[AR] tweewielige kar, dom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loesch

tweewielige kar, dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:42

Hallo!

Ik ben bezig met het beleren van een a-pony voor de kar. Nu gaat het allemaal goed, en hebben een karretje op het oog. Het karretje is 2 wielig, maar ik heb gehoord dat dit niet slim is om te nemen, dat de pony er niet voor kan draven en veel te zwaar is. De kar zelf is niet zo zwaar. Hier wil ik graag wat meningen over horen, en dat het dan misschien toch slimmer is naar een 4 wielige kar te gaan kijken?

Bedankt alvcast! Groetjes Anneloes

chipie17

Re: tweewielige kar, dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:49

wat voor wagen is dat dan, heb je een foto? Wij hebben zelf een tweewieler voor onze tinker/welsh cob, ideaal!! Makkelijk mee te nemen (achter aan de trailer op 2 steunen hangen) en ik vind hem erg licht, maar dat ligt natuurlijk aan het materiaal waar de kar van gemaakt is. Er zitten bij die van ons crossbanden onder (makkelijk voor in het bos) en een geveerd stoeltje. Maar wat zijn je toekomstplannen ermee, wil je dressuurwedstrijden rijden of gewoon lekker in het bos?

Onze kan trouwens uren lang ervoor draven (in Duitsland rijden ze er zelfs endurance mee) en galopperen ervoor vindt hij helemaal geweldig!

Loesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:56

Ja ik heb een foto http://img237.imageshack.us/img237/6725/karretjese6.png zo kan je hem denk ik zien. Nee het is een a-ponytje en we doen het voor de lol, een beetje door het bos enzo. We willen er alleen niet te veel geld uit aan uitgeven, omdat het allemaal nog een beetje uitproberen is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:29

Misschien is het handig om je eerst een stukje beter te verdiepen in de mensport voor je een miskoop doet.
Dat zou natuurlijk pas echt zonde zijn van je centjes.
Weet je wat het beleren van een pony inhoudt, waar je materiaal aan moet voldoen en misschien nog wel het belangrijkste... wat er mis kan gaan als je dat niet weet?

Terug ontopic: Ja een pony kan draven voor een tweewieler, je zal het gewicht van je wagen altijd moeten aanpassen op je pony.
En om eerlijk te zijn lijkt me dit niet echt een prettig wagentje. Ik denk dat je beter nog even verder kan kijken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:55

Die bomen die aan deze wagen zitten lijken me veels te slap. Ziet er totaal niet veilig uit. Daarnaast heb ik het idee dat de balans van deze wagen ver te zoeken is.
Een tweewieler is op zich prima om een paard te beleren. Die kan namelijk niet zo snel scharen als je paard zich omdraait.
Nadeel van een tweewieler is wel dat je er weinig mee kan als je wedstrijden mee wilt rijden. Een goedkope tweewieler zit vaak wat meer hobbelig in de draf, het ligt er een beetje aan of het je lukt hem goed in balans te krijgen.

Off topic: wat ziet die pony eruit op die foto!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:40

om eerlijk te zeggen ben ik er ook niet zo enthousiast van. de lamoen ziet er erg zwak uit en volgens mij is hij in verhouding te kort ten opzichte van de hoogte (voor een kleiene ponny te hoog en voor een wat grotere te kort). volgens mij is hij ook niet verstelbaar, dus kun je hem moeilijk in evenwicht krijgen(belangrijk!). het zou dus eventueel mogelijk zijn dat hij te "zwaar" (ze kunnen aardig wat trekken hoor)of in ieder geval storend kan zijn voor de pony. na elk hobbeltje krijgt hij ook telkens dat gewicht van de kar+rijder extra hard op zijn rug.

je kunt er beter even goed over na denken wat je wil. neem lessen, ga een paar keer met iemand anders. doe wat ervaring op. en vervolgens je spullen in 1 keer goed aanschaffen. dan heb je er later ook nog plezier van. ook is het veiliger(spreek uit ervaring Knipoog ) en als je eventueel nog een keer wilt stoppen kun je het voor een mooi prijsje verkopen, want kwaliteit verslijt je niet zo snel.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:15

Die pony op de foto..... Jeetje wat onwijs mager...

even onttopic, ik zou niet met zo'n 2 wieler gaa rijden, zou ik eerder een ander wagntje nemen. ik heb zelf een sulky, met rem. toch rijd een 4 wieler (die heb ik ook) wel een stuk fijner, minder hobbel.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:53

Voordat we allemaal over die pony vallen: ik denk dat we te maken hebben met een oudje....en die willen op een gegeven moment ook niet meer dik worden Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:00

Ik vind zelf 2wielers niet prettig. Als de balans te ver naar voren ligt drukt het allemaal op de pony. Bij een 4 wieler is die mogelijkheid er niet.

