silkie schreef:Onze paarden staan momenteel 24/7 op de wei met schuilhok, maar eigenlijk willen we toch ook een echte stal gaan bouwen (oa ivm drachtige merrie/noodgevallen etc).
Ik verhuis binnenkort met mijn paard naar een nieuw huis, en wil er ook graag een stal aan. Gezien hij (en zijn toekomstige vriendjes) vooral buiten zullen lopen wil ik die stal ook alleen maar voor héél erg lelijk weer en noodgevallen.
Ik denk dat ik een vergelijkbare ruimte tot stal ga ombouwen als jouw koestal. Ik laat de hele ruimte één geheel, zodat het een ruime loopstal van ongeveer 5 op 12 wordt. Op twee plaatsen komt er de mogelijkheid om binnen deze ruimte een hek toe te draaien, en zo de ruimte in twee of drie te delen (telkens 4x5). Ik wil er verder absoluut zeker zijn dat ze er niet uit komen als ik ze om een of andere reden in een box wil, dus het hek moet zowel sterk als hoog en veilig zijn. Ik heb zelf al meerdere keren een paniekerend paard over de staldeur weten gaan, dat soort dingen wil ik echt vermijden.
Ik heb voorlopig dit soort van veehekken/roundpen delen in gedachten, die bestaan ook als inbouwbare delen. Maar als dat niet voldoet of te duur wordt vraag ik onze smid om wat te maken.