Voor t eerst bitloos, hoe stelling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Voor t eerst bitloos, hoe stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:50

Misschien een domme vraag, maar ik ben dus overgegaan op bitloos rijden (helemaal geweldig! Haha! ) en nu vroeg ik me af hoe je je paard kunt laten inbuigen op de volte met z'n hele lichaam. Dan heb ik het niet over het naar beneden werken, maar alleen met het rijden van wendingen, om een soepel paard te krijgen. Hoe doe je dit met een bitloos hoofdstel onder het rijden?
Dit paard heeft veel moeite om te buigen in z'n lichaam, maar mét bit kreeg ik dit wel redelijk voor elkaar.
Hoe doen jullie dit? En is het wel nodig om wanneer je bitloos stelling te vragen op voltes en wendingen?

Heel graag tips! Pling

smurf1988

Re: Voor t eerst bitloos, hoe stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:20

Ik doe dit gewoon exact het zelfde als hoe ik het met bit deed. Moet zeggen dat mijn paard wel makkelijk inbuigd...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 10:13

oke, die van mij heeft er nogal moeite mee, dus dan gewoon kwestie van soepel maken dan. dank je!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:36

hiervoor is het belangrijk dat je paard wijken voor druk begrijpt... met bit kan je ook binnenstelling nemen door de binnenteugel aan te halen (hoewel ik dat dus ook niet helemaal correct vind), maar hierbij dus niet...

je paard moet leren zn hals en hoofd weg te buigen van de kant waar hij druk voelt (vgl neckreining bij western). Het komt er dus op neer (en dit zou iedereen mèt bit eigenlijk ook beter zo leren vind ik; maar wie ben ik Lachen ) dat je begrenst aan de buitenkant ipv druk zetten op de binnenkant.

als je je bitloze optoming ff bekijkt zal je zien dat die daar meestal op gemaakt zijn: door de binnenteugel te openen en de buitenteugel tegen de hals aan te houden, komt er druk aan de buitenkant van de neus van je paard (en een beetje in zn hals door de teugels). Om de stelling helemaal af te werken komt hier natuurlijk nog wel wat benenwerk bij ook...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:39

ik ben het helemaal eens met kunshiri! je paard moet wel wijken voor druk begrijpen om hier mee verder te gaan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:37

kynshiri schreef:
hiervoor is het belangrijk dat je paard wijken voor druk begrijpt... met bit kan je ook binnenstelling nemen door de binnenteugel aan te halen (hoewel ik dat dus ook niet helemaal correct vind), maar hierbij dus niet...

je paard moet leren zn hals en hoofd weg te buigen van de kant waar hij druk voelt (vgl neckreining bij western). Het komt er dus op neer (en dit zou iedereen mèt bit eigenlijk ook beter zo leren vind ik; maar wie ben ik Lachen ) dat je begrenst aan de buitenkant ipv druk zetten op de binnenkant.

als je je bitloze optoming ff bekijkt zal je zien dat die daar meestal op gemaakt zijn: door de binnenteugel te openen en de buitenteugel tegen de hals aan te houden, komt er druk aan de buitenkant van de neus van je paard (en een beetje in zn hals door de teugels). Om de stelling helemaal af te werken komt hier natuurlijk nog wel wat benenwerk bij ook...

Ik zet nooit druk aan de binnenteugel. Ik begrens alleen de buitenteugel en met de binnenteugel vraag ik stelling aan. Alleen dit paard heeft moeite om te buigen door zijn lichaam. Dat merk ik ook met grondwerk. Er is bij dit paard veel beenwerk nodig om dr echt te laten kijken. Ik rij ook vrijwel alleen met mn been. De teugels gebruik ik als extra hulp. Maar ik ben gisteren begonnen met bitloos rijden (kruislingse teugels) en daar kan ik gewoon niet mee rijden. het ging wel heel goed hoor, maar ik hou er niet van als er zoveel druk op de neus komt. Vind het ook een vreemde constructie. Vanaf volgende week ga ik over op een touwhoofdstel. Dat zal vast beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:20

Je moet gewoon even een optoming vinden die bij jou en je paard past. Eentje waar jij mee overweg kunt en welke je paard het best begrijpt.

Het 'euvel' van slecht kunnen inbuigen in het lichaam, zou ik echter toch niet willen verhelpen met een optoming aan het hoofd en met veel druk op de teugels (je geeft aan dat je nu veel druk op de neus hebt moeten zetten).
Wanneer een paard stijf is, moeite heeft met inbuigen, dan vergt dit toch wat meer tijd en geduld.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:32

ja daar heb je idd gelijk in. ben ook bezig met grondwerk om haar ook op die manier losser te krijgen. gisteren moest ik helaas weer even met bit rijden, omdat de bakstukken van het bitloze hoofdstel wel erg dicht bij de ogen kwamen. Kwaad dat het paard op me was toen ze het bit weer in moest! kan ik me wel voorstellen hoor. Heb gisteren een Crossrope briddle gekocht. Heb toch het idee met de NoBit die ik heb dat het de kaak en neus teveel afklemt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:49

mja bij die crossropebridle ( zo noemt het toch dacht ik?) heb ik ook mijn bedenkingen... een touwhalster werkt perfect naar mijn ervaring dus waarom het moeilijker maken als het ook met iets simpel kan Lachen

