Ik heb mijn redelijk jonge paard ook vaak met pessoa getraint. Ik laat hem altijd eerst even, zonder vast zetten, opwarmen. Beetje draven en soms ook galopje beide kanten op. En dan zet ik hem vast aan de singelgespen, want: dat is nog net iets lager dan de laagste ring van de singel, maar ook niet weer zo laag als tussen de benen. Dan kwartiertje beide kanten op draven, ook tempowisselingen en stappen tussendoor. Als ie laag en ontspannen gaat goed belonen met mn stem en zorgen dat het tempo niet afzakt, want dan heeft het weinig zin. Na dat kwartiertje zet ik hem tussen de voorbenen vast en dan loopt ie zo 5 minuten achter elkaar met zn neus over grond. Daarna uitstappen en klaar
.
Maarja elk paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing, dus ga gewoon lekker uitproberen met de verschillende manieren waarop je een pessoa kan gebruiken. Zet hem alleen niet té snel, té hoog vast want dan bereik je het tegenovergestelde van ontspanning en training van de achterhand. Ook beter te los vastzetten dan te strak. Veel mensen trekken hun paard met een pessoa in de krul, maar dan is er niks geen ontspanning. Het tempo is imo wel erg belangrijk: ligt het te laag dan kan de achterhand niet goed bijkomen, al is er nog zo veel ontspanning; als het te hoog ligt kan je paard wel zijn manier van lopen verbeteren, maar niet werken aan ontspanning en het in de hand zakken.
In elk geval veel plezier en succes er mee!