Rijden met alleen touw om nek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Rijden met alleen touw om nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:01

Ik zou eens willen proberen met mijn pony om zonder halster/bit enzo te rijden. Maar hoe kan ik dit het beste aanleren dat ze luisterd naar een touw om haar hals? Gewoon bitloos gaat prima, maar dit is wel iets heel anders.
Iemand tips? En wat kan ik het beste om haar hals doen.

Jilletje

Re: Rijden met alleen touw om nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:03

heej daar zijn speciale halsringen voor te koopt k weet alleen niet waar en wat ze kosten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:04

Ik rij mijn pony dan gewoon met een halstertouw waar ik de musketon van afgeknipt heb. Wil prima.

Anoniem

Als je haar nu al op je zit rijd ipv op de hand, doet ze dat zo.
Gewoon halstertouwtje om de nek Lachen

danamuts

ik zou het in eerste instantie proberen om je paard te kunnen rijden op alleen je zit. Dus linksaf, rechtsaf versnellen en vertragen. Kun je dit? dan zou ik in eerste instantie gewoon een halstertouw gebruiken. Wel je gewone hoofdstel omhouden, zodat je altijd een "hulpmiddel" hebt. Er is al iemand op bokt die zo rijdt, zal even de naam opzoeken!

edit: haar bokt naam is duncan.
Laatst bijgewerkt door danamuts op 09-01-07 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:06

ik heb ivm geen nekband en ik mijn pony niet wil stikken omdat ik het miss te strak doe ofzo zonder iets gereden.

Was heel makkelijk aangezien ik normaal heel veel oefen met mijn zit en benen (omdat ik vaak scheef zit en ze mijn andere hulpen gewoon niet snapte in het begin) en ze dit dus perfect doet nu zonder iets aan harnachement.
Kreeg haar zelfs een paar stappen nagevelijk (wel na een halfuur proberen Clown )

Alleen dat stoppen blijft een probleem

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:14

Ik zou eens gewoon met hoofdstel het touwtje er ook om heen doen en dan gewoon van de teugels afblijven om te kijken hoe ze op je been en zithulpen reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:34

Als het goed is perfect
Anders tijd voor een andere instructrice Haha!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:08

@laartjuh, dat stoppen moet je ook met je zit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:46

Dit gaat vast meteen wel goed. Gewoon proberen, want behalve dat het ontzettend leuk is, is het ook nog eens erg leerzaam. Je zult versteld zijn welke hulpen je paard wel en vooral niet nodig heeft.

Het is wel belangrijk dat het touw c.q. de halsring laag tegen de borst hangt, en niet hoger.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:01

Ik denk dat ik eerst ga doen met touwhalster erbij. Ze reageert wel als ik de teugel tegen haar hals aan leg, dus ik hoop dat het zo ook wil als ze helemaal geen halster meer omheeft.
Bedankt voor de tips! Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:13

Rijden met een touwtje, ring, of iets anders om de nek is niet zomaar rijden met een touwtje, ring of iets anders om de nek. Een paard laat zich namelijk niet rechtrichten, verzamelen etc. als je met een touwtje of halsring rijdt. En dat heb je bij het paardrijden toch écht nodig. Als je je paard goed op je zit kunt rijden (daar heb jij meer training voor nodig dan je paard, die voelt een vlieg al zitten) is de overstap hoofdstel naar halsring opeens helemaal niet meer zo groot. Dan maakt het stukken minder uit wat je paard om het hoofd heeft.

Ik ben er heilig van overtuigd dat je een paard niet kunt aanleren op je zit- en beenhulpen te reageren. In 90% van de gevallen gebruikt de ruiter die hulpen niet goed. Bij de andere 10% is het paard te veel afgestompt door gehobbel op de rug, komt bij manegepony's ook genoeg voor, net zoiets als paarden die hard zijn in de mond. Gewoon om zichzelf te beschermen. Oja, als het niet lukt kunnen de dominantieverhoudingen natuurlijk ook niet duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:43

cindysponys: wil je je post nog eens nalezen of het zo klopt zoals het er staat? Want ik lees namelijk een paar tegenstrijdigheden in je post. Haha!
(Ik vraag 't even, voordat ik reageer Knipoog .)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:45

gollempje schreef:

weet ik maar ze is slecht ingereden snapte bijv. de commando's niet. dat stoppen zit er onderhand al een tijd heel goed in.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:11

Okee mijn bericht is inderdaad vaag zie ik nu, zat er niet bij met mijn gedachten. Wilde een paar dingen zeggen:

1) Als je paard 'niet luistert' als je met touw om de nek rijdt is dat niet omdat het paard zo vervelend is, maar meestal omdat de ruiter of verkeerde hulpen geeft of dat het paard te veel afgestompt is.

2) Je kunt een paard niet leren goed te reageren op een touw om de hals, het is geen kunstje. Als je goed met je zit rijdt maakt het veel minder uit of je met bitloos hoofdstel, halster of halsring rijdt.

3) Dus je kunt echt niet alleen met dat touwtje sturen. Je kunt je paard dan niet verzamelen, rechtrichten en nog veel meer belangrijke dingen. Ook andere hulpen zoals zit zijn onmisbaar. Net als bij het rijden met hoofdstel.

Wat duidelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:41

cindysponys schreef:
Wat duidelijker?

Jep! En mee eens! Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:36

cindysponys schreef:
Okee mijn bericht is inderdaad vaag zie ik nu, zat er niet bij met mijn gedachten. Wilde een paar dingen zeggen:

1) Als je paard 'niet luistert' als je met touw om de nek rijdt is dat niet omdat het paard zo vervelend is, maar meestal omdat de ruiter of verkeerde hulpen geeft of dat het paard te veel afgestompt is.

2) Je kunt een paard niet leren goed te reageren op een touw om de hals, het is geen kunstje. Als je goed met je zit rijdt maakt het veel minder uit of je met bitloos hoofdstel, halster of halsring rijdt.

3) Dus je kunt echt niet alleen met dat touwtje sturen. Je kunt je paard dan niet verzamelen, rechtrichten en nog veel meer belangrijke dingen. Ook andere hulpen zoals zit zijn onmisbaar. Net als bij het rijden met hoofdstel.

Wat duidelijker?

Dankje voor je uitleg. Lachen
Ik ben ook niet van plan om altijd zo te rijden. Lachen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:36

zo'n speciaal touwtje kun je ook vast wel bij de wat grotere paardenzaken (zoals divoza) kopen.
ik heb alleen geen idee hoeveel ze kosten.Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:38

Als je gewoon rijd moet je dat ook, dus zoveel verschil maakt dat niet