Kan ook heel simpel zijn: veel jonge paarden met voor de eerste keren een ruiter op hun rug, stappen prima in een bocht weg op druk voor het halster, maar niet in een rechte lijn op druk voor het been. Verwacht geen rechte lijn voorwaarts in het begin.
Ik leer ze op de grond, eerst er achter, dan er naast lopend, aan de lange lijnen voorwaarts op de cirkel weg te stappen als ik aan één teugel het hoofd opzij beweeg. "Ga die neus maar achterna" vraag ik ze. Zodra ze die kant op bewegen, los ik de druk en stimuleer de beweging met lichaamstaal en stem verder. Al heel snel kun je zo wegstappen vanuit halthouden, dat kost als je het echt goed doet gemiddeld 2x 10 minuten bij een paard wat niet bang is voor lijnen. Zeker naar rechts van je vandaan stappen als jij links staat en omgekeerd, leert een paard heel snel hoe hij in balans kan blijven voordat je erop zit.
Dan ga ik erop zitten, vraag hetzelfde van voren, geef als ze na een paar keer netjes in 'n cirkel wegstappen been bij, en na een poosje gaan ze ook op "been". Werkt voor mij al jaren uitstekend.
Kijk ook goed of je niet jezelf voorover "in" je paard drukt als je been geeft. Een beetje kan al genoeg zijn om je paard in verwarring te brengen. Ga juist losjes en wat terug zitten, met open handen, dat geeft de schouders de ruimte om in beweging te komen. Een groen paard zal remmen als je gewicht naar voren en je handen omlaag brengt.
Succes!
Licorne