Wie kan mij helpen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zammarano

Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 23:52

Heb een 4,5 jarige merrie die nog niet zadelmak is en bij de vorige eigenaar het ook niet echt goed heeft gehad. Met andere woorden; ze heeft geen vertrouwen

Heb al wel wat vertrouwens gekregen en kan nu zelfs bij der achtervoetjes in de buurt komen en heel af en toe ook op tillen.
Soms doet ze lelijk om niks, dan krijgt ze der zin niet en duurt et mevrouw allemaal te lang en dan wilt z enog weleens uithalen.
Op dat moment ben ik consequent en geef haar ook een tik (lees: niet slaan dus maar een corrigerende tikje op buik of onderhals)
Is dit wel zo verstandig? Heb eerlijk gezegd niet het idee dat ze er erg van onder de indruk is op een negatieve manier, maar misschien omdat ik dat niet wil zien Verward Daarna probeert ze het ook niet nog een keer Bloos

Het is een erg aanhankelijke en werklustige merrie (v. jazz) maar wel een met karakter.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een soort van spelletjes om haar bezig te houden en spelenderwijs dingen te leren zonder dat ik dat kleine beetje vertrouwen wat ik heb gewonnen weer kan kwijtraken.

Wie o wie kan mij helpen??
Dankjewel!

Arabesk

Re: Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:59

Poe lastig. Ik zou zeggen probeer ergens 2e hands het level 1 en 2 pakket van Parelli te bemachtigen.

Als je me een pb stuurt wil ik wel een naam geven van een bokker die dit verkoopt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:00

Misschien eens beginnen met de 7 games van parelli, daar ben ik ook mee begonnen. Eerst overal leren aanraken, nog niets verplaatsen enzo, later met andere voorwerpen aanraken zoals een carrot stick, en bij de tweede game begin je met het wijken voor druk.

Wat het straffen betreft, ik kan vanaf de pc moeilijk inschatten hoe je paard reageert, ieder paard is anders. Mijn tinker reageert totaal niet op een kleine tik, als hij écht vervelend is dan krijgt hij een flinke schop op zijn borst. En zo zijn er ook paarden die juist helemaal gaan tikken nodig hebben, waar je alleen "NEE" hoeft te roepen en achteruit te zetten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:05

Ik denk ook dat parelli een mooie manier is om met haar aan de slag te gaan. Door de games waaruit parelli bestaat, leer je het vertrouwen van je paard te winnen.