Waarom clicker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Waarom clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:46

Hey!

Ik vroeg me af wat voor 'voordeel' een clicker nu had, omdat je ook gewoon met je stem belonen kan..
Ik heb er verder niet veel verstand van, maar maak je er geen 'robots' van wanneer je niet meer je paard beloont door hem te kloppen op z'n hals en 'braaf' te zeggen..?

Ik weet het dus niet, ik vraag het me af Haha!!
Ik ben benieuwd..

Groetjes Lisette

BrankaZ

Re: Waarom clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:47

Een clicker heeft een uniek geluid en geeft ook altijd hetzelfde geluid. Verder is het kort maar krachtig en draagt het verder.
Met een clicker beloon je dus sneller dan met b.v. een klopje en bovendien kan je het van verderaf doen. Ook is het geluid van een clicker niet onderhevig aan emoties wat je stem b.v. wel is.

En een robot maak je zeker niet van je paard als je volgens de clickermethode werkt. Het heeft n.l. als doel dat een dier (paard of hond) zelf gaat uitzoeken hoe hij een beloning krijgt en vraagt dus enige creativiteit van het dier.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:57

Het dier moet er meer door nadenken bedoel je?
Wat is er erg aan door emotie naar een dier toe te brengen door het dier te belonen?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:55

Als de emotie positief is niets. Maar als het b.v. ergernis is die in jouw stem doorklinkt omdat het behoorlijk lang heeft geduurd voor het beoogde effect werd bereikt of omdat je gewoon jouw dag niet hebt kan dat het leermoment teniet doen. Plus dat dus met de clicker de beloning altijd hetzelfde is. Het is voor het dier dat je iets wilt leren logisch en duidelijk.
En ja, ik bedoel dus dat een dier zelf moet nadenken hoe hij zijn beloning krijgt. Dat is althans het doel van de clicker en daarom is het een groot voordeel dat je daarmee op afstand kan belonen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:18

je kunt het ok natuurlijk met je stem of snoepjes doen dat is ook goed maar als je het met een klikker doen dat hoort die ook goed en let die op voor het volgende kunstje denkik

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:50

Max_lover schreef:
je kunt het ok natuurlijk met je stem of snoepjes doen dat is ook goed maar als je het met een klikker doen dat hoort die ook goed en let die op voor het volgende kunstje denkik

Ja kan ook consequenter belonen met een clicker - je kan op precies hét moment dat je paard iets goed doet belonen, terwijl tijdens het zeggen van 'goedzo' je paard alweer allerlei dingen kan hebben gedaan -, en inderdaad, het is voor een paard een duidelijk beloningssignaal. Met mijn paard merkte ik wel verschil vanaf het moment dat ik een clicker ging gebruiken! Hij snapt alles veel sneller.

Ook is het niet een beloning op zich (die indruk krijg ik van je eerste post, maar correct me if I'm wrong Lachen ) maar een aanduiding vóór de beloning. Dan weet het paard dat hij een beloning krijgt, voor hetgeen waar net voor geclickt is. Ná de click en de beloning mag je ook best je paard om de hals vliegen, knuffelen, op de schouder kloppen en enthousiast tegen hem praten. Lachen

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:03

ik wist niet eens dat je een paard ook kon trainen met een clicker.. ik dacht dat hij alleen voor honden was:P

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:50

l3intj3 schreef:
ik wist niet eens dat je een paard ook kon trainen met een clicker.. ik dacht dat hij alleen voor honden was:P

Natuurlijk niet... Je kan elk dier, afhangende van het karakter van het dier natuurlijk, trainen hiermee. Het is een beloningssignaal, je geeft dus aan met de click dat het dier iets goed doet en er een beloning voor gaat krijgen. Waarom zou dat alleen bij honden werken? Knipoog

Ik heb trouwens wel een botvormige clicker, was de enige die ze nog hadden in de dierenwinkel. Clown

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:39

Sterker nog, de clicker komt uit de dolfijnenwereld, daarvandaan is het de honden wereld in gekomen. Met de clicker kan je bijna alle diersoorten trainen, oke, een mug wordt lastig Knipoog maar bijv een kat is er ook goed mee te trainen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:51

klopt Amable... Haha! De katten van mijn vriend kunnen apporteren en pootjes geven dankzij de clicker... Haha!

Wil nog wel even zeggen dat clickertraining niet voor ieder dier geschikt is... het is afhankelijk van de persoonlijkheid van je dier... Nikita bv. (zie profiel) is dus niet "geschikt" voor clickertraining... kan niet precies uitleggen waarom, maar bij haar werkt het gewoon niet...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:13

Hahaha, onze hond schrok van de clicker! Nagelbijten / Gniffelen Ik dacht, ga eens een middagje ermee aan de slag... Maar hij vond het maar een eng ding. Hij had het uiteindelijk wel vrij snel door maar moest wel echt wennen aan het geluidje.

Soms is het hier net omgekeerd met hond en paard: Paard schrikt stukken minder van dingen dan hond. Haha!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:08

oo,, haha echt dom van mij.. maar ik ben blond he Blond Bloos

tAmaralOve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:57

wat gaan jullie eigenlijk doen als je clicker stuk is ??
en je paard is er niet meer aan gewend dat je met je stem beloond?
Tong uitsteken
xxx

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:01

Je moet heel wat doen wil je zo'n ding slopen. Van gewoon laten vallen gaat ie niet stuk. En ik zou er dan eerder voor kiezen om even niet met de clicker te trainen en een nieuwe te halen dan om met mijn stem te belonen. Dat werkt toch minder effectief en snel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:04

als je iets nieuw gaat aanleren en het dier vertoont toevallig dat gedrag kan je meteen clicken. zo kan je het gedrag inkapselen. als je het met je stem doet weet het dier neit precies welk moment want stel dat je wat later bent of een lang woord hebt is hij er al klaar mee. het voordeel is ook een clicker klinkt altijd hetzelfde jou stem niet(als je verkouden bent, er ongeluk andere hoogte).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:27

Ik was zo stom om niet alleen m'n paard, maar ook de stalhond te leren dat click=koekje... Dus nu als ik met Vjesta aan het werk ben is de hond de eerste die naast me staat als ik click...

Overgends vond Vjesta t ding in het begin een beetje eng, nu is ze eraan gewend en als ik m pak dan gaan d'r oortjes al naar voren...