Dit paard heeft veel moeite om te buigen in z'n lichaam, maar mét bit kreeg ik dit wel redelijk voor elkaar.
Hoe doen jullie dit? En is het wel nodig om wanneer je bitloos stelling te vragen op voltes en wendingen?
Heel graag tips!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kynshiri schreef:hiervoor is het belangrijk dat je paard wijken voor druk begrijpt... met bit kan je ook binnenstelling nemen door de binnenteugel aan te halen (hoewel ik dat dus ook niet helemaal correct vind), maar hierbij dus niet...
je paard moet leren zn hals en hoofd weg te buigen van de kant waar hij druk voelt (vgl neckreining bij western). Het komt er dus op neer (en dit zou iedereen mèt bit eigenlijk ook beter zo leren vind ik; maar wie ben ik) dat je begrenst aan de buitenkant ipv druk zetten op de binnenkant.
als je je bitloze optoming ff bekijkt zal je zien dat die daar meestal op gemaakt zijn: door de binnenteugel te openen en de buitenteugel tegen de hals aan te houden, komt er druk aan de buitenkant van de neus van je paard (en een beetje in zn hals door de teugels). Om de stelling helemaal af te werken komt hier natuurlijk nog wel wat benenwerk bij ook...
kynshiri schreef:mja bij die crossropebridle ( zo noemt het toch dacht ik?) heb ik ook mijn bedenkingen... een touwhalster werkt perfect naar mijn ervaring dus waarom het moeilijker maken als het ook met iets simpel kan
Emilion1985 schreef:kynshiri schreef:Ik zet nooit druk aan de binnenteugel. Ik begrens alleen de buitenteugel en met de binnenteugel vraag ik stelling aan. Alleen dit paard heeft moeite om te buigen door zijn lichaam. Dat merk ik ook met grondwerk. Er is bij dit paard veel beenwerk nodig om dr echt te laten kijken. Ik rij ook vrijwel alleen met mn been. De teugels gebruik ik als extra hulp. Maar ik ben gisteren begonnen met bitloos rijden (kruislingse teugels) en daar kan ik gewoon niet mee rijden. het ging wel heel goed hoor, maar ik hou er niet van als er zoveel druk op de neus komt. Vind het ook een vreemde constructie. Vanaf volgende week ga ik over op een touwhoofdstel. Dat zal vast beter gaan.