krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:51

Ik las net op paard natuurlijk dat krachtvoer 'fastfood' is. Hoe denken jullie daarover en krijgen jullie paarden krachtvoer? En geven jullie voedingssuplementen (vitaminen / mineralen)?

(Heb geen eigen paard dus kan er zelf niet over mee praten, ben erg benieuwd!)

Anoniem

Re: krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:19

De term 'fastfood' wordt weleens gebruikt omdat krachtvoer snel verteert (veel sneller dan ruwvoer) en omdat het paard het snel kan eten (paard werkt snel een kilo krachtvoer naar binnen, terwijl het over een kilo ruwvoer veel langer doet). That's it. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:21

Ik voer mijn paard geen biks, hij krijgt wat muesli en wat haver, maar dat is meer voor de sier. (vind het zo zielig als hij niks krijgt en de rest van de paarden word volgepropt met een paar kilo biks per keer dus Clown )

Lenneke_

krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:04

Heel veel paardeneigenaren weten niet eens waarom hun paard wat krijgt. Op de meeste pensionstallen krijgen de paarden standaart 2 scheppen brok per dag, van het baasje krijgen ze dan nog een lekker schepje meusli ofzo. Ongeacht het werk.
Maar waarom? Omdat 'iedereen' het zo doet? Zelfs paarden die een uurtje per dag rondjes moeten lopen in de bak op B niveau krijgen kilo's voer. 'Omdat hij niet zonder kan' 9 van de 10 keer hebben ze het nog nooit met minder voer geprobeerd.
Ik dacht vroeger ook zo. Maar inmiddels weet ik wel dat ik niet zomaar klakkeloos dingen overneem.
Prima als je je paard zoveel voer wilt geven, maar pas het wel aan aan je paard en zijn behoefte

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:11

Irena krijgt op dit moment slobber bijgevoerd om aan te komen, een halve schep slobber gaat er in per keer. Judy is eigenlijk nogsteeds op dieet(nog 10 kilo te gaan, dan ben ik te vreden), maar krijgt, deels, omdat ze anders zo beteuterd staat te kijken, en nu we een uurtje of 10 in de week werken, een kwart schep basisbrok per dag.

Verder krijgen ze, zo goed als onbeperkt hooi..

Het is idd wel fastfood, vind dat er absoluut geen kilo's op een dag doorheen hoeven te gaan.. zoals je bij veel paarden die op stal staan ziet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:54

Mijn paarden krijgen per dag 1/4 kg biks. Dit zijn Ijslandse brokjes, waar dubbele hoeveelheid sporen en mineralen inzitten.
Ik vind het nl erg moeilijk om er voldoende vitamines ed in te krijgen zónder krachtvoer.

Ik geef wel supplementen:
Trias omega olie, is goed voor zowel mijn headshaker als mijn atrosehaf.
Mijn haf krijgt ook Glucosamine, maar dit ben ik aan het afbouwen.

Verder krijgen ze onbeperkt weidegang en nu wordt er uiteraard hooi bijgevoerd, 2 maal daags.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:10

Citaat:
Mijn paarden krijgen per dag 1/4 kg biks. Dit zijn Ijslandse brokjes, waar dubbele hoeveelheid sporen en mineralen inzitten.

deze brokjes krijgt mijn paard ook, alleen noem ik het geen krachtvoer, maar mineralen.vitaminebrok
Verder krijgt hij magnesiumpoeder (aanleg voor insulineresistentie, geconstateerd door een holistisch DA) en lijnzaadolie

Van müsli en biks krijgt mijn paard jeuk en andere huidproblemen

Verder krijgt hij voordrooghooi, 2 x per dag en 24/7 op de wei

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:46

Banjer krijgt 2x 1/4 bix per dag, en tussen de middag krijgt ze een bakje peen met nog geen kwartje muesli er doorheen.. ik geef haar ook biotine door het middagvoer heen omdat ik heb gehoord dat dat kan helpen de jeuk (zomereczeem) te verminderen...

Als Banjer in het land staat krijgt ze een handje bix per dag als ze vrij heeft, en als ze heeft gewerkt een kwartje... Lachen

Waarom ik haar in het weideseizoen doorvoer? om haar verteringssysteem niet in de war te maken... ben veel te bang voor koliek.

