natuurlijke stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

natuurlijke stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 10:37

Onze paarden staan momenteel 24/7 op de wei met schuilhok, maar eigenlijk willen we toch ook een echte stal gaan bouwen (oa ivm drachtige merrie/noodgevallen etc).
Een standaardbox van 3x3 meter vind ik eigenlijk niet zo "natural" en we zijn ons aan het orienteren op andere mogelijkheden.

Kun je een grote box/loopstal laten bouwen, waar ze met meerdere paarden in kunnen? Hoe groot zou die dan moeten zijn voor drie paarden?

De huidige koeienstallen worden vrij open gebouwd, metselwerk tot ongeveer een meter en daarboven een soort doek, wat dus voldoende ventileert. Maar voor paardenstallen heb ik dit nog nooit gezien. Weet iemand waarom? Het lijkt me ook wel gezond/prettig voor paarden, of zijn die gevoeiliger voor tocht?

Corael

Re: natuurlijke stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:09

Bij de Tinkerboerderij hebben ze de paarden ook in een oude koeienstal staan ook met dat doek. Nog geen zieke paarden gezien daar hoor Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:54

Ik denk dat je moet beginnen met bedenken waarvoor die stal het meest zal worden gebruikt, zodat je daarmee de belangrijkste eisen op een rijtje hebt.
Voor een merrie die (binnen) moet bevallen zou ik toch al gauw een "dubbele box" willen hebben, dus bijvoorbeeld 3 x 6. Als er ook regelmatig veulentjes in die stal wonen moet je dus ook goed op veulenveiligheid letten: pootjes kunnen tussen de gekste dingen raken, dus positie van drinkbak, voerbak en eventuele tralies goed rekening mee houden.
Ik ken ook een stal waarbij de (erg ruime) boxen opgemetseld zijn tot misschien 1,20 meter, dat zal voor veel paarden goed volstaan, maar of je daar een veulen in houdt, kun je je ernstig afvragen. En als je paarden echte buitenpaarden zijn, heb je het risico dat ze eruit klimmen, met alle gevolgen van dien (ik weet van twee verschillende ijslanders die door de bovendeur van een box geklauterd zijn, de ene succesvol, de andere bleef halverwege hangen: niet fijn dus).
Als je een loopstal wilt hebben voor drie paarden (en nog een veulen?) denk ik dat je moet denken aan minimaal 6 x 6. Eerlijk gezegd zou ik dan wel een optie openhouden om er alsnog gedeeltes van af te kunnen schermen, bijvoorbeeld door verplaatsbare tussenwanden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:00

Is je schuilstal niet groot genoeg denk je?
Als je alleen een stal maakt omdat de merrie bevallen moet,dan kan ze ook in de schuilstal gaan liggen als ze dat wil.
Of wil je een stal waar ze echt vaak in gaan?(en in moeten blijven)
Want anders zou ik de schuilstal iets ruimer maken,en de paarden zelf laten kiezen of ze in of uit de stal gaan.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:43

m'n schuilstal is niet groot genoeg om ze langere tijd in te laten denk ik...... (ongeveer 4x5m) en is meer een "hokje"dan een echte stal
Verder wil ik eigenlijk een goede stal, bijvoorbeeld voor wanneer er complicaties bij de bevalling zijn of een ziek paard oid

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:43

een merrie met veulen horen zo veel mogelijk buiten... Ik zet een merrie die moet bevallen ook binnen, mijn stallen zijn halfopen, geen tralies niets. Mijn 'kraambox' is 4 X 3 en voldoet hartstikke goed voor kleine als grote paarden...
merrie kan naar buiten kijken maar heeft toch voldoende 'beschutting' om te bevallen. (stal staat haaks op de andere boxen)
In die box vertoeven ze ongeveer 24 uur, zodat ze aan elkaar kunnen wennen, gaan voor het uitmesten en opstrooien even in de paddock, en worden op dag 2 bekentgemaakt met de rest van de 'kudde' dag 3 loopt alles weer bijelkaar op de weide van vroeg tot laat.
s'nachts staan ze wel op stal, en het bevalt goed... zo goed dat wanneer ik de boxen open zet ze na het eten alleen naar de weide vertrekken als het een zeer warme avond is, en anders alleen naar de drinkbakken lopen en weer terug de box in en daar blijven voor de nacht...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:38

Ik zou de stal zo groot mogelijk maken, ik weet niet of je wilt dat de merrie met veulen daarna ook in de stal blijft, maar let goed op dat er geen plekken zijn waar de merrie of veulen in vast kan zitten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:58

Bij een vriendin van me, hebben ze een heel gave stal.
Daar hebben ze een 'schuilafdakje', een box die dicht kan en open kan (boven en onderdeur apart, maar toch kan die ook open vast zeg maar)
En dan nog een ruime inloopstal (die overigens ook dicht kan, boven en onder ook apart) en dan nog een extra stal die ze gebruiken voor hooiopslag.
De ruime inloopstal is (schat ik) zo'n 6x4 meter, en is voor 2haflingers en een C-pony.

