Hij wil niet meer op de andere hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy13

Hij wil niet meer op de andere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 17:19

Hoi
Ik heb een hele leuke lieve verzorgpony hij is 28 jaar oud. Maar nou ging ik vandaag longeren. Ik had een tijdje op de linkerhand gelongeerd maar toen kwam het probleem ik wou op de rechterhand...
Meneertje is af en toe koppig dan gaat die stoppen komt op je aflopen en gaat beetje 'dreigen' ook gaat hij dan soms steigeren ( wel heel laag hoor ) meestal doe ik dan de zweep voor me en maak ik mijn stem zwaarder en hij stopt. Vandaag wou ik dus op de rechterhand hij stopt (voor me ) ik wil hem laten omkeren maar hij heeft geen zin...hij ging rondjes draaien om je heen dus dan stond die stil op de rechterhand en dan op de linkerhand. Ik wou hem laten lopen maar het ging niet hij bleef maar door gaan!! Vervolgens word ik boos ik maak me stem zwaarder...meneertje heeft nu natuurlijk helemaal geen zin meer...en hij begint weer vrolijk rondjes te draaien.... Boos! Ik zet hem stil wil hem laten lopen en ja hoor hij begint te dreigen...ik doe de zweep voor me en meestal stopt die dan wel...nou ik doe dat hij gaat gewoon door en hij begint te steigeren ( hoger dan normaal ) Nu was ik het helemaal zat ! Boos! Ik heb héél duidelijk laten horen met mijn stem dat ik dit niet wilde. Ik heb alles geprobeerd maar het lukte niet ...uiteindelijk het verkeerde gedaan opgegeven... Boos! Ik heb met hem aan de hand gelopen en dan is die o zo lief en natuurlijk nog even lekker slijmen om te kijken of je nog boos bent.... Boos!Ik zag gelukkig de eigenaaresse nog die zei dat je inderdaad je stem moet verheffen. Hij neemt gewoon een loopje met me , dat zei zij ook nog. Dat ik het wel moet aanpakken het probleem..ik vraag nog wel hulp aan mijn zus maar ik wil ook adviezen tips van jullie! Knipoog Alvast bedankt Knipoog Groetjes Roxy

Trice

Re: Hij wil niet meer op de andere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:04

*Sorry als ik het verkeerd begrijp*

Maar sluit je je paard wel goed op tussen de longeerlijn en de zweep? Zo ja, blijf dan doorzetten, laat hem maar eens rennen. Dat steigeren naar jou toe mag absoluut niet, en moet je absoluut ook niet pikken. Ik ben heel lief (ondanks dat ik ze flink laat werken aan de longe), maar zodra ze een dreigende houding naar mij toe aannemen, wordt ik toch wel een pietsie minder lief.
Zorg er altijd voor dat je richting de achterhand gaat staan. Dus als je paard naar jou toe keert, zorg er dan voor dat jij weer richting de achterhand komt te staan.
Mocht hij ineens gaan rennen aan de longe kun je dat beter hebben dan dat hij naar je gaat steigeren, dus kun je hem beter laten gaan en er weer de rust in proberen te krijgen.

Misschien dat je tijdens het longeren zelf ook iets meer afwisselt. Dus niet te lang op één kant blijven doorgaan. Als links goed gaat, direct op rechts. Doet hij dat niet goed, net zo lang doorgaan tot hij zich netjes tegenover jou gedraagt. Dus geen gesteiger of gedreig meer. Als dat goed gaat kun je hem belonen door weer op links te gaan uitwerken.

(nou ja ik hoop dat ik je probleem goed heb begrepen en dat je hier wat aan hebt)

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 10:57

Hey Haha! Ik ging inderdaad wel steeds aan zijn achterhand staan maar dan keerde die zich weer om en vervolgens bleef ik dus steeds draaien om bij zijn achterhand te kunnen. Dat afwisselen kan ik ook proberen hihihi Pling Nou in ieder geval heel erg bedankt!! Me eerste reactie Tong uitsteken haha Nou ik ga snel weer proberen xxx Roxy

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:19

Misschien moet je die zweep eens gebruiken ipv alleen maar voor je houden en tegen 'm te mopperen... Klinkt als een probleem dat door een daadkrachtig persoon met 1 ferme tik is op te lossen namelijk...

