[AR] Kan dit of niet?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Kan dit of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:23

Eerst even iets over de shet waar het om gaat.
Bonnie is een shetje van 5 jaar en ze is 90 cm hoog.
Ze is verkeersmak en niet snel ergens bang voor.
Ze loopt sinds vorig jaar augustus voor de wagen, en heeft 1 keer moeilijk gedaan voor de wagen begon toen te steigeren dit was net in het begin toen ik haar beleerde. Daarna niet meer altijd braaf en luistert goed naar je stem.

Ik heb 2 verzorgsters voor mijn shetje.
Mariska een meisje van 10 jaar die haar onder het zadel rijdt.
Mariska maakt buitenritten op Bonnie terwijl ik erbij ben, ik loop of fiets dan mee en bij drukke kruispunten houdt ook ik haar los bij de teugel vast dat als er iets is ik ook in kan grijpen. Ik heb overigens nog nooit hoeven in te grijpen.
Zij gaat samen met mij mee op de wagen als we gaan mennen.

En Inge een meisje van 13 jaar die samen met een vriendin de shetjes verzorgt.
Inge gaat samen met die vriendin met de shetjes wandelen.( Ze hebben altijd de mobiel bij zich dat als er iets zou gebeuren ze gelijk mij of mijn ouders kunnen bellen )
Inge heeft een goed verantwoordelijkheids gevoel.
Ze is al diverse keren mee geweest met het mennen en Bonnie luistert ook goed naar haar. Heeft ook zelf al diverse keren gement terwijl ik er naast zat.

Nu wil ik ze van de zomer zelf op weg laten gaan. ( ze zijn dan 14 jaar ). Eerst zelf met de fiets ernaast mee gaan zodat ik weet dat het goed gaat.
Ze mogen ook alleen gaan als er iemand op de stal is die ze kunnen bellen als het niet goed mocht gaan. Ze mogen nooit alleen maar wel samen
Ze mogen dan een ritje maken hier in de buurt langs de weg van een klein uurtje. Het is langs boerderijen op een rustige weg er komt wel verkeer langs ook tractors ( maar hier geeft Bonnie niets om ) en een groot stuk over een natuurpad waar bijna geen voertuigen komen.
Als dit alles goed gaat kunnen we eventueel kijken of ze verder kunnen gaan.

Wat vinden jullie hiervan kan dit of vinden jullie het onverantwoord.

Ik heb het nog niet tegen ze gezegd, wilde eerst weten wat jullie ervan vinden.
Afbeelding
Het gaat om deze shet met wagen.
Wagen is geremd.

Marigold

Re: Kan dit of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:25

ik zou het zelf eng vinden om meiden met mijn aanspanning op pad te laten gaan, maar toen ik zelf nog jonger was (jaar of 12?) ging ik al met een vriendinnetje met haar shet voor de sulky, weg.
zonder telefoon ect.
en dat is altijd goed gegaan.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:27

Ik denk dat dat opzich wel goed moet gaan Lachen anders kan je 1 van de 2 ernaast laten fietsen. Stel dat ze dan iets doet kan ze Bonnie gewoon even vastpakken voordat ze er vandoor gaat oid Lachen

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:28

als jij ze daar verrandwoordlijk (weet niet hoe je schrijft Bloos ) genoeg voor vind, zou het kunnen. Kunnen ze inschatten of iets gevaarlijk is? Gaan ze zorgvuldig met je pony om? En hebben ze genoeg menervaring?
Maar laat ze wel ALTIJD hun mobieltje meenemen, gewoon voor de veilligheid.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:29

Ik zou eerst nog een paar keer erop toezien hoe deze twee meisjes het samen doen tot ze er helemaal klaar voor zijn. Maar zoals je ze beschreef, zou ik het een goed besluit vinden.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:29

oja als het mag van je... zullen ze het wel kei leuk vinden (denk ik:P)

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:30

magli schreef:
Ik zou eerst nog een paar keer erop toezien hoe deze twee meisjes het samen doen tot ze er helemaal klaar voor zijn. Maar zoals je ze beschreef, zou ik het een goed besluit vinden.

ja, ben het met je eens Ach gut
laat ze eerst wat ervaring opdoen Cool

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:36

Hoe zit het met de verzekering? Stel, ze rijden tegen een auto aan, je pony raakt gewond, of nog erger ze raken gewond of andere passanten?? Wie is er verantwoordelijk??? (grote kans dat jij dat bent).

Zoek dit eerst eens goed uit en maak dan een juiste beslissing!

Greetz mexxiemaal

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:39

denk dat je het langzaam moet opbouwen, maar dan kan het wel hoor.. dat laat je bv. hun mennen terwijl jij ernaast meeloopt en dan uiteindelijk gaan ze gewoon alleen.. met mobiel idd.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:46

xMarit schreef:
Ik denk dat dat opzich wel goed moet gaan Lachen anders kan je 1 van de 2 ernaast laten fietsen. Stel dat ze dan iets doet kan ze Bonnie gewoon even vastpakken voordat ze er vandoor gaat oid Lachen

Bonnie is er nog nooit vandoor gegaan als er iets is gaat ze stil staan zodat je nog van de wagen af kan gaan en haar kan vast pakken daarom moeten ze ook altijd samen gaan.

