Ijzers of toch andere oplossing..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

Ijzers of toch andere oplossing..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:44

Ik heb er even over getwijfeld om het hier te zetten gezien de vaak heftige reacties, maar ik ben toch benieuwd of jullie het hier mee eens zijn of niet.

Ik heb mijn E-pony nu bijna 6 jaar, in die tijd hebben we heel veel verschillende dingen gedaan. Cursussen bij Emiel Voest, endurance, dressuur, springen, en sinds kort ook SGW. Het probleem dat zich nu voor gaat doen, is dat Jel uitglijd op gras. Aangezien springwedstrijden en SGW vaak op gras gereden worden, heb ik nu echt een probleem. We zijn om die reden al een paar keer uitgebeld, hij wordt er heel onzeker van en spring niet meer. Binnenseizoen is geen enkel probleem, maar om nou iedere keer een half jaar 'pauze' te nemen..

Ik zit er dus over te denken om het gedurende het zomerseizoen op ijzers te zetten. Ik vind het jammer, want het afgelopen jaar heb ik hem natuurlijk laten bekappen, en hier ook zelf cursussen in gedaan. Ik heb ook zitten denken over hoefschoenen, maar ik vind het een vrij groot risico. Tijdens een sgw ga je door drassige grond en waterbakken, ik kan eigenlijk niet geloven dat schoenen dan blijven zitten.. Als er iemand is die hier in deze omstandigheden ervaring mee heeft hoor ik het graag natuurlijk, maar omdat ik tot nu toe niemand positief heb horen vertellen over sgw met hoefschoenen vind ik het een te groot en duur risico. Ik weet dat je aan ijzers net zo veel kwijt bent in 1 seizoen, en dus duurder uit, mijn verantwoording daarvoor is dat je dat in termijnen betaalt, en je ze er simpelweg weer af kunt laten halen als het echt niet gaat.

Voor mezelf even de pro's en con's op een rijtje:
ijzers:
-veilig springen en sgw;
-minder slijtage, ik merk dat hij na een flinke endurance-training soms toch scheef op zijn voeten staat, of er stukjes afbrokkelen;
-kan hem helaas niet meer zelf bijwerken, maar dat is dan ook niet nodig;
-moet over naar een andere hoefsmid, en voel me daar toch wel een klein beetje schuldig over omdat ik voor de rest supertevreden met hem ben..

blote voeten:
-nooit problemen met 'ijzer kwijt dus kan niet starten';
-kan alleen uberhaupt niet starten omdat hij uitglijdt, das dan wel weer jammer..;
kan bij m ijn huidige bekapper blijven, en ben goedkoper uit omdat ik hem zelf bijwerk;
-kan alleen het springen en sgw wel vergeten, selectief wedstrijden op zand uitzoeken is ondoenlijk, dat heb ik dit jaar al geprobeerd en werkt niet..

schoenen:
-kunnen weer uit zodra je klaar bent met trainen;
-zo kan hij op blote voeten blijven lopen buiten de trainingen en wedstrijden;
-geen enkele garantie dat het met sprigen en sgw ook werkt. Ken alleen verhalen dat ze 'zelfs' tijdens endurance nog wel eens eraf vallen. Laat staan bij een waterbak dus..
-op termijn goedkoper, MAAR: als het niet werkt is het een erg duur geintje..

pff... na lang discussieren (met mezelf vooral Clown) kom ik toch uit op ijzers. Stopppen met de sport is geen optie, we hebben er allebei veel te veel lol in, en daar gaat het toch om vind ik.
Nja, kom maar op, wat zouden jullie doen in mijn geval..?

TeeGee

Re: Ijzers of toch andere oplossing..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:47

Ik zou voor ijzers kiezen. Bijna alle sportpaarden staan rondom op ijzers. Je kan ze in de winter er altijd nog af laten halen.

En als mijn paard een ijzers kwijt is en ik heb wedstrijd dan komt mijn smid gelijk. Ik denk dat je huidige bekapper je keuze wel zal begrijpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:51

@teegee: dus omdat andere paarden op ijzers staan moet je dat maar doen? Bij veel paarden is het namelijk regelrechte onzin.

@chaai: heb je al eens nagedacht over kunststof beslag?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:58

nee nog niet.. kom maar op Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:00

Dit is een leuke site met heel veel informatie http://www.kunststofbeslag.tk/
Het heeft in ieder geval iets minder nadelen dan ijzers, minder glad, betere schokdemping, maar het moet nog wel genageld worden.
Wel is het handig als je dan een smid treft die dit veel doet omdat ze toch wat anders aangebracht moeten worden dan standaard ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:07

Je kan ook per wedstrijd kiezen of je gaat springen of niet, soms is de bodem en het weer wel zodanig dat je zonder ijzers kan springen.

Er zijn nu ook hoefschoenen van Harry Horse, met een 'sok' eraan die je om het been vast kan klittebanden, zodat je de schoen niet zo snel verliest.

Verder is het geheel aan jou in hoeverre je jou paard wil aanpassen aan jouw wedstrijd ambities

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:41

Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan, (uiteindelijk geen keus hoeven maken wegen blessure pony) maar ik had gekozen voor zomers ijzers en s'winters blootvoets. Heb hoefschoenen geprobeerd, maar met springen is dat waardeloos, paard sprong maar z'n schoenen bleven voor de hindernis staan. Buiten rijden was ook niet succesvol met schoenen, of we verloren ze onderweg of er ging wel iets stuk.

IJzerloos zou opzich wel kunnen natuurlijk, voor endurance, maar het kost veel tijd om je paard te laten wennen en de hoeven in zo'n goede conditie te krijgen dat het ook daadwerkelijk zonders ijzers/hoefschoenen kan. Mijn paard is na een val in de sloot, zo'n anderhalf jaar geleden, zonder ijzers verder gaan revalideren, we hadden ze immers niet meer nodig, maar nu nog loopt hij super voorzichtig (soms zelf kreupel) over kleine steentjes/puinpaadjes/kiezeltjes o.i.d. (zelfs houtsnippers en dat terwijl zijn hoeven volgens de NB-er echt super sterk zijn....)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:21

....Je hebt je keus al gemaakt.....