wat is nou precies de basis van VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

wat is nou precies de basis van VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:15

heyY,,

n.a.v mijn andere topic over VD , mijn vraag: Wat is nou de basis van VD?

ik dacht zelf het stilstaan, komen, naar achteren enzo op commando.(wat ik dus las op een site)
Toen zij iemand anders dat dat niet echt waar was en dat het dus respekt en beleefdheid was en dus niet alles op commando.
ik begin te twijfelen of zij niet gelijk heeft.
wat denken julie?

groetjes Knipoog

Mews

Re: wat is nou precies de basis van VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 02:06

Ik vind dat respect (wederzijds trouwens) sowieso de basis is van elke paard-mens relatie. Als dat respect er nog niet is is er dus sowieso nog veel om aan te werken. Ik heb mijn paard ook al voor ik met VD bezig ging geleerd om te wachten met eten; na het rijden kreeg hij vaak extra biks en dan liet ik hem eerst even netjes wachten voor hij mocht beginnen met eten. Ik vind het logisch dat je je paard leert respect te hebben in de zin van jouw persoonlijke ruimte respecteren - en op lichte hulpen ook gelijk uit jouw ruimte gaan als jij dat wenst - en niet alles wat op eten lijkt maar uit je handen grissen (vooral als je al een opdringerig, hebberig of happerig paard hebt).

Het grondwerk zoals stilstaan, meelopen, volgen, achterwaards enz vind ik ook 'gewone' basis eigenlijk... Deze kende mijn paard ook al voor ik met VD begon.

Kortom: Ik denk dat het beide is. Maar IMO hoort al deze basis ook al bij de basis"opleiding" van je paard, dus niet specifiek voor het VDen. Lachen

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 15:21

okee dan dankjewel, nog andere?

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:26

ik ga helemaal mee me Roskur Lachen

ik ben begonnen met
stap op commando , draf op commando , galop op comando , halt op commando , achterwaarts op commando , volgen , komen en blijven op commando Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:20

Wat mij betreft is de basis van VD hetzelfde als de basis van alle andere takken van de paardensport (waaronder ik ook het grasmaaien in deze situatie vind vallen).
Namelijk een goed opgevoed paard die weet waar hij staat in rang en daarbij een eigenaar die weet hoe hij met paarden omgaat ook als paard probeer hoger te komen in rang.
Bijvoorbeeld zodat je je paard ten alle tijden kan pakken uit de wei, zodat je hem overal kan borstelen, zodat je met een bak voer tussen de paarden door kan lopen zonder onder de voet gelopen te worden en zodat jij ze kan straffen zonder dat je daarvoor even een trap na krijgt.
Als dit allemaal klopt gaat de rest van de 'basisdingen' vrijwel vanzelf. Je paard zal dan vanzelf achteruit gaan als jij van voren 'druk' uitoefend, vooruit als jij van achteren 'druk' uitoefend en draven als je meer 'druk' uitoefend (en dan bedoel ik uiteraart niet trekken aan dat bit en slaan met die zweep, maar op je paard aflopen of een licht armbeweging in de richting van je paard oid.)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:07

De eerste basis is uiteraard de basis van het met paarden omgaan. Daarmee bedoel ik dus idd respect hebben, ruimte maken, zich overal laten aanraken etc.

De basis van VD is met voer leren omgaan. En dat slaan heel veel mensen over. En stappen, draven en galoperen op commando is voor VD echt niet nodig! En als het goed is, dan kan je paard dat allang op commando (aan de longeerlijn, onder zadel, voor de wagen etc)

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:11