bitlooshoofdstel maat x-full

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

bitlooshoofdstel maat x-full

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:07

Ik rij mijn belg momenteel met een dubbel bebroken bitje. Dat gaat echt hartstikke goed. Maar ik vind het veel leuker/fijner om zonder bit te rijden. Nu heb ik het al een paar keer geprobeerd met een touwhalster. Helaas reageert ze hier dus helemaal niet op. Als iemand er naast loopt en haar vast houdt en ik dan stuur en de persoon haar mee neemt gaat het goed. Hebben we een paar keer geprobeerd. Zo los met iemand er naast lukt ook. Dus ik neem aan dat ze snapt wat ik bedoel. Maar zonder iemand er bij wil gewoon niet lukken.

Dus ik wil het graag met een ander hoofdstel proberen. Maar zijn er wel hoofdstellen in x full?
Of hoe kan ik haar anders duidelijk maken wat ik bedoel?

8nnemiek

Re: bitlooshoofdstel maat x-full

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:34

Ik ben ze nooit tegengekomen in XL
Misschien dat je op duitse sites meer geluk hebt? Daar hebben ze vaak net iets meer.

En anders kun je er misschien zelf een maken.
Bestaan er losse neusriemen voor belgen? Met ringetjes? Dan kun je zoiets maken:
Afbeelding
Soort van dr. cook hoofdstel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:35

Bij Goedhard kun je alles op maat laten maken.

Leuke kleurtjes, goed materiaal!

www.Goedhard.nl

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:39

Heel erg bedankt voor jullie reacties zo snel al.
Ik sta bij een ouderwetse boer op stal die handelt in belgen. Al die paarden worden beleerd met stang alleen ik was eigenwijs en gebruikte een dubbelgebroken bitje. Boertje vond het maar gevaarlijk. En staat nu versteld hoe goed het gaat.
Ik zou het daarom zo leuk vinden als ik ook bitloos rond kan rijden. Laten zien dat elk paard bitloos kan lopen.
Tja nu alleen nog het geschikte hoofsdstel vinden.

@MysticTinker
Ik vind dit een hele goede. Ik heb twee hoofdstellen voor d'r allebei met een aansnoerneusriem dus met ringentjes. Ik ben alleen niet zo handig in knutselen en kan niet zo goed zien hoe het zit.

@Antheman

Dankjewel ga even de site bekijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:49

Het is best makkelijk te maken. Je hebt de aansnoerneusriem en de frontriem nodig. Een lang stuk leer (of nylon, of zacht scheepstouw ofzo, als het maar stevig is, een teugel kan ook bv). En twee stevige ringetjes, van de hobbywinkel bv.
Dan doe je de riem eerst door het eerste gaatje, onder de kaak door, aan de andere kant door de frontriem naar boven, achter de oren door, weer door de frontriem omlaag en dan weer onder de kaak door, dan kruist de riem zich, en dan haal je hem door het andere ringetje aan de andere kant. Dan aan allebei de uiteindes een ringetje vastmaken om de teugels aan te bevestigen. En klaar Haha!
Het is vrij simpel te maken, en zo kun je eerst testen of het werkt en daarna kun je nog altijd een echt hoofdstel kopen.

Wel goed van je dat je de boer laat ziet dat het ook anders kan! Ik vind het altijd erg vervelend dat koudbloeden zo vaak met een zware stang worden gereden, omdat ze te sterk zouden zijn..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:52

Mijn overbuurman is tuigmaker.. en maakt ook bitloze hoofdstellen.. in alle maten die je wilt hebben..

www.nijestrik.nl

Edit: heb niet de juiste link.. ik zoek hem even op Haha!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:54

dat klinkt eigenlijk heel makkelijk., Ik denk dat ik zaterdag even lekker ga rommelen. Dan is vriendlief weer thuis en die is net iets handiger als ik. Als ik er niet kom heb ik hem nog.

Ik vind het ook werkelijk onzin. Als je vanaf het begin een stang in gooit dan snap ik dat het moeilijk is om naar een gebroken bitje te gaan.
Ik heb haar zelf ingereden. Ik rij haar op een dubbelgebroken myler bit een watertrens. En vanaf het begin met een los teugeltje en voornamelijk op zit. Oke ik heb ook heel vaak tegen de bakrand geperst gezeten. Of dat ze de bak uit denderde maar nu gaat het echt super.

@ Lame Heel erg bedankt er is gelukkig toch meer keus dan ik dacht.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:54

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:04

Nagelbijten / Gniffelen Ik ken dat wel ja, het klem zitten tussen de bakrand Clown
Bij mijn lompe tinker lag het vooral aan zn evenwicht, dat moest hij nog vinden in het begin.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:55

ik heb een paard met een megagroot hoofd en ik heb een bitless bridle hier op maat laten maken, maar ik gebruik het eigenlijk nooit, pak liever een touwhalster (moet ook op maat gemaakt worden trouwens)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:57

die leren is gaaf. Van de stite.
Helaas is mijn duits erg slecht. Kun je de hoofdstellen bestellen en wat kosten ze. Zijn ze in nederland ook te verkrijgen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:13

je kunt ze bestellen uiteraard en ze sturen ze naar NL tegen de nodige verzendkosten, zo ben ik er ook aan gekomen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:15

bij het bestellen heb ik dan wel vriendlief nodig.
Ik kom niet verder dan een woordje engels

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:04

ik heb een libby's (die ik nooit gebruik Clown) , waarvan de keelriem met een kleine 5 cm verlengd is, maar toos heeft ook wel een extreem grote kaak/hoofd Knipoog

ze zijn er dus wel, maar het is zéér goed zoeken.