Weke en diepe (middelste) straalgroeven door modderweide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Weke en diepe (middelste) straalgroeven door modderweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:37

Ik kon er geen topic over vinden, dus vandaar dat ik er 1 hier open.

Mijn paard staat dus 24/7 in de wei. De laatste weken is die wei bijna helemaal een flinke modderbende waar ze op sommige stukken tot de kogels wegzakken. Ze hebben 2 droge plekken: schuilstal (met vlasbodem) en voerplaats (betonnen platen).
Toch merk ik dat zijn middelste straalgroeven en hoefballen erg week zijn geworden en vooral bij de achterhoeven de overgang middelste groeve naar hoefballen behoorlijk diep en gevoelig als ik met de hoevenkrabber wil controleren op steentjes ed. De gewone straalgroeven en de rest van de hoef zien er trouwens prima uit Lachen

Als ik met hem over asfalt rij merk ik niets aan hem, maar stenige paden loopt hij nu wel iets gevoeliger dan een paar weken terug. Ik spuit nu voor een buitenrit een formalineoplossing op de onderkant van zijn hoeven om ze wat uit te laten harden, maar ik heb niet het idee dat het voldoende helpt omdat hij daarna die modderzooi weer ingaat Scheve mond

Hebben meer mensen dit gemerkt bij hun paarden en zo ja, wat doen jullie eraan?

creool

Re: Weke en diepe (middelste) straalgroeven door modderweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:43

Ik zou eerst dagelijks de zool en, met name de middelste straal en hoefballen, interen. Totdat het weer wat opdroogt. Vervolgens wekelijks bijhouden. Ik zou er niet teveel aan pielen en krabben etc. Te schone hoeven zijn ook niet goed.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:47

Tsja ik denk dat jeje verwachtingen moet bijstellen dan,het paard kiest er voorschijnbaar om de ruimte op te zoeken en
meer in de nattigheid te staan,waarop zijn hoeven zich aanpassen.Jij kiest ervoor om over stenige paden te rijden.
Het dier kan niet zo snel compenseren,die compensatie zul jij dus moeten vinden,bijvoorbeeld hoefschoenen,tot de omstandigheden verbeteren,of niet rijden.....

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:56

Mijn paard heeft het inderdaad ook wel eens gehad , ook inderdaad bij vorige stal waar hij dag en nacht lekker buiten stond, zijn hoeven zijn zich eigenlijk zelf gaan aanpassen en harder geworden , het is inderdaad wanneer ze week zijn , affuh oppassen met rijden en ook met de hoevenkrabber.. ik heb ook wel eens egyptische zalf voorgeschreven gekregen dit was ook toen zijn hoeven niet zo super waren en die zijn er door wek beter geworden... kijk mocht het echt gaan etteren ofzo dan gewoon goed schoonmaken , voet in een emmer....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:19

CherokeeChum schreef:
Tsja ik denk dat jeje verwachtingen moet bijstellen dan,het paard kiest er voorschijnbaar om de ruimte op te zoeken en
meer in de nattigheid te staan,waarop zijn hoeven zich aanpassen.Jij kiest ervoor om over stenige paden te rijden.
Het dier kan niet zo snel compenseren,die compensatie zul jij dus moeten vinden,bijvoorbeeld hoefschoenen,tot de omstandigheden verbeteren,of niet rijden.....

Hm, ik vraag me af of jij weet wat mijn verwachtingen zijn?
Mijn paard staat met dit weer meer in de schuilstal dan in de wei, maar hij moet er toch steeds doorheen als hij wil eten of drinken.
Met rijden heb ik nergens last van, alleen iets gevoeliger lopen over stenige paden dan een paar weken terug. En die zijn te vermijden. Dat deed ik voorheen niet omdat hij er zonder problemen overheen draafde. Ik rij er nu omheen omdat ik dus verschil merkte. Ik heb me dus al aangepast daarop. Dus het probleem is voor mij helemaal niet het rijden, maar de weke en diepere middelste straalgroeve. Als hij te diep wordt kan hij er kreupel van worden en daar zit ik niet op te wachten....

