ik begrijp dit paard niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

ik begrijp dit paard niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 23:06

Ok het gaat om een jong paardje, ze zijn bezig met inrijden. Alles bit/boomloos. Ze wordt gereden met een touwhalster. Ze wijkt heel direkt voor druk aan de zijkanten, gaat echt super, op alle plaatsen en met hele lichte aanraking. Ook neckreining en wenden doet ze prima met touwhalster. Nu ze met haar gaan rijden, zou ze naar mijn idee voorwaarts moeten gaan, door aandrijven op beide kanten. Hier reageert ze echter totaal niet op, enige manier haar voorwaarts te krijgen is upjutten met je stem (werkt wel maar niet geweldig). Aangezien ik van dressuur omga naar NH maak ik denk ik ergens een denkfout, kunnen jullie mij helpen waar?
waarom gaat ze niet voorwaarts?
hoe krijg ik haar voorwaarts op mijn hulpen ipv op mijn stem?

themi

Re: ik begrijp dit paard niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:41

Hoe reageert ze op ondersteuning vanaf de grond dmv posie en lichaamshouding?

Persoon op de grond geeft hulp( die ze al moet kennen ) vanaf de grond, jij volgt met de hulp onder het zadel. Wanneer dit goed gaat draai je het om, jij geeft eerst de hulp voor onder het zadel en bij geen of te weinig reactie komt de persoon op de grond in. Meestal pakken ze dit heel snel op en is de ondersteuning bij een te trage reactie al snel niet meer nodig.

Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 08:36

door ondersteuning vanaf de grond lukt het idd wel, maar ze is slim genoeg om zodra deze weg is, weer rustig te gaan sjokken. Misschien moet ik zelf wat meer vanaf de grond met haar aan de slag?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:02

Zweepje is in dit traject van de opleidingsfase helaas niet te voorkomen. Ze moet leren dat been = vooruitgaan. En als je een phlegmatisch paardje hebt zal dat moeilijker zijn dan een voorwaarts paardje. Dus geen reactie op been? Tikje erbij.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:31

zweepje vind de eigenaresse niet goed, dus voorlopig proberen we het even met ondersteuning vanaf de grond. En degene die haar rijdt gaat ook wat meer contact leggen met het paard zodat er meer band ontstaat en ze misschien wat meer voor de berijder wil doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:42

Ik denk inderdaad dat de berijder een wat betere band met het paard moet krijgen, zodat ze het ook graag wíl doen.
En vervolgens eerst zeker weten of ze wel precies begrijpt wat je bedoeld, veel belonen dus.. Druk met de benen = doorstappen = direct belonen door druk te laten vallen en in het begin met de stem erbij belonen.
Probeer niet een half uur lang zo door te rijden, maar ook af en toe in haar eigen tempo laten lopen (alleen op t moment dat jij dat wil natuurlijk) zodat ze er geen hekel aan gaat krijgen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:41

Zelf heb ik die ervaring ook met mijn jonge paard maar achteraf blijkt dat zijn tempo gewoon snel genoeg is en het vooral een balansprobleem is. Als het paard onder de man goed in balans is dan kun je het tempo omhoog brengen (zal het paard dan overigens ook zelf doen) door meer beendruk en wel direct weer loslaten van het been. Misschien heeft het paard ook nog wel moeite met het tempo behouden, dus moet hij af en toe even terug in tempo, puur voor zijn balans met een ruiter.

Komt vanzelf goed maar kan even duren. En, gaat het paard echt te langzaam of is dat het idee van de ruiter???? Vraag eens een instructrise (met ervaring met jonge paarden) of het paard op zijn eigen tempo loopt, eronder of juist erboven.

Overigens rijd ik western maar dat wil niet zeggen dat mijn paard mag slenteren... athans niet de hele tijd Clown

En de gouden tip van mijn instructrise, heb vooral veel plezier met je jonge paard. Voor je het weet zijn ze groot!

