[AR] aan de lange teugel super, voor de wagen een stijve hark

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

aan de lange teugel super, voor de wagen een stijve hark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:15

Ik heb met Eli nu aardig wat aan de lange teugel getraind omdat ik gewoon niet vaak iemand erbij heb om hem in te spannen en omdat het gewoon leuk is natuurlijk.
Nu loopt hij aan de lange teugel inmiddels redelijk netjes. Erg soepel in hij nog niet, maar het is en blijft natuurlijk een grof gebouwde shet. Maar hij snapt alles, neemt netjes stelling aan en loopt zelfs de zijgangen steeds beter. Hij reageert in ieder geval heel gevoelig op mijn zweephulpen.

Nu voor de wagen loop hij er echter bij als een stijve hark als hij niet al helemaal met buiten stelling door de bochten gaat of giga afsnijd. Tempo wisselingen doet hij goed, maar hij reageert amper op mijn zweep als ik die begrenzend inzet.

Voor de wagen heeft hij zijn menhoofdstel met liverpoolstang en aan de lange teugel een gewoon hoofdstelletje met dubbelgebroken trensje. Misschien dat het daar aan zou liggen?
Heeft er iemand misschien iets zinnigs hierover te zeggen?

Sjonniej

Re: aan de lange teugel super, voor de wagen een stijve hark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:06

Het zou inderdaad kunnen dat het stangetje niet lekker in zijn mond ligt. Dat kan zijn door de maat, de dikte, de vorm, bedenk het maar. Dat zou zeker het terughoudende goed verklaren.
Het kan ook zijn dat hij zijn lichaam (nog) niet tegen de boom wil gooien in een wending. Dit is een kwestie van veel rijden en gewoon stelling blijven vragen. En uiteraard goed belonen als hij inbuigt, door te ontspannen in je hand.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:57

Mijn merrie liep ook eerst tussen de lange teugel met haar gewone dressuurtrens (dubbelgebroken bolle K&K) en eerste keer met tuig op en kleppen hoofdstel met liverpool,wilde ze ook nauwelijks lopen.Heb nu een liverpool met tongboog en zonder rubber om de stang en daar loopt ze wel fijn op. Aangezien hetnog al een heethoofd is, durf ik niet zonder stang/kinketting te mennen. Ze is zowel op trens tussen lange teugels als op de liverpool met de pinken te rijden. Oftewel zoals een vriendin van mij het noemt, tiptoetsbediening Knipoog

ONder het zadel wil ze nogal eens sterk worden op de hand. Ze is erg loperig, maar luistert ook goed op de stem (ook onder het zadel rijd ik op de stem overgangen terug)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:38

Misschien is je kar toch wat zwaar voor een enkelspan en moet de pony er erg aan trekken waardoor hij meer op de voorhand gaat lopen en moeilijker soepen de achterhand onder kan krijgen. Is je lamoen voldoende breed? Hoe reageerd de pony op aanraking van het lamoem? Probeert hij de aanraking te vermijden door door de bocht te vallen? Reageert de pony aan de lange lijnen op het visuele van de zweep of de zweepaanraking? Hoe reageert hij op de zweep zonder oogkleppen?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:50

Ik ga binnenkort ook eens met men hoofdstel aan de langeteugel trainen en misschien met trensje voor de wagen om te kijken of het daaraan ligt.

Ik heb hem inmiddels een paar keer voor mijn nieuwe sulky gehad die dus vederlicht is en dat maakt geen verschil. Alleen heeft hij voor de sulky een stuk minder ruimte in het lamoen dus dat zou weer negatief werken.

Hij heeft in het begin heel erg op het zien van de zweep gereageert en kon niet eens zonder oogkleppen. Maar nu heb ik hem zo ver dat hij aan de langeteugel echt op de aanraking reageert.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:10

Idd, een keer met het tuighoofdstel aan de LL proberen en kijken of daar het probleem licht. Of eventueel een keer met een trensje voor de wagen, puur om wat uit te proberen.

Ik heb ook af en toe pony's die voor de wagen anders reageren dan aan de LL (soms positief, soms negatief).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:10

aan de lange lijnen is natuurlijk niet het zelfde als voor de wagen. aan de lijnen heeft hij alle bewegingsvrijheid. voor de wagen loopt hij tussen een lamoen en moet een kar mee trekken. hij zal aan de druk moeten wennen. dus: oefenen oefenen oefenen. een paard wat nog niet helemaal door heeft wat de bedoeling is, gaat vaak wat onzeker en afwachtend lopen en kiest volgens hem de makkelijste weg, wat volgens hem logisch is. je zweephulp negeerd hij, omdat hij niet door heeft dat je voor de kar ook stelling kunt lopen. bijna alle shets hebben dit probleem in het begin (heb die ervaring met mini's/shets. ik heb er namelijk al 12 beleerd. bij andere pony's/paarden zal het ook wel zo zijn hoor), de ene heeft het sneller door dan de andere. maar het komt wel.

het is natuurlijk niet verkeerd om allerlei dingen uit te proberen, zoals verschillende bitjes enz. elke pony is anders.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:21

Hij loopt al wel langer voor de wagen dus is niet nieuw voor hem. Maar heb in het begin maar weinig aandacht besteed aan het dressuurmatig correct lopen zal ik maar zeggen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:02