@Creool: Teren kan wel, maar dan moet ik de hoef wel eerst heel goed schoonmaken. Anders kan de teer ervoor zorgen dat evt bacteriën ingesloten raken en het gaat rotten. Formaline of egyptische zalf werkt dan net wat makkelijker in dit geval. Maar misschien moet ik dat inderdaad maar dagelijks gaan doen.

Uitkrabben doe ik trouwens niet, met het borsteltje veeg ik wat vuil weg om te kijken of er geen steentjes of andere scherpe dingen in de straal of straalgroeve zijn gekomen. Uitkrabben is niet nodig want met die nattigheid zit er (op zo'n evt steentje na) alleen modder onder.

En mijn paard vindt de modder helemaal niet fijn trouwens, ik krijg hem momenteel nog met moeite de wei in....

Bedankt voor de reacties trouwens Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:28

Djilan schreef:
@Creool: Teren kan wel, maar dan moet ik de hoef wel eerst heel goed schoonmaken. Anders kan de teer ervoor zorgen dat evt bacteriën ingesloten raken en het gaat rotten. Formaline of egyptische zalf werkt dan net wat makkelijker in dit geval. Maar misschien moet ik dat inderdaad maar dagelijks gaan doen. Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige mensen dagelijks de hoef heeeel goed uitkrabben en schoonmaken en nog een keer uitkrabben etc. Ik denk dat dat niet goed is. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat je eerst de hoef moet schoonmaken voor je gaat teren maar er zit verschil in schoon en steriel Haha!
Uitkrabben doe ik trouwens niet, met het borsteltje veeg ik wat vuil weg om te kijken of er geen steentjes of andere scherpe dingen in de straal of straalgroeve zijn gekomen. Uitkrabben is niet nodig want met die nattigheid zit er (op zo'n evt steentje na) alleen modder onder.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:33

Hee Djilan, Kiya heeft dit bij één hoef ook maar dat komt omdat ze daar haar straal aan het vernieuwen is. Maar ik heb het idee dat de nattigheid ook niet helemaal meewerkt bij het goed herstellen. Ook heeft ze last van schimmel gehad en ik kreeg als advies om daar dettoloplossing in te spuiten. Ik spuit dat nu ook in die groeve. De oplossing zit in een klein spuitflesje. De oplossing maak ik sterker dan op de dettolverpakking staat (dus niet 1 op 20 ofzo maar 1 op 6) en dit kan voor de hoef geen kwaad maar houdt het wel goed schoon. Je kunt dan de dettol wel even het beste na het inspuiten laten 'intrekken' door de hoef even omhoog te houden of Bliksem op een droog stukje te zetten. Als er direct weer vocht bij komt loopt het er misschien uit.
Teren zou ik niet aandurven omdat je nooit zeker weet of er echt geen bacterien achter zijn gebleven.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:45

heb ik ook chico is op het moment ook zijn straal aan het vernieuwen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:53

FORMALINE???????????

Arghhhhh daarmee zet je diertjes op sterk water bij biologie. Dat is hartstikke slecht en waarschijnlijk nog kankerverwekkend ook.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:03

Ik weet hoe sterk dat spul is, daarom gebruik ik ook een hele sterke verdunning. Boeren gebruiken het ook voor de hoeven van hun koeien harder te maken. Zo ben ik er ook op gekomen. Ik kreeg het als tip van de boer waar ik mijn vorige paard gekocht heb en die toen bij een hoef rotstraal had. Droogde als een tierelier. Volgens mijn smid gebruiken maar weinig mensen het voor hun paard, maar is er op zich niets tegen. Is dus een noodoplossing. Maar omdat ik weet dat het niet de beste oplossing is vraag ik hier om tips Knipoog

@Creool: Oh bedoelde je het zo. Ja daar heb je gelijk in Lachen

@ Jalenka: Dettol gebruiken voor de hoeven kende ik dan weer niet, maar ik zal het onthouden.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:17

of biotex

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:19

Dat is idd een goede oplossing voor als het zou gaan rotten, maar zover is het gelukkig nog niet. Nu alleen diep en zacht, maar het stinkt niet.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:36

okay misschien egyptische zalf dan ? dat is ook goed als t nog niet rot , gewoon in kleine beetjes... Egyptische zalf vloeibaar 250 ml van Brugman.

