[AR] Tuig vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Tuig vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:10

Na dat ik ongeveer 3 maanden intensief rij met mijn tuig ontstonden er druk plekken bij het schofje. ik heb al allerlei bondjes er onder gehad.
Ik heb een nylon tuig, en vraag mij af of het komt door het tuig of door de kar.
de kar hangt namelijk IN het tuig waardoor het lijkt te komen.
hierbij een foto, ik ben erg benieuwd of jullie denken dat dit met alleen een ander tuig is opte lossen.
Afbeelding
meer foto's van het tuig staan in het volgende topic viewtopic.php?f=10&t=691318&hilit=

Ik wil graag jullie mening horen!

Sjonniej

Re: Tuig vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:25

Vanaf internet is het niet te zien wat nu precies de oorzaak is, maar ik zal een paar gokjes wagen.

1. Je tuig past simpelweg niet, te groot/te klein.
2. Je tuig zit niet goed vast waardoor het schoftje heen er weer schuift.
3. Op de foto's lijkt het alsof je schoftje achterover hangt, en dus niet goed ligt.
4. Op de foto's lijkt het alsof je wagen naar voren hangt. Hierdoor ligt het gewicht van je wagen + jijzelf in de lichtogen en dus op het schoftje. En een schoftje is niet gemaakt om druk op uit te oefenen, dus dat knelt/schuurt.
5. Je wagen zit dus niet zoals het hoort; gewichtverdeling etc.
6. En als laatste, je pony kan een gevoelige huid hebben.

Kortom, het is niet te zien vanaf hier. Laat iemand met verstand er naar kijken. Dit is trouwens ook een beetje een risico van een nylontuig, het vormt niet naar je paard, waardoor het best wel eens gewoon de verkeerde pasvorm kan hebben.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:45

Een 100% nylon tuig is inderdaad niet goed. Hiebij moet je altijd een onderlegger gebruiken. Tevens ligt het schoftje niet mooi, te ver naar voren. Ik had de lichtogen 10-15 cm hoger gegespt, daardoor komt ook de kar iets meer achterover en minder druk op het schoftje. De stengen korter maken; wanneer de ponie in de stengen staatmoeten de licktogen ter hoogte van het schoftje hangen en niet zoals op de foto er 10 cm achter. Hierdoor zal wanneer de buitensingel goed vast zit gegespt met het schoftje/buitensingel getrokken worden ipv met de strengen. Bij een tweewieler moet je trouwens wel de buitensingel redelijk vast aansingelen omdat dit tevens de rem is. wanneer je dat niet doet geeft dat veel geboemel voor de kar. Ook dien je de kar met de pink op te kunnen beuren bij het lichtoog wanneer je er op de kar zit en dienen de bomen vrij hierin te kunnen bewegen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:48

Sowieso hangt je kar teveel voorover. Lamoen naar achteren zetten (als dit mogelijk is) is een oplossing, anders zandzakken achter aan de kar.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:41

Ik zie volgens mij ook dat je pony geschoren is. Dat kan ook een oorzaak zijn van drukkingen.
En verder sluit ik me bij de rest aan.

Laat een deskundig iemand even kijken. Misschien denk je dat alles goed zit maar blijkt het niet zo te zijn. (sprak ze uit ervaring Knipoog )

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:53

Sjonniej schreef:
Vanaf internet is het niet te zien wat nu precies de oorzaak is, maar ik zal een paar gokjes wagen.

1. Je tuig past simpelweg niet, te groot/te klein.
2. Je tuig zit niet goed vast waardoor het schoftje heen er weer schuift.
3. Op de foto's lijkt het alsof je schoftje achterover hangt, en dus niet goed ligt.
4. Op de foto's lijkt het alsof je wagen naar voren hangt. Hierdoor ligt het gewicht van je wagen + jijzelf in de lichtogen en dus op het schoftje. En een schoftje is niet gemaakt om druk op uit te oefenen, dus dat knelt/schuurt.
5. Je wagen zit dus niet zoals het hoort; gewichtverdeling etc.
6. En als laatste, je pony kan een gevoelige huid hebben.

Kortom, het is niet te zien vanaf hier. Laat iemand met verstand er naar kijken. Dit is trouwens ook een beetje een risico van een nylontuig, het vormt niet naar je paard, waardoor het best wel eens gewoon de verkeerde pasvorm kan hebben.

en misschien is het handig om met een broek te gaan rijden, dit verminderd de wrijving van het schoftje, doordat deze niet het hele gewicht meer hoeft op te vangen.

let wel, je lost er niet de oorzaak mee op, maar verminderd het gevolg.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:16

ik ben er mee naar een deskundige geweest en het is niet op te lossen door een ander tuig..
ik moet een 4 wieler.. helaas heb ik daar het geld niet voor dus mennen kan ik voorlopig niet.
bedankt voor de reacties.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:47

hoezo moet je een 4wieler?
Er zijn genoeg 2wielers die hartstikke netjes in balans te krijgen zijn.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:54

Sjonniej schreef:
hoezo moet je een 4wieler?
Er zijn genoeg 2wielers die hartstikke netjes in balans te krijgen zijn.

precies. er rijden zoveel mensen met een 2-wieler!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 02:31

doerakje schreef:
ik ben er mee naar een deskundige geweest en het is niet op te lossen door een ander tuig..
ik moet een 4 wieler.. helaas heb ik daar het geld niet voor dus mennen kan ik voorlopig niet.