Een half jaar geleden liep Nickey ook nog als een plank door de bocht. Dressuurmatig flut. Echt een boerenhobbelpony af en toe. Na gebitscontrole en een nieuw bit en veel oefenen in enkelspan en aan de lange lijnen heb ik hem nu gewoon lekker voor elkaar. Gisteren heeft hij zijn eerste winstpunt in de M gehaald!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:19

napie schreef:
Een half jaar geleden liep Nickey ook nog als een plank door de bocht. Dressuurmatig flut. Echt een boerenhobbelpony af en toe. Na gebitscontrole en een nieuw bit en veel oefenen in enkelspan en aan de lange lijnen heb ik hem nu gewoon lekker voor elkaar. Gisteren heeft hij zijn eerste winstpunt in de M gehaald!

wow! hoe lang heb je er over gedaan om hem na de M te rijden?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:54

xElienx schreef:
napie schreef:

wow! hoe lang heb je er over gedaan om hem na de M te rijden?

Op een niet officiele wedstrijd...... Slapen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:43

Nou ja zeg.....
Gaat het niet om
Ik heb inderdaad hem direkt in de L gestart en daar had hij zijn winstpunten in het tweespan bij elkaar gereden
Feit is wel dat hij goede punten had in de M proef enkelspan (met officiële jury) wat voor mij een maat aan heeft gegeven wat ik tot dusverre heb bereikt. Dit is ook de rede waarom ik beide pony's nu een keer M heb uitgebracht: qua punten waren we de L door. Oke, ik heb geen startkaart omdat ik tot nu toe niet een rijke pappie of mammie heb die voor mijn vervoer konden zorgen en alle andere kosten die aan wedstrijden hangen. Maar wat maakt dat uit?

Ik probeerde enkel met mijn bericht aan te geven dat na enkele aanpassingen, training en geduld en alsnog goed kan komen.

(daarnaast ben ik ook nog een beetje trots op mijn pony's, mag dat niet dan?)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:26

napie schreef:
Nou ja zeg.....
Gaat het niet om
Ik heb inderdaad hem direkt in de L gestart en daar had hij zijn winstpunten in het tweespan bij elkaar gereden
Feit is wel dat hij goede punten had in de M proef enkelspan (met officiële jury) wat voor mij een maat aan heeft gegeven wat ik tot dusverre heb bereikt. Dit is ook de rede waarom ik beide pony's nu een keer M heb uitgebracht: qua punten waren we de L door. Oke, ik heb geen startkaart omdat ik tot nu toe niet een rijke pappie of mammie heb die voor mijn vervoer konden zorgen en alle andere kosten die aan wedstrijden hangen. Maar wat maakt dat uit?

Ik probeerde enkel met mijn bericht aan te geven dat na enkele aanpassingen, training en geduld en alsnog goed kan komen.

(daarnaast ben ik ook nog een beetje trots op mijn pony's, mag dat niet dan?)

je hebt helemaal gelijk. ik vind het knap! officieel of niet, je doet het wel. en ik weet dat het best lastig is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:52

*Heleen en ik zijn nog aan het tellen voordat we een verkeerde reactie plaatsen.*

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:59

Sjonniej schreef:
*Heleen en ik zijn nog aan het tellen voordat we een verkeerde reactie plaatsen.*

hoezo????
zelfs als die beoordeling wat minder streng is. dat betekend toch niet dat ze slecht rijd?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:32

8649 8650 8651 8652 8653 8654 8655 8656 8657 8658 8564 8665 8666 8667 8668 8669 8670 8671 8672 8673 8674 8675 8676 8677 8678 8679 8680 8681 8682 8683 8684 8685 8686 8687 8688 8689 8690 8691 8692 ...........

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:47

Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:58

Oke, even offtopic. Ik reed ook in de L meteen (onderling, eerste keer op vreemd terein voor m'n pony) 199 punten, maar daarna officieel in de B is het me nog niet gelukt (oke, wel in 4 proeven 6 punten gereden, dus slecht gaat het ook weer niet). En in de B een keer met een uit de klei getrokken pony die al maanden niet voor de wagen gestaan had onderling 189 gereden (pony die mee zou had ik kreupel van het land gehaald, dus organisatie gebeld of ik een ander mee kon nemen). Imo is onderling gewoon altijd een stuk soepeler.

On topic: Als het niet in je bitje/hoofdstel/het tussen het lamoen staan ligt kan je ook altijd er een gebitsverzorger naar laten kijken. Dit doet toch wel vaak wonderen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:02

Ik weet wie het zeggen, ik hou er maar over op.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:04

we gaan weer on-topic verder Knipoog

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:06

Als je haar goed betrouwbaar vind zou ik gewoon met de dubbel gebroken trens gaan rijden. Misschien dat ze dat fijner vind in haar mond. En dat ze zo stijf is kan je haar misschien een paar keer per week aan de longeer doen.
succ6!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 23:31

Ik heb hem inmiddels twee keer met zijn menhoofdstel aan de langeteugel gehad en dat doet hij het ook super. Aan het bit of de oogkleppen ligt het dus niet. Dus waarschijnlijk het gewicht van de wagen en het opgesloten zitten in het lamoen.
Dus met dit in mijn achterhoofd train ik gewoon lekker verder en hoop ik dat het door meer ervaring het wel beter wordt.