WAt als ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

WAt als ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:40

Mijn paardje is een held met stormachtig weer NOT !
Ik denk dat de meeste paarden hier niet van houden.. maar ik was gister toch even met hem over het erf aan het wandellen en in eens schrikt hij ergens van vraag me niet waarvan want er was in principe niets... Begint meneer te trappellen op de plaats , maakt zich klaar om te steigeren en loopt alleen maar achteruit...
Ik heb hem twee passen voorwaarts gekregen en vervolgens een circel gelopen om zo nog een keer op de voor hem enge plek af te lopen... maar no way dat ik hem er langs krijg wat doen jullie in zulke gevallen als je paard het liefst terug rent naar waar hij zich veilig voelt...normaal vertrouwd hij sneller op mij maar met harde wind is hij heeeeel fris.............

whitje

Re: WAt als ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:52

even stil zetten op de plaats waar hij het 'enge' wel kan zien maar niet eng vind en hem er rustig naar laten kijken, en dan gewoon stapje voor stapje richting het 'enge' lopen en bij elke stap zo belonen dat hij het beste paard van de wereld is. Doet hij een stapje terug nou ja goed dan begin je toch gewoon weer opnieuw. Ik denk dat je wel veel geduld moet hebben maar aan de anderen kant een keer geduld hebben zal ook voordeel hebben bij de volgende keren.

BIj de mijne doe ik dat ook maar die is zo nieuwsgierig als wat Haha! dus dat scheelt ook wel.

En als dat niet lukt dan pas ik .... Tong uitsteken

Nou wel veel succes ermee

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:54

Om het maar eens bot te zeggen: als het paard dat doet is dat een gebrek in jouw leiderschap. Als jij een goede leider bent, vertrouwt je paard je waar jij gaat, ongeacht of het nu stormt of niet.

Natuurlijk doet mijn eigen paard dit ook weleens, maar dat is voor mij een teken dat ik op dat moment dus geen goede leider ben, anders had hij het wel vertrouwd omdat ik er ook heen ga.

Het antwoord is volgens mij dus werken aan jouw leiderschap, bijvoorbeeld door middel van grondwerk Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:04

Ik ben moenteel inderdaad veel met grond werk bezig , normaal vertrouwd hij mij wel 'bijna altijd' . Ik weet inderdaad dat dat gebrek bij mij ligt... Maar wat te doen als ik mijn paard in dit soort situaties niet onder controle kan houden ? Hij heeft al vele angsten doorgaan met mij , hij was bang voor schapen :S haha en voor geiten , er zaten gister ganzen misschien is dat het maar ik kan t me bijna niet voorstellen want die heeft hij wel vaker gezien . maar echt met storm is hij altijd een beetje gek...

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:07

Wendy schreef:
Om het maar eens bot te zeggen: als het paard dat doet is dat een gebrek in jouw leiderschap. Als jij een goede leider bent, vertrouwt je paard je waar jij gaat, ongeacht of het nu stormt of niet.

Natuurlijk doet mijn eigen paard dit ook weleens, maar dat is voor mij een teken dat ik op dat moment dus geen goede leider ben, anders had hij het wel vertrouwd omdat ik er ook heen ga.

Het antwoord is volgens mij dus werken aan jouw leiderschap, bijvoorbeeld door middel van grondwerk Lachen

Hier ben ik het mee eens.
Je moet net als wendy zegt wel een goede leider zijn voor je paard.
Iedereen is dat wel is niet maar oke Tong uitsteken
Mijn 4-jarige is niet zo gevoelig aangelegt maar als hij dat doet dan moet ik gewoon
een beetje meer been en dan gewoon erlangs en dan belonen.
en steeds weer erlangs tot dat je paard het saai begint te worden op de plek Haha!
en niets meer erom geeft

