[AR] enkelspanschoft met lichtogen, ombouwen naar veiligheidslich

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

enkelspanschoft met lichtogen, ombouwen naar veiligheidslich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:08

Hoi,

Mijn Ideal marathontuig heeft normale lichtogen. Nu mag ik binnenkort menles rijden met de marathonwagen van mijn vriendin,maar die heeft ogen aan de bomen,dat past dus niet. Nu heb ik gebeld met de tuigmakerij en die geeft aan dat er wel veiligheidslichtogen aan mijn tuig kunnen. Dat grapje kost ca E 125. Nu zie ik regelmatig brancardbeugelriemen te koop staan, past dat dan niet? Is in elk geval stuk voordeliger. Mijn eigen koetsje heeft gewone rechte bomen en heb ik dus geen last van mijn huidige tuig.

Ennuh schoftdeel tuig vanmijn vriendin lenen gaat niet, is namelijk cob en mijne heeft echt Full (1.73m)

Zijn er voordeligere opties?

Sjonniej

Re: enkelspanschoft met lichtogen, ombouwen naar veiligheids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:29

Ik heb zelf veiligheidslichtogen en vind ze heel erg handig. In één handeling heb je ze vast en los. Behalve dat dit fijn is in noodsituaties is het ook heel handig en snel met in- en uitspannen.
Ik weet niet precies hoe jouw bevestiging zit, dus ik weet ook niet wat erop past. Daarnaast heeft ieder merk een andere breedte van het tuig, waardoor het waarschijnlijk niet mogelijk is om zomaar losse bancardbeugels te kopen.

Kortom, ik denk dat je toch aan die 125 euro moet, mits er geen andere tuigenmaker is die het goedkoper doet.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:32

Het huidige tuig heeft een standaard lichtoog met gesp aan de singel. WEl al dubbele ondersingel (redelijk modern tuig) Ik schat het tuig op 4/5 jaar oud

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:42

Zegt mij niet zoveel, ik heb ook geen idee van prijzen. Maar het zou zo maar eens kunnen dat er een en ander aan je schoftje veranderd moet worden en dat die veiligheidslichtogen gewoon erg duur zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:59

Je kunt gewoon veiligheidslichtogen van Ideal bestellen deze kosten per paar maar 48 euro (volgens mijn prijslijst die ik ergens een jaar geleden heb meegenomen).
Dus laat je geen poot uitdraaien door je tuigenmaker, de lichtogen kunnen in 1 handeling vervangen worden door de standaard veiligheidslichtogen van Ideal Lachen

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:38

http://www.ruitersport.com/losse-onderd ... p-528.html
Kijk eens onder deze link en je ziet dat veiligheidslichtogen echt niet zo duur hoeven te zijn , ze zijn (denk ik) wel van kunststof maar lijkt mij geen ramp Haha!. Op ons tuig zitten ook veiligheidslichtogen en dat werkt prima !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:07

Ik heb ze van look-alike Zilco van een Duitse tent die op Paard en Koets stond. Kosten 60 euri. Kortom, als je wat rondshopt dan kan je beslist goedkoper uitkomen. Ik moet even opzoeken hoe die Duitse firma ook al weer heette, ze hebben iig ook een website en je kunt online bestellen. Zolang ze net zo breed zijn als het leer van de lichtogen van je schoftje kun je ze zó vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:21

manie schreef:
Je kunt gewoon veiligheidslichtogen van Ideal bestellen deze kosten per paar maar 48 euro (volgens mijn prijslijst die ik ergens een jaar geleden heb meegenomen).
Dus laat je geen poot uitdraaien door je tuigenmaker, de lichtogen kunnen in 1 handeling vervangen worden door de standaard veiligheidslichtogen van Ideal Lachen

Mee eens, ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde laten doen, en was € 80 kwijt, van Ideal.
Ik had brancardbeugels. Vind € 125 behoorlijk aan de prijs..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:56

Dan zou ik dus maar even langs de tuigenmaker gaan en vragen waarom hij zoveel duurder is. Misschien moet je tuig aangepast worden? Anders lekker voor die 50 euro kopen ergens anders Ja

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 10:53

Ik had begrepen dat er ook een singel moet worden vervangen,maar datsnap ik niet helemaal omdat er al een moderne singel op zit. Manie ik zal inderdaad schoftdeel eens meenemen en vragen waarom ik niet alleen die ogen kan vervangen. Het mogen van mij ook veiligheidslichtogen of brancardbeugels zijn van een ander merk, mits het maar past en veilig werkt. Heb nu een zwart met cognac onderlegt tuig

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:55

Je bestaande buitensingel kan gewoon aan de veiligheidslichtogen, klaar is kees Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:01

manie schreef:
Je bestaande buitensingel kan gewoon aan de veiligheidslichtogen, klaar is kees Knipoog

Niet helemaal; de draagriem loopt bij de geloten lichtogen veel langer door.
die zal je dan moeten inkorten of vervangen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 09:16

Albert schreef:
manie schreef:

Albert,

Waarom is dat dan een probleem?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:43

Albert schreef:
manie schreef:

Bij mijn Ideal tuig hoefde niks in gekort te worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:47

Vaak loopt de draagriem, bij gesloten lichtogen, door tot aan de buitensingel. Dan kan je er wel open lichtogen aan maken, maar de functie van snelsluiting gaat dan een beetje verloren.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 09:56

Uhh maar hoe zit het dan met een tweewieler, ik heb die draagriem gekoppeld aan buitensingel om te voorkomen dat mijn wagen achterover klapt. Hoe zit dat dan in jouw beschrijving, of maak ik nu een denkfout?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:48

Albert schreef:
Vaak loopt de draagriem, bij gesloten lichtogen, door tot aan de buitensingel. Dan kan je er wel open lichtogen aan maken, maar de functie van snelsluiting gaat dan een beetje verloren.

Aan de draagriem van de gesloten lichtogen komt de gesp van de veiligheidslichtogen.
Dit functioneert dus zoals het hoort.
Onder aan de veiligheidslichtogen zit dmv ring een stoot waar de buitensingel aan vast komt.

Edit link toegevoegd:
http://www.schairer-kütschen.de/onlines ... aent02.gif

Haal de puntjes even van de u in kütschen, Bart heeft blijkbaar nog steeds de noodzaak niet ingezien dat dit super irritant is Boos!

De Ideal veiligheidslichtogen zien er ongeveer zo uit.
Ze zijn dus zonder aanpassing te vervangen zonder dat het veiligheidsprincipe teniet wordt gedaan Lachen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:25

Manie, ik kan me dan wel voorstellen dat de draagriem aan de lange kant is? gezien jouw voorbeeld plaatje. Ik ga wel schoftdeel langs bij de tuigenmaker (is Van RIjs te Zevenhuizen) en die kunnen het me dan wel uitleggen hoop ik