droge huid/schilfertjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

droge huid/schilfertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:39

hai,
ik heb dit topic geopend in naturals omdat mijn knolletje 24-7 buiten staat en geen brokken etc krijgt, dus tips wat dat betreft niet heel handig zijn Knipoog

vorige jaar winter (dec,jan,feb) had toos een vrij droge huid met wat schilfertjes af en toe, ik heb haar toen wat zonnebloemolie over dr muesli gegeven en op zich ging het toen redelijk en is het uiteindelijk weggetrokken, al vraag ik em af of dat door het weer etc is gekomen of echt door die zonnebloemolie

nu heeft ze het helaas weer terug gekregen en sinds ik haar pavo aurakoeken geef, heb ik het idee dat het nét nog wat erger is geworden. ze vind het heerlijk als ik hard over dr huid krab of ros, dus heeft er ook wel jeuk aan( al krabt ze zichzelf niet)...
probleem is dat ik haar geen muesli meer geef( door o.a melasse etc) en ze volledig leeft op hooi en dus die pavo aurakoeken, waardoor olie geven niet gaat, of ik weer over zou moeten stappen naar koudbloedbrokjes of muesli.

iemand ervaring met droge huid/schilfertjes? wat helpt het beste? welk advies geven jullie? wie zou ik er eventueel naar kunnen laten kijken? waardoor komt het? komt ze bepaalde stoffen tekort?

kortom...vertel!!

Lenneke_

Re: droge huid/schilfertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:34

Je kan de koeken in stukjes doen met een scheut olie erover.
Zo deed ik het van de zomer omdat Anouar die koeken opeens niet meer lekker vond. Met olie at hij ze wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:46

Mystic had het vorig jaar ook, schilfers op de flanken.
Hij had wel een deken op toen.
Het heeft een paar maanden geduurd. Ik heb een paar keer gewassen met betadine shampoo, dan was het even weg, en een paar dagen later had hij weer jeuk. Maar toen hij zijn zomervacht weer kreeg was de jeuk ook weg.. Ik ben er nog altijd niet achter wat het is geweest.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:01

MysticTinker schreef:
Maar toen hij zijn zomervacht weer kreeg was de jeuk ook weg.. Ik ben er nog altijd niet achter wat het is geweest.

dat was bij toos ook het geval idd! in de wintervacht had ze er wel last van en daarna was het dus ook over...apart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:51

Je kan zoals Lenneke zegt die koeken gewoon breken/verkruimelen etc. en er dan olie op doen. Doe ik ook gewoon met lijnzaadolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:25

Het zou een hormoonkwestie kunnen zijn. Ook omdat je aangeeft dat het in de winterperiode is, en dan zijn veel merries niet of erg wisselend hengstig.

Hoe ik hier zo bij kom: mijn merrie kreeg na haar bevalling wat kale plekjes en schilfertjes op haar lichaam. Ik kreeg toen heel sterk het vermoeden dat het haar hormoonhuishouding was. Pas 8 weken na de bevalling werd ze weer hengstig en toen waren ook de plekjes en schilfertjes in no-time verdwenen. Vandaar dat ik deze link heb gelegd (maar kan ook toeval zijn geweest Knipoog ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:44

Die van mij is een ruin, dus als ze hetzelfde hebben dan ligt het daar waarschijnlijk niet aan. Of ik heb een erg rare ruin Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:50

Huidprobleempjes zijn vaak heel lastig.
Andor heeft er ook last van gehad, trouwens, Merrit ook.
Ik heb brandnetel gevoerd, en goede olie.
Belangrijkste is dat ze lekker in hun vel zitten, dus psychisch alles in orde. Ik ben wel van voer veranderd, op aanraden van Laarakker.
Je kunt iemand vragen om met de biosensor het voer door te laten meten en te vragen of bepaalde supplementen nodig zijn.

Merrit schuurt trouwens vaak, op 1 plekje. Daarnaast heeft hij rasp in zijn knie. Dit behandel ik met zinkzwavelpasta en helpt vrij aardig. Verder heb ik ze gereinigd met klei.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 16:28

ik heb wel het idee dat ze verder lekker in dr vel zit, vooral nadat een poosje geleden de osteopaat geweest is, is ze zichtbaar een stuk relaxter en vrolijker.

ik heb er ook al aan gedacht idd om eens iemand te laten komen met een biosensor, helaas moet je er bij Laarakker zelf heen en ik heb weinig zin om de strijd met de veewagen weer aan te gaan met toos....
heb weleens gehoord dat zijn leerlinge(?) steffie van de laarse ook goed moet zijn en zij wel aan huis komt.. misschien is dat een goede optie?

ik ga sowieso morgen even op jacht naar een goede olie en daarmee starten.
heeft brandnetel behalve een goede werking ook nog nadelige dingen of zou ik daar ook sowieso een start mee kunnen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:27

Ik heb zelf ook Zink Zwavelpasta; hoog op der achterbenen heeft ze veel jeuk en staat ze te stampen, daar smeer ik het op en dat werkt erg goed. En voor tussen der sokken (die nu met der wintervacht beginnen bij de voorknie Haha! ) heb ik Silkoot, een vette olie van Silverlinde.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:41

Huidschilfers kunnen ook komen door een verstoorde vochthuishouding. De nieren kunnen de afvalstoffen niet voldoende afvoeren en dan komt het via de huid naar buiten.
Veel laten drinken dus. Dat is altijd goed voor de zuivering van het lichaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:35

