Wat mij betreft is de basis van VD hetzelfde als de basis van alle andere takken van de paardensport (waaronder ik ook het grasmaaien in deze situatie vind vallen).
Namelijk een goed opgevoed paard die weet waar hij staat in rang en daarbij een eigenaar die weet hoe hij met paarden omgaat ook als paard probeer hoger te komen in rang.
Bijvoorbeeld zodat je je paard ten alle tijden kan pakken uit de wei, zodat je hem overal kan borstelen, zodat je met een bak voer tussen de paarden door kan lopen zonder onder de voet gelopen te worden en zodat jij ze kan straffen zonder dat je daarvoor even een trap na krijgt.
Als dit allemaal klopt gaat de rest van de 'basisdingen' vrijwel vanzelf. Je paard zal dan vanzelf achteruit gaan als jij van voren 'druk' uitoefend, vooruit als jij van achteren 'druk' uitoefend en draven als je meer 'druk' uitoefend (en dan bedoel ik uiteraart niet trekken aan dat bit en slaan met die zweep, maar op je paard aflopen of een licht armbeweging in de richting van je paard oid.)