreven maar ze heeft een punt. Aan de filmpjes te zien snapt de pony gewoon niet helemaal wat de bedoeling is, wat helemaal niet gek is want ze is gewoon nog te jong! Tuurlijk kun je haar al wel wat basisdingetjes leren, als netjes stappen en draven aan de hand, en halthouden op commando, dat soort dingen. Maar voor longeren is het duidelijk te vroeg. Ik zou zeggen wacht hier nog een half jaartje mee en vraag iemand met meer ervaring om advies! Het weiland is duidelijk groot genoeg dus als je pony haar enerige kwijt wilt zal ze daar zelf echt wel voor zorgen!

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 14:15

We hebben haar gewoon 1x in de maand hooguit 10 minuten gelongeerd.
We hebben oudere verzorgpony's.
We zijn ook een beetje bezig met aan de hand lopen en basis commando's leren.
De pony snapt het heel goed.
Maar ik zal er andere dingen mee gaan doen en het longeren laten zitten!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:05

_Blacky_ schreef:

Dat is heel goed. Het grootste deel van zijn tijd hoort ie egt in de wei jong te zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 01:14

_Blacky_ schreef:

Geweldig; pluimpje voor de TS mensen! Haha! Bloos Dit is één van de weinige malen dat mensen die zo'n topic plaatsen en om advies vragen ook daadwerkelijk bereid zijn advies netjes aan te nemen Lachen

Dat het hier om 1x in de maand 10 minuutjes gaat, was misschien handiger geweest om ook gelijk in de beginpost te zetten, aangezien ik denk dat je dan minder 'opgefokte' reacties krijgt, zoals sommige mensen reageerden Knipoog

Dat het hier om een zo weinig frequent verschijnsel gaat is mooi, maar tóch is longeren ALTIJD slecht op een dergelijke leeftijd, ook al is het zo weinig. bovendien is het niet alleen lichamelijk slecht en zwaar voor de pony, maar ook psychisch erg zwaar; een twenter is geestelijk nog niet volwassen en zal zijn concentratie snel verliezen; gevolgen als lekker gaan klieren, drammen of zelfs in verzet komen zullen dan sneller aan de orde komen.

vergelijk het met een peuter; een peuter geef je ook racefiets met de woorden 'ga maar lekker morgen de marathon rijden'; peuter zal hier zowel fysiek als geestelijk nog láng niet klaar voor zijn Lachen

Er zijn zát andere dingen om met een twenter te doen; in principe leer ik ze de echte basisbeginselen, voetje geven en meelopen, that's it, verder gewoon 'lekker baby zijn'; wil hij energie kwijt, dan zorgt hij daar zelf wel voor, helemaal al wanneer hij met andere pony's loopt. Als je dit 'kuddegedrag' eens nauwkeurig observeert zul je zien dat pony's vooral in deze leeftijdscategorie zo'n beetje de hele dag druk zijn met grazen, toch even nog bij mama drinken (indien hij niet is afgespeend) en vooral: lekker spelen, klieren, stoeien en 'nepvechten' met zijn weidegenootjes en ik verzeker je; hier zal hij mééér dan genoeg energie mee kwijt raken Lachen

Veel succes en plezier gewenst met jullie pony's :

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:49

Voor als je straks wel verder gaat met longeren van deze pony:
- longeerring afzetten, snapt de pony ook dat hij niet kan trekken
- zelf op 1 plek blijven staan (met je hak een kuiltje in de grond maken kan wel eens helpen
- longeren met hoofdstel en bit. Longe aan buitenring klippen, aver hoofd heen en door binnenring bit halen
- longeren doe je met een longeerzweep. Zo kan je zorgen dat de pony niet naar je toe komt en kan je hem het gevoel geven opgesloten te zijn. Je wijst met de longeerzweep naar de achterhand. Het is niet de bedoeling hem vooruit te slaan!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:55

ik begon mijn pony pas te longeren toen hij 3 en 3 maanden was ofzo,, ik vind dat een prima leeftijd.. maar nu je hebt gezegd dat je 1x in de maand maar 10 minutjes deed, tja wat moet ik dan nog zeggen he.. alles is hier al gezegd^^
veel succes met het inrijden van je beesie,,

xx

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:58

Jullie waren inderdaad een beetje vroeg, maar ik vind het super van jullie dat je het advies opvolgt van iederen Haha! Leuke pony is het trouwens Cool Veel plezier nog met 'm!