longeer probleem, wie kan me helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

longeer probleem, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 11:58

Ik heb mijn paard nu zo'n 5 maanden en ze was erg dominant in de eerste weken dat ik haar had. Nu heeft ze zo haar dagen/weken dat ze weer even erg dominant word.

Nu heb ik met longeren een probleempje.
Ze heeft gewoon maling aan me heb ik het idee. Ze kent de commando's stap, draf, galop want als ik haar rijd en ik geef haar een commando dan doet ze dit netjes, dus geen beenhulpen of zoiets alleen op mijn stem.
Als ik met haar aan de hand wandel dan reageert ze ook op deze commando's.
Alleen niet met longeren. Ze heeft er gewoon maling aan. Terwijl ze heel netjes aan de longe kan lopen zoals ze in de eerste weken dat ik haar had deed.
Alleen als ik het een aantal keren achter elkaar zeg en wat bozer word en als ik richting haar loop.
Als ze eenmaal in draf of galop is dan gaat het allemaal zo langzaam en ze gaat dus ook echt geen pas harder totdat ze merkt dat ik bozer word of de zweep richting haar kontje gaat.
Zodra ze merkt dat ik weer verder van haar vandaan ben dan gaat ze gelijk een tempo lager lopen en erg langzaam en niet actief. Dus meelopen heeft niet echt veel zin want zodra ze ziet dat ik een stukje verder van haar vandaan ben valt zij ook weer terug in tempo.

Wie heeft en goede tips voor mij zodat het longeren beter gaat?

Zesiram

Re: longeer probleem, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:01

Als ze niet luistert haar gewoon eens een mep met de zweep geven?
Als je paard de commando's kent en het longeren kent, zit ze je gewoon onwijs in de maling te nemen. dat moet je echt corrigeren, anders gaat ze overal een loopje met je nemen. Blijkbaar weet ze dat als je verder wegbent, je haar niks kan maken. Met een lange zweep kan je haar gewoon eens bijtikken. je hoeft haar niet de bak door te meppen, maar gewoon even laten weten dat je vanaf die afstand ook invloed op haar hebt.

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:15

erleyne schreef:
Als ze niet luistert haar gewoon eens een mep met de zweep geven?
Als je paard de commando's kent en het longeren kent, zit ze je gewoon onwijs in de maling te nemen. dat moet je echt corrigeren, anders gaat ze overal een loopje met je nemen. Blijkbaar weet ze dat als je verder wegbent, je haar niks kan maken. Met een lange zweep kan je haar gewoon eens bijtikken. je hoeft haar niet de bak door te meppen, maar gewoon even laten weten dat je vanaf die afstand ook invloed op haar hebt.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn paard is ook sloom met longeren. Maar na hem een paar keer een tikje te geven als hij niet luistert of heel sloom is werkt het altijd. Jij bent de baas en niet je paard als jij iets tegen hem zegt wat hij begrijpt moet hij het gewoon doen. En misschien dat dan een simpel tikje met de zweep wel werkt.

Succes Knipoog

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:18

Dat tikje met de zweep helpt dus ook niet. Heb ik al geprobeert zonder resultaat.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:19

Dan moet je harder slaan Lips are sealed

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:35

Misschien een langere zweep? zodat je niet dichterbij hoeft te komen als je haar wil raken of dichter in de buurt wil komen. Dan ga jij niet verder weg....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:08

Zorg dat de slag van je zweep lang genoeg is, eventueel verlengen met een leren veter, zodat je er ook vanuit een normale positie bij kunt. Ze hebben het zo dondersgoed door wanneer ze buiten je bereik zijn....

Je hoeft je paard heus niet in elkaar te rossen, dat is nergens voor nodig, maar het is ook niet nodig dat je in de maling genomen wordt. Gewoon goed consequent zijn. Je geeft het commando, je herhaalt het nog een keer wat duidelijker en dan is het *pats*, geen aai, gewoon een ferme tik en desnoods nog een totdat je reactie krijgt. Ze heeft je heus wel gehoord namelijk. Zal ze misschien best wegschieten, maar dat geeft niks, laat maar gaan, niet gelijk op de rem trekken.

En dat leren ze snel hoor! Zo snel dat die van mij ineens wel kan luisteren als ik "Hee! Vandaag nog!" zeg Clown

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:10

Als die tik met de zweep echt niet werkt dan moet je gewoon een keer een mep geven en gewoon de zweep bij haar kont houden. merk je dat ze terug gaat vallen gewoon weer een tik geven. Dan kan je het langzaam aan afbouwen

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:43

Ik ben het helemaal met de bovenstaand reacties eens.
Verder zou je kunnen kijken of je niet te vaak of te lang longeerd zodat het saai wordt. Anders neemt ze je idd gewoon in de maling.
Succes!

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 00:35

bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik maar een veter halen om mijn zweep langer te maken. Te veel longeren doe ik niet, zo eens in de week en dan is het maar een half uurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:38

Margreet schreef:
En dat leren ze snel hoor! Zo snel dat die van mij ineens wel kan luisteren als ik "Hee! Vandaag nog!" zeg Clown

Haha! Haha! die kent die van mij ook heel goed ja haha.

ga verder met jouw verhaal mee Ja

en als je geen langere zweep hebt kun je ook je lijn wat korter maken zodat ze wel in bereik is Lachen