Problemen hengstigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Problemen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:17

Hoi iedereen,

Eerst en vooral wil ik vragen of er nog mensen zijn wiens merrie momenteel hengstig is? Normaalgezien zou dit niet mogen in de winter, maar mijn merrie is nu ongveer al een weekje hengstig, ik dacht dat het misschien kwam doordat het niet echt winterd? Kan dit kwaad?

Nu het echte probleem. Ze is op sommige dagen van haar hengstigheid nogal (erg Bloos ) humeurig. Dit vooral als in het voorjaar en als het hoogzomer is en ze het flink te pakken heeft. Dan zijn er toch een tweetal dagjes dat je er beter niet op rijdt, maar verder geen probleem in de omgang hoor. Nu staat ze dus ook hengstig maar helemaal niet zo 'hevig' als in de zomer, dus deze namiddag opgezadeld om te gaan wandelen. Ik ga het meest buitenrijden met iemand die een 19-jarige ruin rijdt. Normaalgezien gaat dit altijd goed en aan het begin van onze wandeling was ook alles nog koek en ei, maar plotseling wou mijn merrie niet meer dat de ruin nog naast haar liep. Ze begon te schoppen en te bijten (oren plat in de nek) en ze liep (in een stevige draf) een flink stuk vooruit. Telkens als ze de ruin hoorde dichter komen, wilde ze terug gaan draven. Ik heb haar de meeste keren nog kunnen inhouden, maar we zijn er wel 3 keer vandoor gegaan zodat ik ze echt met de teugel moest omzetten om ze te laten stoppen. Boos! Toen ben ik achter de ruin gaan rijden en dit was weer geen probleem. Naast en voor de ruin irriteerde haar overduidelijk.
Ik denk dat dit echt met de hengstigheid te maken heeft aangezien ze normaal een heel aangenaam en ontspannen paard is om mee buiten gaan (zeker met deze ruin erbij, want ze heeft wel degelijk haar voorkeuren, sommige paarden duld ze op wandeling echt niet in haar buurt). Eens ik terug naast haar op de grond sta, is het terug een braaf paard dat goed luistert. Ach gut

Zijn er hier mensen die zich in dit verhaal kunnen vinden en wat is jullie oplossing?

GeneralFlynn

Re: Problemen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:48

Ik herken je verhaal.
Mijn merrie was toen ik haar net had ook in de winter hengstig:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UOAPIUPZ

Ze was dan een ruime week niet te genieten,en ze bokte veel,en was zeer nerveus.
Ze stond met ruinen in de wei toen.
Ik weet eigenlijk niet presies meer wanneer dat opgehouden is,maar ze is al een aantal jaar niet meer hengstig geweest in de winter.
Ook is ze nu veel liever als ze wel hengstig is.
Misschien is het de leeftijd dat ze zeg maar puberen als ze jong zijn,en hengstig?
(ik weet het niet,ik zeg ook maar wat)

Ze werd trouwens op stal gehouden s'nachts toen ze s'winters hengstig werd.
Sinds ik haar dag en nacht op de wei heb is ze in het geheel rustiger en liever geworden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:12

Ik hoop in ieder geval dat het afneemt met het ouder worden. Ze wordt deze zomer 7 dus daar zal ik nog een tijdje op mogen wachten ... Haha!
24/7 buiten is niet mogelijk bij ons, ze gaat elke avond op stal.
Zou het eraan kunnen liggen dat er zoveel ruinen bij ons staan? Er staan in totaal 10 paarden waarvan er maar 3 merrie's zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:15

Dat zou zeer zeker kunnen ja!
Mijn merrie staat nu bij alleen merries,en ze is al tijden niet meer hengstig geweest.
Ze is vorig jaar mei bevallen,dus ik weet niet wanneer normaal gesproken de hengstigheid weer op gang zou moeten komen,maar ze was een maand na de bevalling al weer gewoon hengstig.
(al toonde ze dat amper..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:53

Mijn merrie was vorige week nog hengstig. In de winter is ze wel minder vaak hengstig (langere periodes tussendoor en ook minder 'heftig'), maar het gaat wel gewoon door bij haar (bij 24/7 weidegang).
In gedrag verandert ze niet zoveel als ze hengstig is. Wel wordt ze wat 'poezeliger', dromerig, hangerig. Haha!