[quote="fiandor"]
als jij ze daar verrandwoordlijk (weet niet hoe je schrijft Bloos ) genoeg voor vind, zou het kunnen. Kunnen ze inschatten of iets gevaarlijk is? Gaan ze zorgvuldig met je pony om? En hebben ze genoeg menervaring?Maar laat ze wel ALTIJD hun mobieltje meenemen, gewoon voor de veilligheid.[/quote]

Ze gaan zeer zorgvuldig met mijn pony om ben dik te vreden over ze.

Men ervaring hebben ze niet maar wil in het voorjaar nog goed met ze oefenen.

Dit is iets wat ze altijd bij zich moeten hebben. Ik heb hier op stal een oud mobieltje van mij liggen met € 10,-- aan bel te goed erop die ze altijd mee moeten nemen ook al gaan ze alleen maar wandelen met ze. Mijn nummer het nummer van mijn ouders en het nummer van mijn broer staan in deze telefoon opgeslagen. Dus die hebben ze altijd bij zich.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:58

mexxiemaal schreef:
Hoe zit het met de verzekering? Stel, ze rijden tegen een auto aan, je pony raakt gewond, of nog erger ze raken gewond of andere passanten?? Wie is er verantwoordelijk??? (grote kans dat jij dat bent).

Zoek dit eerst eens goed uit en maak dan een juiste beslissing!

Greetz mexxiemaal

Zover ik weet is de eigenaar van paard of pony altijd verantwoordelijk dat ben ik dus.

De shet is via mij verzekerd voor schade aan derde.
Dat de shet gewond raakt dat kan ook bij mij gebeuren. ( nu moeten jullie niet denken dat ik hier heel gemakkelijk over denk maar anders zouden die meiden niets met haar kunnen doen dit kan ook gebeuren als ze gaan wandelen enz.)

Denk dat ik hier nog even voor naar de verzekering toe moet gaan om dit te verantwoorden.
Bedankt voor de tip dit is een punt waar ik nog niet goed over na gedacht heb.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:43

[

Bonnie is er nog nooit vandoor gegaan als er iets is gaat ze stil staan zodat je nog van de wagen af kan gaan en haar kan vast pakken daarom moeten ze ook altijd samen gaan.

fiandor schreef:
als jij ze daar verrandwoordlijk (weet niet hoe je schrijft Bloos ) genoeg voor vind, zou het kunnen. Kunnen ze inschatten of iets gevaarlijk is? Gaan ze zorgvuldig met je pony om? En hebben ze genoeg menervaring?Maar laat ze wel ALTIJD hun mobieltje meenemen, gewoon voor de veilligheid.[/quote]

Ze gaan zeer zorgvuldig met mijn pony om ben dik te vreden over ze.

Men ervaring hebben ze niet maar wil in het voorjaar nog goed met ze oefenen.

Dit is iets wat ze altijd bij zich moeten hebben. Ik heb hier op stal een oud mobieltje van mij liggen met € 10,-- aan bel te goed erop die ze altijd mee moeten nemen ook al gaan ze alleen maar wandelen met ze. Mijn nummer het nummer van mijn ouders en het nummer van mijn broer staan in deze telefoon opgeslagen. Dus die hebben ze altijd bij zich.

dat is heel verstandig Haha! met dan mobieltje

Maar over dat hij nog nooit is geschrokken ofzo... het blijft en is een dier dus je weet nooit wat er in hun hoofdje precies omgaat Verdrietig

ik zou het mennen met je verzorgres opbouwen, zodat ze meer ervaring hebben.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:52

Ik zou het er zelf niet op durven wagen, ik vind ze nog vrij jong.
Ook een shet kan heftig reageren op bepaalde situatie's en mss kan zo'n jong meisje hem dat toch niet in bedwang houden...
Wie weet is het wat om eerst een mencursus voor t koetsiersbewijs met zijn allen te doen.
Dan doen ze meer ervaring op en als je een bewijs hebt, ben je ook verzekerd.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:04

Ik reed ook vanaf mijn 12e alleen. Met mijn zus of een vriendinnetje ofzo.
Aan de leeftijd hoeft het dus niet te liggen. Ze moeten alleen wel weten waar ze mee bezig zijn en wat er mis kan gaan.
Als jij ze van te voren wat lessen geeft moet het wel kunnen denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:18

ik zou het ook niet wagen ,vooral omdat je niet weet hoe ze met zijn 2en zijn zonder toezicht, goed geconcentreerd of erg melig en elkaar opjutten. Dat verschilt per 14 jarige.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:30

Eerst en vooral, mogen ze wel al zonder begeleiding? In België mag je met een paard of pony niet buitenrijden (alleen) onder de 14 jaar en mennen mag pas vanaf 16!