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:09

De meeste paarden zijn met storm een beetje gek Haha!
Je kunt er verder weinig aan doen, behalve dan zelf rustig blijven en niet te reageren op zijn hyper gedrag.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:11

jah okay , maar dit was aan de hand wat dan ? normaal is chico overal voor in en nieuwschierig behalve met dit weer zeg maar , maar daar moet ook wat aan te doen zijn ik snap dat ik misschien niet altijd een goeie leider ben... maar hoe los ik dit op dan op dit soort momenten als ik mijn paard aan de hand heb ? moet ik hem geruststellen door te praten van hoo maar doe maar rustig of maak ik hem hier misschien alleen maar onzeker mee ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:33

Je schreef dat je hem twee passen voorwaarts hebt gekregen en vervolgens een circel hebt gelopen om zo nog een keer op de voor hem enge plek af te lopen... "maar no way dat ik hem er langs krijg".

Wat heb je gedaan? Zijn jullie uiteindelijk wel doorgelopen of teruggegaan?

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:08

ik ben er in een bocht langs gelopen, maar er niet aan voorbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:13

chicopicaro schreef:
ik ben er in een bocht langs gelopen, maar er niet aan voorbij

Lijkt me prima hoor. Zoiets moet je niet forceren. Het is ook een stukje respect naar je paard toe, dat wanneer hij iets ècht eng vindt, dat je dat dan begrijpt.
Naarmate jullie relatie/verstandhouding beter wordt, zullen dit soort situaties zich steeds minder voordoen. Dan leert hij wel op jou te vertrouwen, ook met dit weer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:16

stilzetten laten kijken en er stapje voor stapje naartoe gaan. niet toestaan dat hij weer achteruit loopt dan beetje druk op touw geven.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:19

ik kan hem moeilijk dwingen het is inderdaad denk ik zo dat het het beste is dat ik hem respecteer en zijn angst...wat als ik zou forceren en de situatie loopt uit de hand , ik heb geen hond aan de lijn maar 600 kilo... :S

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:49

Omgaan met angst is niet voor ieder paard hetzelfde. Sommige (vrij veel) paarden moet je inderdaad rustig laten kijken naar het enge object, maar er zijn ook paarden die je dat vooral niet moet laten doen, omdat het "enge ding" dan alleen maar enger wordt. In dat geval moet je gewoon kordaat de aandacht van het paard naar je toe halen, onder het motto: we zijn aan het werk, dus aandacht bij mij. En bij sommige paarden moet je daartussen in zitten met even kijken en dan hup weer verder.
Goed leiderschap is uiteraard van groot belang hierbij.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:57

OKay bedankt voor de reacties ik ga er mee aan de slag !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:38

Ik doe altijd gewoon of er niks aan de hand is. Ik ga tussen Anouar en het enge ding lopen zodat hij iig niet bovenop me kan springen. Stopt hij dan vraag ik hem gewoon door te lopen, net als ik anders zou doen. Wil hij springen op de plaats, ook prima, maar ik doe niet mee. Meestal heeft hij dan heel snel door dat er eigelijk niks aan de hand is.

Staat je paard op stal?

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 20:40

jah momenteel helaas vaker als ik het zou willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:33

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als Lenneke.
Maar als het echt niet wil; wat JoviBan weer aangaf, dan doe ik het ook niet. Op zo'n moment staat veiligheid voorop..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:40

Waarom ben je nog verder gegaan? Als mijn paard écht niet wil en iets écht eng vindt dan laat ik haar kijken, zet ze dan een stapje al is het er maar 1 dan is ze super geweldig mega goed! En dan gaan we weer terug.. Ik kijk dan op het moment zelf of mijn paard het nog aan kan om er nog een keer naar toe te gaan. Is dat niet het geval dan is het genoeg geweest voor vandaag..

Ook kan het helpen om misschien langs de enge plek te draven, in de draf is mijn paard meer met mij bezig en vindt dat zo leuk dat ze de enge dingen niet meer ziet.. Misschien ook een idee? Tenzij hij natuurlijk zó wild is dat hij je helemaal meetrekt ofzo...