Misschien is de hormoonhuishouding van je merrie in de war en/of is er iets met haar eierstokken oid. Hiervoor zou je een holistische DA kunnen laten komen, die kan haar helemaal doormeten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:02

Misschien geen slecht idee om er eens een DA naar te laten kijken, want op deze manier is het niet houdbaar.
Maar er zijn dus nog merrie's die in de winter gewoon hengstig worden! Dit is dus al niet abnormaal Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:04

Mandyke schreef:
Ik hoop in ieder geval dat het afneemt met het ouder worden. Ze wordt deze zomer 7 dus daar zal ik nog een tijdje op mogen wachten ... Haha!
24/7 buiten is niet mogelijk bij ons, ze gaat elke avond op stal.
Zou het eraan kunnen liggen dat er zoveel ruinen bij ons staan? Er staan in totaal 10 paarden waarvan er maar 3 merrie's zijn.

Hihi, nee hoor, hoeft niet minder te worden als ze ouder worden. Mijn merrie is 19 en was laatst ook knetterhengstig Knipoog Gewoon onderling afbakenen wat je wel of niet als gedrag toestaat, rekening houdend met haar lichamelijke toestand. Gewoon een buitenrit moet kunnen en dan gewoon normaal doorlopen, geen pogingen doen om opeens pal voor een ruin stil te gaan staan of zulk soort grappen. Maar degelijk dressuurwerk doen we dan meestal niet, ze kan dan nogal in je been gaan hangen als je wilt wijken, ze is in staat om zelfs precies de andere kant op te gaan dan je aangeeft. Overigens zeg ik er de les echt niet voor af, dan maar les met hengstigheid, leer je ook wel weer mee omgaan. Haha!
Dat er ruinen bij jullie staan kan wel meespelen, zeker als ze weten hoe het moet (bij ons ook het geval).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:14

OK moet er dus mee leren leven!! Haha!

Vanop de grond is ze best goed te doen hoor, maar met het rijden... Waarschijnlijk kwam het doordat haar 'speciale' vriendje (D-pony ruin) thuis was gebleven en wilde ze gewoon bij hem zijn ofzo. In dat opzicht is het wel schattig natuurlijk, alleen als ze dan nijdig wordt op de ruin van de buitenrit en er vandoor wil gaan is het iets minder schattig. Clown

Ga er voor alle zekerheid eens een DA bijhalen en raad vragen en volgende keer iets meer voorbereid zijn als ze hengstig is en we op buitenrit vertrekken. Voor zover dat gaat! Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:45

Sommige merries hebben ook baat bij een supplement als Moody Mare (via Paardendrogist).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:16

Daar heb ik net over zitten lezen, wel het proberen waard. Blijkbaar kunnen hengstige merrie's veel rugpijn hebben op die dagen, dat wist ik niet. Kan ze goed agressief en nijdig geworden zijn van de pijn?! Boos!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:47

Dat is enorm herkenbaar voor mij. Mijn merrie werd ineens in december weer hengstig door het warme weer waarschijnlijk. Nu heeft ze altijd al een beetje last van haar rug met hengstigheid en dus wat narrig, maar nu was ze echt dramatisch. Ik heb twee weken lang bijna niet tot haar door kunnen dringen, ze beet naar elk mannelijk object dat voorbij kwam, stond om de haveklap te gillen en sloeg bijna mijn dijbeen in 2en toen ze dacht dat ik een paard was. Normaal is ze super aanhankelijk en lief dus dit was echt enorm raar. Afgezien van het feit dat ik haar even een beetje met rust heb gelaten (mijn wedstrijden afgezegd en alleen wat gewandeld en zo), heb ik eens goed rondgezocht en heb uiteindelijk een potje Provarium Breeding besteld. Dit is vrij goedkoop (18 euro voor 100 dagen) en de werking berust op het ingredient monnikskruid. Aangezien ik dingen die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd niet vertrouw heb ik het uitgebreid nagezocht in wetenschappelijke literatuur en blijkt wel betrouwbaar te werken. Er is het een en ander over te vinden op internet als je zoekt op: Vitex agnus castus of op Provarium.

Een voorbeeld van een beschrijving op http://www.heelnatuurlijk.nl/agnuscastus.htm:
Citaat:
Vitex Agnus Castus is een bessensoort die het mediterrane gebied groeit. De laatste 30 jaar is er uitvoerig onderzoek gedaan naar de werking van deze bessen en er is gebleken dat het een grote balancerende werking heeft op de vrouwelijke hormonen. Agnus Castus bessen hebben namelijk een progesteronachtige werking; ze reguleren de hormoonafscheidende klieren om zo een overschot aan oestrogeen te balanceren. Dit kruid werkt het beste als het meerdere maanden (bij voorkeur 3 maanden) wordt gebruikt, alhoewel directe resultaten vaak worden waargenomen.

Ik geef het nu een paar weken, en hoewel het toeval kan zijn is mijn paard haast nog knuffeliger dan anders,ook naar andere paarden toe. Met rijden lijkt ze ook minder snel 'aangebrand'.