Denk wanneer je je het tuig eens goed op maat maakt, liefst inderdaad ook een broek op (kun je de buitensingel iets losser laten en komt er minder kracht op t schoftje) je al een heel eind bent. Daardoor laat je je toch niet weerhouden?
En je kunt super met een 2-wieler rijden. Mijne is op het moment helaas stuk (lager kapot) maar ik heb er altijd enkelspan mee getraind! Ik zie vele (4-span)menners die het ook doen. Vooral reservepaarden die mee op wedstrijd gaan.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:29

ja dat klopt.. maar dan moet ik dus een betere twee wieler aan schafen en voor dat geld koop ik ook een vier wieler

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:41

doerakje schreef:
ja dat klopt.. maar dan moet ik dus een betere twee wieler aan schafen en voor dat geld koop ik ook een vier wieler
Ik kan op de foto de bevestiging van de as niet goed zien maar als je die een eindje naar voren kunt zetten dan kun je je balans ook zo instellen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:42

hebben we al gedaan.. we hebben hem in drie verschillende standen gehad..
Bedankt voor de tip!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:44

doerakje schreef:
hebben we al gedaan.. we hebben hem in drie verschillende standen gehad..
Bedankt voor de tip!

Wat is het probleem dan nog?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:54

Dat het geen moer uit maakt hoe hij staat de druk toch te groot blijft.
hij is gewoon ook niet veilig bevonden en dat samen met het tuig probleem heeft gewoon aan gegeven dat ik er niet veilig mee kan rijden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:02

doerakje schreef:
Na dat ik ongeveer 3 maanden intensief rij met mijn tuig ontstonden er druk plekken bij het schofje. ik heb al allerlei bondjes er onder gehad.
Ik heb een nylon tuig, en vraag mij af of het komt door het tuig of door de kar.
de kar hangt namelijk IN het tuig waardoor het lijkt te komen.
hierbij een foto, ik ben erg benieuwd of jullie denken dat dit met alleen een ander tuig is opte lossen.

Ik wil graag jullie mening horen!

doerakje schreef:
Dat het geen moer uit maakt hoe hij staat de druk toch te groot blijft.
hij is gewoon ook niet veilig bevonden en dat samen met het tuig probleem heeft gewoon aan gegeven dat ik er niet veilig mee kan rijden

Je tuig geeft druk plekken en je kar is niet veilig bevonden.
Wat wil je nu van ons horen dan Verward

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:27

doerakje schreef:

En die deskundige verkocht misschien wel vierwielertjes? Laat je niet bij de neus nemen door mensen die aan je willen verdienen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:40

je lichtogen kunnen ook wel een gat(en) omhoog. ik heb het idee dat het zwaartepunt van de sulky behoorlijk naar voren ligt,. op deze manier komt hij iets mee naar achteren te hangen. daarnaast maakt je lamoen ook een wat opwaartsere lijn. opwaarts trekken trekt een stuk fijner voor je pony, "de grond in trekken" is heel vermoeiend.

maar ik vraag me eigenlijk ook af wat je nou precies wilt horen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:44

Lichtogen omhoog hangen is geen optie, de sulky is dan nog steeds uit balans en zal nog steeds hangen in de lichtogen. Bomen verzetten is een optie, of zoals ik al eerder zei (en geen reactie op gegeven is) met zandzakken werken. Doen wij ook met onze antieke tweewielers als ze niet in balans voor de betreffende pony hangen. We willen nog wel eens onverwacht een andere pony op wedstrijd ervoor spannen, bomen verzetten is dan teveel werk. Dat wordt met zandzakken opgelost. Wij zijn trouwens niet de enigen die dat doen, zo'n beetje alles wat aangespannen wedstrijden rijdt maakt van deze methode gebruik.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 15:48

Ik Ben na het plaatsen van dit topic bij een deskundige geweest..
hij verkoopt zelf ook de wagentjes die ik heb. en zegt dat die prima zijn om eens in de week mee te mennen maar niet 6 dagen in de week intensief.
alle info die ik nu krijg gebruik ik dus bij het maken van mijn keuze voor een volgende wagen.
vandaar het topic is dus geplaats voor ik er iemand naar heb laten kijken

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:03

vaak kun je de zitting naar achter verplaatsen, dan vermindert ook de druk op de schoft, je kar is echt niks mis mee

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:16

Wanneer je de lichtogen naar boven kunt gespen en de as naar voren kunt plaatsen dan ben ik er van overtuigd dat je hem in balans moet kunnen krijgen. Zandzakken geeft alleen maar meer gewicht. En dat je er dan niet zo vaak mee zou kunnen rijden is ook niet van toepassing want zo'n licht karretje maat het juist geschikt. Hooguit dat de kwaliteit van de lagers e.d. misschien niet helemaal je-dat zijn en dat je dus regelmatig onderhoud moet plegen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:47

Ik heb sinds kort ook zo'n sulky (wel het nieuwe stevigere model) en heb hem zonder moeite prima in balans gekregen.

Ik kan het niet heel goed zien op de foto's maar waarschijnlijk kan je bankje nog wel een eindje naar achteren. Als je dan de lichtogen iets hoger hangt en zelf goed tegen de rugleuning gaat zitten en dan evt nog een extra gewicht achterin doet moet het haast wel lukken.

Verder denk ik dat het scheren ook meehelpt aan de drukplekken. Bij paarden die onder het zadel gereden worden laten ze niet voor niks een "dekje" staan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:26

let wel op dat hij niet te veel naar achteren komt te hangen, maar in evenwicht is!