Gr. susan

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 20:27

thanks voor de tips, gaan weer aan de slag

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:25

Allereerst een compliment. Je zegt: ik begrijp dit paard niet, in plaats van te zeggen dat je paard niet naar je luistert. Oftewel je probeert het probleem eerst bij jezelf op te lossen en schuift het niet op je paard af.

On topic: ik zie veel jonge paarden (meestal jonge paarden) die het gewoon niet helemaal snappen. Hier kwam ik achter toen ik naast de schouder van een paard ging lopen met mijn teugels in beide handen. Paard ging om de pas stilstaan. Als ik voor hem loop, loopt hij echt goed door en ik moet ik ook flink doorstappen. Hoe ik dit oplos:

achter je paard gaan lopen (in de bak) Heel langzaam je paard als het ware opdrijven. Niet gaan jagen. Gewoon rustig in hetzelfde tempo door blijven stappen. Desnoods zet je er eerst iemand voor, daarna kun je eventueel je lange halstertouw vast blijven houden terwijl je erachter loopt, je hebt dan een lichte begrenzing/aanleuning maar géén rem/stuur! Een hoop problemen kunnen zo aan het licht komen. Contact leggen is uiteraard ook onmisbaar, gaf je al aan.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:20

Kan ook heel simpel zijn: veel jonge paarden met voor de eerste keren een ruiter op hun rug, stappen prima in een bocht weg op druk voor het halster, maar niet in een rechte lijn op druk voor het been. Verwacht geen rechte lijn voorwaarts in het begin.

Ik leer ze op de grond, eerst er achter, dan er naast lopend, aan de lange lijnen voorwaarts op de cirkel weg te stappen als ik aan één teugel het hoofd opzij beweeg. "Ga die neus maar achterna" vraag ik ze. Zodra ze die kant op bewegen, los ik de druk en stimuleer de beweging met lichaamstaal en stem verder. Al heel snel kun je zo wegstappen vanuit halthouden, dat kost als je het echt goed doet gemiddeld 2x 10 minuten bij een paard wat niet bang is voor lijnen. Zeker naar rechts van je vandaan stappen als jij links staat en omgekeerd, leert een paard heel snel hoe hij in balans kan blijven voordat je erop zit.

Dan ga ik erop zitten, vraag hetzelfde van voren, geef als ze na een paar keer netjes in 'n cirkel wegstappen been bij, en na een poosje gaan ze ook op "been". Werkt voor mij al jaren uitstekend.

Kijk ook goed of je niet jezelf voorover "in" je paard drukt als je been geeft. Een beetje kan al genoeg zijn om je paard in verwarring te brengen. Ga juist losjes en wat terug zitten, met open handen, dat geeft de schouders de ruimte om in beweging te komen. Een groen paard zal remmen als je gewicht naar voren en je handen omlaag brengt.

Succes!
Licorne

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:02

Jij begrijpt het paard niet, en het paard begrijpt jou zo te horen ook niet Haha!

Mijn paard is weliswaar engels ingereden, maar op dit punt heb ik ook gestaan. Aan de longe kon ik heel leuk meeliften als de longeur hulpen gaf, maar als ik het zelf moest gaan doen, was het mis. Ze snapte het niet en ging dan omhoog.
Oplossing is heel consequent zijn: beenhulp, wordt er niet gereageerd stemhulp+beenhulp, wordt er niet gereageerd zweepje erbij. Natuurlijk uitbundig belonen als ze wel enigzins op been reageert! Die van mij hebben we op een gegeven moment een halfuurtje doorgepakt en toen was het duidelijk.
Nmm is dit niet iets wat tijd nodig heeft, maar het kwartje moet even vallen. Dan maakt het niet uit of je nou boomloos/bitloos of engels rijdt.

Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:06

nou het maakt wel degelijk uit want ik mag er echt geen zweepje bij gebruiken, maargoed het probleem is opgelost met grondwerk daarna stapte ze weg (met idd licorne), schuine lijnen, we hebben dit uitgebreid en ze loopt nu keurig recht weg als ik been geef. bedankt allemaal

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:15

Fijn dat het gelukt is! hopelijk gaat het straks van stap naar draf en draf naar galop ook goed!