antitoilet schreef:Hoi,
Ik heb een probleempje..
Ik wil graag eens zonder zadel rijden in de bak bijvoorbeeld..
Maar mijn haf geeft dan een hap naar achter.. niet raak maar ze `dreigt`wel.
Wat moet ik hier mee aan? en waarom zou ze het doen?
Ze is het niet gewend dat iemand zonder zadel op dr rijdt, maar ik wil dat juist wel eens doen...
Je haf geeft heel duidelijk aan dat zij deze actie niet waardeert en kennelijk is die boodschap ook doorgekomen bij jou. Mooi, jullie begrijpen elkaar
Maar nu het volgende punt: jij wilt het toch en zij wil het niet, dus dan moet jij je af gaan vragen hoeveel je er voor over hebt om toch op die blote rug te zitten. Je paard doe je er dus duidelijk geen plezier mee, dus lol-met-je-knol is dan niet aan de orde. Denk eens rustig na over wat het je oplevert om zonder zadel op haar te rijden en zet daar de nadelen tegenover.
antitoilet schreef:Hoe moet ik dat happen afleren, want het gaat heel snel, en je heb geen houvast voor een tik uitdelen met bijv. de zweep, want ze bokt altijd naar de zweep. Ik ben al bezig met dat afleren.
Het gaat de laatste tijd gewoon niet zo super met mijn haf en mij, maar daar werken we aan...
Beste methode is natuurlijk te voorkomen dat ze kan "happen", dat kan natuurlijk door niet op de blote rug te gaan zitten
maar ook door te zorgen dat je haar met de teugels begrenst.
Persoonlijk denk ik dat je eerst maar eens een wat betere relatie met je haf moet opbouwen voordat je een punt gaat maken van dat zonder zadel rijden. Bedenk wel dat de rug van een paard en de kont van een mens niet zijn ontworpen met het idee dat dat zou moeten passen, daarvoor hebben we ook zadels uitgevonden. Het zadel is bedoeld om een goed passende verbinding te maken tussen mens en paard en wil je de rug van je paard goed houden, dan rijdt je ook bij voorkeur met een (uiteraard goed passend) zadel.