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:23

Hallo, ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' als emillion, we zijn ook sinds kort begonnen met bitloos. Nu hebben we een dr.cook geleend, en buiten bevalt het echt prima omdat we daar niet met stelling e.d. werken maar in de bak is het een ander verhaal. Ik weet ook niet goed hoe ik nu stelling moet aanvragen omdat ik bang ben de 'druk op de neus e.d. te vergallen' met buitenrijden enzo. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:57

Heej floortje. Ik ben nu weer even over gegaan op bit en doe daarnaast sinds een tijdje grondwerk ( a la Emiel Voest). Ik hoop haar daarmee wat losser te krijgen.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:55

Maar als je er pas 1 keer mee gereden hebt moet je paard dan niet gewoon ook even wennen? Of heb ik verkeerd gelezen dat je er pas 1 keer mee hebt gereden?? in ieder geval suc6 ermee.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 02:14

Een paard leren weg te buigen met hoofd en hals op druk van een teugel, lijkt mij niet juist en in ieder geval heeft het niks van doen met neckreining bij westernrijden.
Bij westernrijden leer je je paard om te wijken voor die teugel, maar dan wel in zijn geheel. In principe blijft het paard daarbij recht.

Wat je doet om een paard stelling te laten nemen op een touwhalster of bitloos, is druk geven met het been aan de kant waarnaar hij stelling moet nemen.
Je gaat gewoon op de grond naast je paard staan met jouw heup tegen de ribbenkast van je paard, op de plek waar rijdend je been zou liggen. Vervolgens buig je je voorover richting de neus van het paard en vraagt je paard je hand te volgen richting jouw heup. Meestal volgt je paard jouw hand als je je hand richting je eigen heup beweegt. Als je dat op deze manier doet en dus voorover buigt, geef je vanzelf met jouw heup een beetje druk tegen de ribben van je paard. Komt hij niet achter je hand aan, dan vraag je licht aan de betreffende teugel.
Als je erop zit geef je druk aan een zijde met je been. Je vraagt dus de ribbenkast te wijken voor de druk van dat been. Aan dezelfde kant kun je dan teugelhulp geven, door je paard aan die teugel te vragen in te buigen. Dat kun je in eerste instantie doen door je hand breed en dus ver van de hals te houden.

Dus eerst op de grond oefenen en dan op je paard.

Het principe is en blijft wijken voor druk, maar dan druk van je been om de ribben om je been te laten buigen zeg maar. Als hij in zijn ribben buigt, komt vanzelf de stelling.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:19

kynshiri schreef:
mja bij die crossropebridle ( zo noemt het toch dacht ik?) heb ik ook mijn bedenkingen... een touwhalster werkt perfect naar mijn ervaring dus waarom het moeilijker maken als het ook met iets simpel kan Lachen

Daar ben ik het dus niet mee eens Haha! Een touwhalster heeft, net als alle andere optomingen, zijn sterke en minder sterke kanten. Dressuurtechnisch kan ik niet heel veel met een touwhalster als het gaat om correcte stelling en buiging, het is voor mij niet exact genoeg.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:59

Ik rij ook bitloos, train in de bak met bosal, omdat mijn paardje daar het best op reageert, buiten rij ik met een voest lerenhoofdstel
Met het trainen vraag ik altijd aan de binnen teugel met mijn vinger tegen de nekwervel om haar nageeflijk te krijgen, de buiten teugel is los, als je paard dat eenmaal doorhebt, hoef je alleen maar je vinger tegen zijn hals te leggen en dan zakt hij al mooi.
Ik train op de klassieke rijkunst, dat is een hele fijne manier om je paard met zo min mogelijk druk heel mooi te laten lopen.
Er is in feb nog een trainings avond in Wernhout, want het is best moeilijk om het zo uit te leggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:05

Emilion1985 schreef:
kynshiri schreef:
Ik zet nooit druk aan de binnenteugel. Ik begrens alleen de buitenteugel en met de binnenteugel vraag ik stelling aan. Alleen dit paard heeft moeite om te buigen door zijn lichaam. Dat merk ik ook met grondwerk. Er is bij dit paard veel beenwerk nodig om dr echt te laten kijken. Ik rij ook vrijwel alleen met mn been. De teugels gebruik ik als extra hulp. Maar ik ben gisteren begonnen met bitloos rijden (kruislingse teugels) en daar kan ik gewoon niet mee rijden. het ging wel heel goed hoor, maar ik hou er niet van als er zoveel druk op de neus komt. Vind het ook een vreemde constructie. Vanaf volgende week ga ik over op een touwhoofdstel. Dat zal vast beter gaan.

Touwhalster geeft ook druk op de neus hoor! En minstens net zoveel, want het deel op de deus is veel smaller en werkt dus meer in! Probeer anders eens een gewoon goed passend stalhalster, dat werkt bij mijn paard prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:47

Aanvulling: inmiddels heb ik een Emiel Voest hoofdstel gekocht (althans de nepepr), dus met gekruiste teugels en dat gaat nog veel beter dan het halster. Je kunt veel naukeurige sturen, al doe je dat in 1e instantie natuurlijk met je zit en benen. Maar als je het hoofd wat wilt "bijsturen" gaat dat met zo'n hoofdstel net wat makkeliker dan met een gewoon halster. Aanrader dus!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:51

Stelling vraag je bitloos zoals je het mét bit ook doet. Met je been. Stelling is buiging rond je been. Niet de neus naar binnen trekken (of naar buiten voor contrastelling). Kortom: als je met bit geen stelling kunt vragen (met je been) dan kan het zonder bit ook niet.