Edit: en waarom ik haar aanvullend voer geef? Banjer en ik rijden... Lachen Rijden is iets niet natuurlijks, dus vind ik dat ze wat ondersteuning nodig heeft... Lachen

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:19

Ik geef Clover 1 Pavo Summerfit per dag voor de vitamientjes en een klein handje Pavo Natures best muesli na het rijden, puur verwennerij. Verder geen krachtvoer in de bak, alleen wat worteltjes ofzo. Daarnaast zo veel mogelijk voordroog kuil (bijna hooi).
Voor haar gewrichten geef ik elke dag een lepeltje Proflex van NAF, via de paardendrogist.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:01

Ik geef ook 1 pavo summerfit koek per dag en wortelen, veel wortelen! Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:16

Afhankelijk van de arbeid die een paard verricht moet je wel of geen krachtvoer geven. Zelf ben ik er trouwens een voorstander van om ook paarden die weinig doen een klein beetje krachtvoer of vitaminekorrels/poeder etc. te geven. Op die manier weet je zeker dat hij al die dingen voldoende binnen krijgt. De gehaltes in ruwvoer zijn namelijk te erg verschillend.

Interessante links over voeding:

Deze link legt duidelijk uit wat er in voer moet zitten. Bovendien krijg je zo een idee van de energiebehoefte van het paard en hoe je een daar op aangepast rantsoen voor kan berekenen. Het VEP-systeem wat er genoemd wordt is echter inmiddels achterhaald. Het is vervangen door het EW-paard systeem. Daarover kan je hier meer over vinden.

Zo als je misschien wel uit het stuk op kan maken kunnen dravers die in training staan bijvoorbeeld nooit genoeg ruwvoer opeten dat het hun behoefte aan energie dekt. Die hebben dus echt grote hoeveelheden krachtvoer nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:14

Jessie krijgt na het rijden een schep kruiden muesli, met weinig eiwitten. Dit zodat ze toch wat binnen krijgt, en er zitten allerlei fijne kruiden in.
Verder krijgen ze in de winter kuilvoer in het land als het gras op is, en verder onbeperkt gras, dag en nacht weidegang.
Als extra krijgt ze een pompje lijnzaadolie over de muesli, daar doet ze het wel heel goed op Ja
Verder krijgt ze niks aan krachtvoer, en de hoeveelheid muesli wordt aangepast op "het oog" (hoe dik/dun ze is) en op haar conditie en behoefte.
Dat gaat eigenlijk wel heel goed zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:21

mijn paard krijg ook ijslander brok of de pavo summerfit koeken (da's vrijwel hetzelfde), net wat de ruitersportzaak verkoopt op dat moment

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:22

Mijn paard is gister voor het eerst natuurlijk bekapt en ik hoorde van de natuurlijk bekapper dat het toch beter is geen krachtvoer te geven maar alleen maar hooi en dat wel 24 uur per dag.
Eventueel zou je iets van vitaminen kunnen geven omdat er in hooi misschien niet genoeg zit.
Zelfs brood en wortels zou hij maar heel af en toe geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:39

Anouar kan niet eens tegen krachtvoer

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 10:45

Lenneke_ schreef:
Anouar kan niet eens tegen krachtvoer

hoe krijgt ze (of hij) dan de vitamines en mineralen binnen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:48

Pavo koeken kan hij wel tegen, dus daar krijgt hij er elke dag een van. En wortels en onbeperkt gras (jaja, hier staat nog gras)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:52

Mijn paardje krijgt elke dag een kilotje krachtvoer..
Daar doet hij het zoveel beter op dan alleen gras en voerdroog. Lachen
Maarja hijs 3 en nog druk aant groeien etc Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

Mijn paard krijgt Pavo Liga,in brok vorm.
(ijslander brok)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:17

Mijnes krijgen momenteel 3/4 schep havens basis brok. Maar ik wil over gaan op die ijsco brokjes.(mits deze weer verkrijgbaar zijn bij ranzijn).

Ik denk dat biks echt fastfood wordt wanneer je niet weet wat je voert.
Maar dat geld in min ogen voor alles wat je in je paard stopt.

Wel eens gezien hoeveel supllementen sommige geven? Ik wou dat ik de paardendrogist had opgericht Geld, geld!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:43

ja, die zijn alleen aan mijn bestellingen al miljonair geworden haha

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:55

angel25 schreef:
ja, die zijn alleen aan mijn bestellingen al miljonair geworden haha

kan je uitleggen waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:02

De meeste supplementen zit maar heel weinig in en voegen dus niets toe. Anneke Hallebeek waarschuwt zelfs om uit te kijken met het geven van supplementen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:21

JoviBan schreef:
De meeste supplementen zit maar heel weinig in en voegen dus niets toe. Anneke Hallebeek waarschuwt zelfs om uit te kijken met het geven van supplementen.

Maar zijn die pavo-koeken ook niet eigenlijk een supplement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:28

Dan zou je het woord supplement moeten definiëren. Knipoog
Is bijv. een liksteen een supplement?