Daarnaast vind ik het superbelangrijk dat een kar fijne banden heeft die soepel lopen, dat je er soepel mee kan draaien, en het aller belangrijkste dat er een rem opzit! Al is je paardje nog zo braaf, je zal maar eens ergens op een aflopend weggetje staan en je pony moet helemaal in zijn eentje de kar tegenhouden...niet fijn.

Oja wat de hoogte betreft zorg dat je goed over je pony heen kan kijken, heel belangrijk met verkeer en obstakels!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:45

ik vind een 2-wieler heerlijk rijden, vooral als hij goed geveerd is(vooral schokbrekers zijn ideaal) en mooi in evenwicht is. ik train ze er altijd dressuurmatig voor. een sulky is lekker wendbaar en doordat je geen draaikrans hebt, heb je je pony altijd mooi voor je lopen. heel handig vind ik zelf.
Afbeelding
deze komt van HCA in Klarenbeek

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:51

Foto is trouwens ook geen goed voorbeeld van goed aanspannen, er zit maar weinig op de juiste maat

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:56

hoezo, hij ligt perfect in evenwicht. haar tuig past. sulky lijkt misschien iets te groot, maar de strengen maken een lichte opwaartse lijn even als het lamoen. de lichtogen liggen in de knik van het lamoen. ze staat er niet te dicht op en ook niet te ver vanaf. dus ik weet niet wat jij bedoeld met: er zit maar weinig op de juiste maat

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:59

Elien; Napie doelt niet op jouw foto Lachen Maar de foto van het desbetreffende wagentje.

Verder met ik het met de rest eens Ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:01

Inderdaad
Op jouw foto niks aan te merken Elien

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:02

aha, ik snapte hem al niet. Knipoog sorry

mijn advies in iedergeval: spaar even wat langer en koop wat goeds, dat heb ik ook gedaan en heb er al jaren plezier van.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:05

Ik rijd sinds vorig jaar met een goed geveerde 2 wieler.
Geweldig ding!!
Stappen, draven, galopperen.....geen enkel probleem!!

Ik wou dat ik deze 2 wieler jaren eerder gekocht had!

Moet ik er wel bij zeggen dat die van mij goed in balans te zetten is doordat de wielen en het bankje verzet kunnen worden.

Als er niemand op de bok zit hangt het lamoen in de lichtogen maar hij is zo in balans gezet dat zodra er 2 personen op zitten het lamoen echt zweeft in de lichtogen.

Hierdoor heeft de pony geen gewicht op zijn rug en zit het echt comfortabel. Niks geen geschud en gehobbel!
Mijn welsh A heeft er veel meer plezier in sinds ik met deze wagen rijdt ipv een vierwieler.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:30

een 2wieler hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor!

Alleen bij het zien van de foto betwijfel ik het wel een beetje.
Ik betwijfel de gewichtsverdeling, en de boom die zit vast
aan de kar. Die kan dus niet bewegen... (Zo te zien, in ieder geval)
en daardoor kan het tuig gaan schuiven als je pony loopt.

Ik zou toch voor een beter wagentje gaan. En je wat meer in
de mensport gaan verdiepen voordat je iets onderneemt.

Lachen Succes ermee Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:22

Ronnie25 schreef:
een 2wieler hoeft helemaal niet verkeerd te zijn hoor!

en de boom die zit vast
aan de kar. Die kan dus niet bewegen... (Zo te zien, in ieder geval)

Is toch wel handig hoor bij een tweewieler... Clown

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:35

ja inderdaad! anders wordt het een ongeleid projectiel! hahahah

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:31

ehe oepsie, foutje ik bedoelde niet de boom Tong uitsteken

Ik bedoelde waar de strengen aanvast zitten, dat dat zo te zien
niet beweegbaar is.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:46

die zweng is volgens mij wel beweegbaar hoor

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:56

Ik ben zelf ook op zoek voor mn karretje! maar zou persoonlijk dus echt niet voor deze gaan!
Voor mijn draver heb ik een amerikaanse trainingssulky... die is een slagje groter en zwaarder dan de sulky van tegenwoordig (en zonder veren) maar ik zweer erbij!!! heerlijk...
Voor mijn shet bn ik dus nog op zoek!

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:01

ik heb onze haflinger ook voor een tweewielige beleerd. Ideaal. alsie gaat steigeren dender je gewoon mee en hij kan de kar niet kapot maken (tenzij die zichzelf achterover gooit)