Van buitenaf smeren blijft een lapmiddel. Ik zou lijnzaadolie geven en als dat niet kan omdat ze geen brok krijgen, desnoods hele lijnzaad koken en met zemelen (of zonder, maar net wat je paard lekker vindt) geven.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:03

ik geef ze allebei zo eens in de 2 weken lijnzaad, te weinig waarschijnlijk. ik ga eerst eens starten met de koek in stukjes te doen en daar olie overheen doen, kijken of ze het eet, zo niet, zal ik idd een andere oplossing moeten vinden.
dan zal dat waarschijnlijk ijslanderbrokjes met olie worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:04

Eens in de twee weken is te weinig ja. Je moet het toch echt dagelijks gaan geven (en dan in voldoende hoeveelheid) als het echt moet werken en je resultaat wilt zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:20

roossie22 schreef:
ik geef ze allebei zo eens in de 2 weken lijnzaad, te weinig waarschijnlijk. ik ga eerst eens starten met de koek in stukjes te doen en daar olie overheen doen, kijken of ze het eet, zo niet, zal ik idd een andere oplossing moeten vinden.
dan zal dat waarschijnlijk ijslanderbrokjes met olie worden

ik geef iedere week lijnzaad in de vorm van slobber.

Thuis kook ik de lijnzaadjes. Dat neem ik in de pan mee naar de wei.
Daar kook ik extra water en gooi een schep zemelen in de bak. Dan de zaadjes met slijm erbij en goed natmaken.
Lauw voeren en smullen maar Cool

Slijm vd lijnzaadjes is heel goed om overtollig zand te binden en uit te scheiden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:28

Antheman schreef:
Slijm vd lijnzaadjes is heel goed om overtollig zand te binden en uit te scheiden.

daarom voer ik het idd ook.... ze eten van de grond en heb toos vorig jaar zand weg gegeven maar dat was geen succes, ze at het niet, niet in een appel/wortel en ook niet over haar eten, dus vandaar dat ik ben begonnen met lijnzaad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:03

roossie22 schreef:
Antheman schreef:

daarom voer ik het idd ook.... ze eten van de grond en heb toos vorig jaar zand weg gegeven maar dat was geen succes, ze at het niet, niet in een appel/wortel en ook niet over haar eten, dus vandaar dat ik ben begonnen met lijnzaad.

Ik weet niet of je de olie of de zaadjes gebruikt?
Want het SLIJM zorgt voor zandafvoer.
Olie bevalt wel vit- mineralen, maar zorgt er niet voor dat het zand wordt afgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:21

Antheman schreef:

Je kunt ook pure lijnzaad geven (dus zonder te koken), dagelijks een klein schepje/handje. Dit zorgt ook voor een goede zandafvoer uit de darmen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:30

JoviBan schreef:
Antheman schreef:

Je kunt ook pure lijnzaad geven (dus zonder te koken), dagelijks een klein schepje/handje. Dit zorgt ook voor een goede zandafvoer uit de darmen.

Heb het laatst nog nagevraagd bij de DA.
Hij zei dat je echt moet koken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:27

Antheman schreef:
Olie bevalt wel vit- mineralen, maar zorgt er niet voor dat het zand wordt afgevoerd.

wat ik nu geef zo eens in de twee weken is echt die gekookte zaadjes, oftewel de slijmerige smurrie Knipoog

ik weet idd ook niet beter dan dat je het moet koken omdat er anders giftige stoffen in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:56

Antheman schreef:

Dan is je DA niet op de hoogte. Knipoog
Pleeg een telefoontje naar Utrecht. Daar doen ze het al jaren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:17

JoviBan schreef:
Antheman schreef:

Dan is je DA niet op de hoogte. Knipoog
Pleeg een telefoontje naar Utrecht. Daar doen ze het al jaren.

Mijn DA IS de faculteit van Utrecht.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:46

Wat is de hoeveelheid lijnzaadolie wat gegeven moet worden.... ?? mijn moeders paard kampt op dit moment ook met deze problemen??

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:41

Je kunt geel australisch lijnzaad geven zonder het te koken. Hier zit geen blauwzuur in. Normaal lijnzaad zou je inderdaad moeten koken om het blauwzuur onschadelijk te maken. Mijn merrie heeft vaak een heel droge en schilverige huid rond de verhaar periodes. Veel olie geef ik dan , maar dat helpt niet veel. Sinds ik haar spelt voer is haar huid beter en vettiger geworden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:29

morelia schreef:
Je kunt geel australisch lijnzaad geven zonder het te koken. Hier zit geen blauwzuur in. Normaal lijnzaad zou je inderdaad moeten koken om het blauwzuur onschadelijk te maken. Mijn merrie heeft vaak een heel droge en schilverige huid rond de verhaar periodes. Veel olie geef ik dan , maar dat helpt niet veel. Sinds ik haar spelt voer is haar huid beter en vettiger geworden.

Ook dit spreekt Utrecht tegen.

Gewoon lijnzaad mag je wel ongekookt geven. Maar je moet zorgen dat ALLE zaadjes uit de voerbak opgaan, anders gaan ze reageren met zuurstof ofzo en maken alsnog blauwzuur aan.
Maar het SLIJM zorgt voor de bindende zandfactor. Slijm krijg je door het te koken.

Ongekookt lijnzaad heeft geen slijm, biedt alleen de gunstige eigneschappen van lijnzaad.