Van oudsher traditioneel product, ook wel genaamd Lipogel, voor de verzorging van de hoeven. Het heeft een herstellende werking op het straalhoorn, verhoogt de weerstand tegen schadelijke bacteriën en bevordert de hoornstructuur.

Door de ontsmettende en opdrogende werking is deze zalf geschikt als een adequaat hulpmiddel bij de behandeling van hoefgebreken bij alle hoefdieren met als indicaties: rotting van het oppervlakkige hoefhoorn, gekneusde hoefzool, nageltred, hoefabces, kroonrandscheuren, holle wand, rotstraal, hoefkanker en kreupelhoef.

Egyptische zalf werkt Keratolytisch en adstringerend.

Aktieve bestanddelen in Egyptische zalf zijn Koperacetaat en zinksulfaat in honing.

Gebruik:
Voor gebruik de fles goed schudden totdat een egale homogene massa is ontstaan. De goed gesloten fles even in warm water houden bevordert dit proces.

Maak de hoefhoorn goed schoon en verwijder alle loszittende en niet terzakedoende deeltjes. Breng de zalf gedurende 5 à 6 dagen in ruime mate aan. Men kan ook eventuele holtes opvullen met henneptouw of watten welke gedrenkt zijn in de zalf.

Waarschuwing:
Product bevat bijtend middel. Fles goed afgesloten, rechtop en op een veilige plaats bewaren. Na toepassing goed handen wassen met zeep. Buiten bereik van kinderen houden en contact met ogen en slijmvliezen vermijden. Enkel voor uitwendig gebruik.

misschien ???

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:40

Ja aan zoiets zit ik ook te denken. Je hebt trouwens ook van die groene spuitbussen waar een of ander goedje uitkomt. Oja, Hipposol. Dat is volgens mij ook wel wat! Nou ja ik kijk even. Bedankt voor de tips Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:40

suc6 ermee ! Haha!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:46

op die site van de paardendrogist staan ook nog wel heel wat dingetjes !

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:48

Djilan de dettol is ook echt om de hoeven schoon te maken, de schimmel in Kiya's hoeven is er door gestopt en kan er nu uitgroeien. Het maakt de hoeven niet harder natuurlijk.
Egyptische zalf heb ik nog nooit geprobeerd maar lijkt me ook wel een aanrader.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:50

ik ga iets aanvullen:

goede voeding Haha!
bij ons lopen ze allemaal hele dagen in de blub en er is er niet een met zachte stralen.
goed voeren,veel hooi en ook brok voor de vitamines aan te vullen scheelt vaak een hoop. wondermiddeltje voor goede hoeven vind ik nog altijd zeewier,maar moet je niet te lang gaan geven.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:55

Ellepel, goede voeding is inderdaad het allerbelangrijkste, maar daar heb ik in mijn geval geen twijfels over. Hij krijgt hooi en voordroog, muesli van Dodson&Horrel of lucerne met granenmix en Ursonnekruiden. Voedingstoffen genoeg dus en van goede kwaliteit. Op die middelste straalgroeve na zien zijn hoeven er nl perfect uit. Kreeg pas nog complimenten van de hoefsmid. Maar zijn achterhoeven hebben gewoon toch net wat meer te lijden onder al die nattigheid dan zijn voorhoeven.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:11

nederland is gewoon erg nat ! en erg vervelend soms !!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:14

Djilan schreef:

Ja, en het is logisch dat een hoef dat altijd nat is ook gevoeliger wordt.
Wat doe je er aan: ik niets. Gewoon niet aankomen voor een paar weken. Mijn paard heeft in het natte seizoen liever een wat langere hoefwand en loopt daarmee dan niet gevoelig op bv steengruis.
Vermoedelijk omdat er wat meer ruimte is tussen de bodem en de zool/straal en de hoefwand voor een groter deel als gewoonlijk meedraagt. Als dat het niet zou oplossen zou ik me hoefschoenen bestellen.
Theoretisch zou hij met een bredere hoef ook net iets minder diep in het slijk moeten wegzakken, maar dat is heel moeilijk te checken Clown
Als het een paar weken echt droog is loopt hij beter met een wat kortere bekapping.
Alles met mate uiteraard, ik bedoel hierboven niet dat je de hoeven helemaal uit hun vorm moet laten groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:17

Ik heb van de zomer voor het eerst gemerkt dat mijn paard daar last van kreeg. Ik heb een paar dagen goed geteerd en toen was het al een stuk beter.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:26

Arabesk schreef:
FORMALINE???????????

Arghhhhh daarmee zet je diertjes op sterk water bij biologie. Dat is hartstikke slecht en waarschijnlijk nog kankerverwekkend ook.

Inderdaad...kankerverwekkend is het niet...maar je moet er wel voorzichtig mee zijn en het in verdunning gebruiken.
Formaline wordt ook met succes gebruikt bij geiten, schapen en koeien die rotkreupel hebben (is iets anders dan rotstraal bij paarden).

Je kunt ook formalineoplossing mengen met hoefteer. En dit opbrengen om de dag. Wel de hoeven zeer goed schoonmaken!!! Liefst in een voetenbad.
Je kunt ook de hoeven heel goed schoonmaken en dan de straal insprayen met CTC-spray. dat is eigenlijk ook voor koeien en geiten en zo...maar het werkt wel goed om een verweekte straal wat in te laten drogen. Als je sprayt...wel even de voet hooghouden tot het opgedroogd is. En handschoenen dragen...anders zijn je vingers blauw en bovendien droogt je huid er erg van uit.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:28

Bandida schreef:
Djilan schreef:

Ja, en het is logisch dat een hoef dat altijd nat is ook gevoeliger wordt.
Wat doe je er aan: ik niets. Gewoon niet aankomen voor een paar weken. Mijn paard heeft in het natte seizoen liever een wat langere hoefwand en loopt daarmee dan niet gevoelig op bv steengruis.
Vermoedelijk omdat er wat meer ruimte is tussen de bodem en de zool/straal en de hoefwand voor een groter deel als gewoonlijk meedraagt. Als dat het niet zou oplossen zou ik me hoefschoenen bestellen.
Theoretisch zou hij met een bredere hoef ook net iets minder diep in het slijk moeten wegzakken, maar dat is heel moeilijk te checken Clown
Als het een paar weken echt droog is loopt hij beter met een wat kortere bekapping.
Alles met mate uiteraard, ik bedoel hierboven niet dat je de hoeven helemaal uit hun vorm moet laten groeien.

Ook dit vind ik een goed advies...je kunt het ook in de gaten houden en er verder niks aan doen. het is op zich een natuurlijk proces dat de straal vochtiger wordt van nattigheid en harder bij droog weer. Maar ze zijn er wel gevoeliger door, dus dan zul je daar rekening mee moeten houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:30

ik teerde vroeger ook altijd,ik kwam veel bij een boer die de paarden in te natte stallen hadden...en weet wat paardenplas met hoeven kan doen...pff da's nog erger dan modder...
ik maakte gewoon de boel droog, teer er op en echt nooit last gehad van nare bijwerkingen.
t teren deed ik maar 1x per drie dagen, is mij ook verteld dat je t niet vaker mag doen..

enne idd qua voeding moet je dan wel goed zitten