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:40

Ik heb dit probleem ook..En ik wil hem wel een tik geven dan maar ik heb het probleem dat het een hele grote brede fries is en daar word ik dan wel een beetje bang door Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:39

Tja, daar ga je al... De eerste tik kan maar beter voor jou zijn... En als ie hard genoeg is en je zweep lang genoeg, dan gebeurt er heus niks.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:21

Hoi Knipoog ik heb de zweep ook wel gebruikt maar dan krijg je inderdaag dat die naar je toe komt gaat steigeren....ik ben niet echt heel bang als die gaat steigeren maar hij steigerde toen wel hoger dan normaal...Ik heb niet meer gelongeerd nu ...En waarom zijn er vrij weinig reacties? normaal antwoorden er behoorlijk veel mensen toch?? Nou xx Rox

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:00

hihi, ik kan alleen maar bij mijn woord houden.
Probeer weer gericht naar de achterhand te staan en gaaf hem dan maar eens op zijn sodemieter als hij naar je steigert. En dan bedoel ik echt niet dat je hem verrot moet slaan hoor! Maar een waarschuwende kreet werkt vaak ook wel. Wees voorzichtig met zweepgebruik, want als je het verkeerd toepast zal je paard alleen nog maar meer verzetten of doodsbang voor je worden.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:50

Het feit dat je pony gaat steigeren is niet zo vreemd als je kijkt naar jouw eigen handelen. Mijn pony is erg gevoelig voor veel druk. Als ik veel druk aan de voorkant geef (op het moment dat de pony zich naar je toe draait, geef jij veel druk op de voorkant met zweep en stem), steigert ze. Dat betekent dat ze wijkt voor druk. Zorg dat je goed bij de achterhand blijft tijdens het longeren, daardoor drijf je hem voorwaarts. Als je te ver naar voren richting schouder gaat staan, sta je in de voorcirkel en geef je de pony eigenlijk ongewild het teken om te stoppen. Als je de pony van hand wil laten veranderen kun je misschien beter dicht bij hem gaan staan, vervolgens richting zijn achterhand lopen en hem dan voorwaarts laten gaan. Dan heeft hij als je het goed doet geen ruimte meer om zich om te draaien.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:13

Wijken voor druk zou achterwaarts gaan moeten inhouden. Steigeren is gewoon dominant gedrag en behoorlijk dominant!

Een dier dat aan de longe tegen me op steigert is aan de beurt hoor... Maar ik laat het liever niet zover komen.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:42

Oke bedankt voor de reacties Haha! Ik ga morgen maar weer proberen denk ik als het niet te nat is :s Knipoog en ik zie wel hihihi Knipoog In ieder geval héél erg bedankt want ik ben niet bijzonder goed in longeren ... dus wat hulp is wel handig hihih Knipoog:P En mischien is het ook wel slim inderdaad om hem om te laten keren door naar zijn achterhand te lopen enzv Knipoog Tong uitsteken Nou ik ga gewoon weer proberen hopelijk Knipoog en we zien wel Tong uitsteken Nou XxX Roxy

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:51

@Margreet, als de druk van voren en in opwaartse richting wordt gegeven, is steigeren een logisch gevolg. Dit is dan geen teken van dominantie.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:20

Ik denk eerlijk gezegt dat het ook niet aan dominantie ligt...Of ik ben gewoon niet duidelijk ( dat is ook wel zo denk ik ) het is mischien een combie van een fout van mij en als hij geen zin meer heeft denk ik...Tja hij heeft wel door dat hij dan wel een loopje kan nemen ( als ik niet goed weet wat ik nou moet doen) ...Maar dat steigeren tja of onduidelijkheid ( door mij ) Of echt geen zin meer en dan een loopje nemen...Dus dan is het toch een loopje nemen met mij (lijkt me)... :S En ik ben ook het ook wel mee eens dat als ik mischien veel druk geef van voor dat die daardoor gaat steigeren ( mij fout dus ) Nou XxX Knipoog ( ik zelf vind het maar onduidelijk ) Tong uitsteken