Ze kunnen dus zelf kiezen wanneer ze naar buiten gaan, of naar binnen. De C-pony moet 's avonds binnen (is heel oud en ziek) maar dan kunnen de andere paarden toch nog buiten.
Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden Lachen

Hier een fototje van de stal (je moet er wel een vergrootglas bijpakken om te zien wat ik erbij heb geschreven, maar goed)
http://pic40.picturetrail.com/VOL359/2205792/14720855/221812598.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:24

Mijn paard staat met een jonger paardje in een uitloopstal; zijn twee grote schuilstallen met bestrate uitloop. Vanaf maart staat het hek open naar de wei, maar gezien we met kleigrond zitten en met dit noodweer kan het land even niet. Ik zal eens de 'afmetingen' vragen, tis iig ideaal!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:59

Koeien zijn ook behoorlijk gevoelig voor tocht , maar met de doeken is het juist het idee dat het ademt en doorlucht.
Tocht krijg je juist als je iets helemaal afsluit op een paar openingen na , dan gaat het trekken.

Is de gehele kap ademend dan heb je geen tocht maar gewoon frisse lucht.

Die van mij staat op ene stuk van een kleine hectare schat ik.
Samen met een jong klein paard en een Welshje.

Stal met overkapping , de overkapping kunnen ze vrij onder en daar is ook hooi voor ze.
Ruim bestraat erfje om de stal heen , vanaf erfje kunnen ze de bak in en de weides in.

Alle hekken staan open. Land is echt heel erg nat , staan 3 enorme plassen in en overal waar je loopt is het erg zompig. Toch geven we de paarden vrij toegang.

Is kleigrond dus behoorlijk vertrappeld , maar eigenlijk ligt het er nog niet eens zo heel slecht bij. Overal zie je nog een groene waas van grassprietjes dus dat trekt in het voorjaar wel weer snel genoeg bij.

Het grappige is ook dat de paarden er zelf voor kiezen om vooral in de bak en op het erfje te staan. Dat staat natuurlijk prettiger dan in dat zompige land , en ze krijgen met z'n 3-tjes 2x per dag een halve baal hooi dus om te eten hoeven ze ook het land niet in.

Overigens weet ik niet of het wel zo ideaal is om een drachtige merrie die het gewend is om vrij te kunnen rondlopen , ineens op te gaan sluiten in een stal.

Het is al raar genoeg voor zo'n dier dat ze moet gaan bevallen , en dan staat ze nog ineens opgesloten ook.

Lijkt me niet echt prettig.

Als je bang bent dat er wat fout gaat met het veulen vanwege andere paarden / sloot ofzo , dan zou ik er eerder voor kiezen om de merrie tijdelijk een eigen plekje te geven waar ze normaal graag staat en met toegang tot de stal zodat ze kan kiezen.

Dan kunnen de andere paarden er niet bij maar staat ze er toch nog tussen. En maak je dat stukje helemaal veulen / bevalling-proof.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:21

silkie schreef:
Onze paarden staan momenteel 24/7 op de wei met schuilhok, maar eigenlijk willen we toch ook een echte stal gaan bouwen (oa ivm drachtige merrie/noodgevallen etc).

Ik verhuis binnenkort met mijn paard naar een nieuw huis, en wil er ook graag een stal aan. Gezien hij (en zijn toekomstige vriendjes) vooral buiten zullen lopen wil ik die stal ook alleen maar voor héél erg lelijk weer en noodgevallen.
Ik denk dat ik een vergelijkbare ruimte tot stal ga ombouwen als jouw koestal. Ik laat de hele ruimte één geheel, zodat het een ruime loopstal van ongeveer 5 op 12 wordt. Op twee plaatsen komt er de mogelijkheid om binnen deze ruimte een hek toe te draaien, en zo de ruimte in twee of drie te delen (telkens 4x5). Ik wil er verder absoluut zeker zijn dat ze er niet uit komen als ik ze om een of andere reden in een box wil, dus het hek moet zowel sterk als hoog en veilig zijn. Ik heb zelf al meerdere keren een paniekerend paard over de staldeur weten gaan, dat soort dingen wil ik echt vermijden.
Ik heb voorlopig dit soort van veehekken/roundpen delen in gedachten, die bestaan ook als inbouwbare delen. Maar als dat niet voldoet of te duur wordt vraag ik onze smid om wat te maken.
Afbeelding