En zoals fiandor al zegt, het is en blijft een dier. Ook al is die nog nooit beginnen rennen, voor alles is een eerste keer.
Als ik jou was zou ik hen een tijd lang volgen met de fiets, zodat je kan zien hoe ze het doen zonder jouw hulp.

Ongevallen kunnen trouwens ook door anderen veroorzaakt worden! Hoe goed je ook kan mennen, als er een andere weggebruiker iets verkeerd doet kan dat voor een situatie zorgen waarin je pony gestresst raakt of zelfs de meisjes snel moeten handelen, en zijn ze daar wel toe in staat?
Weten ze nog wat te doen als ze in paniek raken?

Houdt ook met dit rekening voor je ze zomaar laat gaan. Ik wil je niet bang maken, maar je vroeg de mening van andere bokkers en daar heb je goed aan gedaan Knipoog !
Laat ze pas helemaal alleen gaan als jij vindt dat het kan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:42

zijn hun ouders er mee op de hoogte? ik zou het niet doen. weet jij hoe ze in een panieksituatie reageren? heeft ze menervaring? heb je enig idee hoe sterk zo'n beestje zich kan maken? ik vind het nog vrij jong. als ze in een weitje kunnen rijden, zou ik het eerder doen, maar de weg op, liever niet.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:08

Ik weet niet hoeveel menervaring ze hebben. Als ze een beetje kunnen mennen en de pony ook rustig is zou ik het wel aandurven om ze weg te laten gaan

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:15

ik zou het als ouder,nooit toelaten,en las paardeneigenaar ook niet.
ik zou iig even goed met je verzekering informeren,want ik dnek dat jij goed de pinuet bent,als er wat met die kinderen gebeurt!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:30

Sorry dat ik zelf zo laat weer reageer maar mijn pc is stuk. Zit nu bij mijn ouders vandaar.

Hun ouders vinden het goed daar heb ik al naar geinformeerd

Ik zelf vind deze meiden goed en verantwoordelijk genoeg hiervoor, er lopen hier bij stal ook een paar meiden van rond de 20 jaar die ik dus absoluut niet met mijn pony weg zou laten gaan.

De pony zelf is ook rustig en schrikt niet snel ergens van, maar natuurlijk het is en blijft een levend wezen. Maar ik heb ook zo iets van als je aan alle dingen gaat denken die kunnen gebeuren dan zou je ze nooit alleen durven te laten gaan, zelfs niet wandelen want stel je voor!

Dus nu gaan we dit jaar nog flink oefenen, en dan zien we volgend jaar wel wat we gaan doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:37

ik denk dat het goed kan.
Ik was zelf een jaar of 13 toen ik (zonder enige men ervaring) met een shet en sulky zo de weg op mocht/ging.
(shet was ongeveer euhh 2 maanden beleerd voor de sulky) als ze een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebben, en goed door hebben wat wel en niet kan moet het prima lukken.

Je hebt kids van 14 en kids van 14. Sommige zullen race monsters zijn, en nog echt kindjes. Anderen zijn eerder jong volwassenen.
het is aan jou om te beoordelen of deze kids het aankunnen. Zoals je ze beschrijft denk ik dat het geen probleem zal zijn...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:47

Ik snap dat het leuk zou zijn voor die meiden, maar ookal verschiet de pony nergens van, ookal zijn ze verantwoordelijk. Het blijven 14 jarigen. Sorry maar ik zou het ECHT NIET doen. Ookal vertrouw je ze zo hard. Gewoon de leeftijd.. Daarnaast hebben ze nog neit erg veel men ervaring en in een halfjaar ga je echt niet voldoende ervaring krijgen naar mijn zin!.

een mencursus voor t koetsiersbewijs doen, lijkt me inderdaad een goede tip. Maar een shetlander blijft een dier en een paard. als ze zich sterk maken, in een nood situatie. Dan hou je ze ECHT NIET tegen. En zeker niet als er geen men ervaring is. Oké dit kan ook met jou gebeuren, maar jij kent je pony beter, bent ouder, hebt hem zelf beleerd, en je hebt meer ervaring..

Ik ben zelf 14 en ik zou het persoonlijk nooit doen, voor m'n eigen goed wil, en voor het paard z'n goed wil. En geloof me ik ben echt geen scheiterd, en zit veel verder ivm verantwoordelijkheidsgevoel dan mijn leeftijd. Maar ik vind het gewoon echt te vroeg, stel dat die twee om iets moeten lachen. Het zijn meiden, goede vriendinnen, en ze babbelen natuurlijk. Er zal vast wel eens iets grappig's zijn, en dan let je wat minder op en DAN wordt het gevaarlijk hé. Daarnaast stel dat een auto iritant doet: opjutten, te dicht rijden, toeteren, de radio kei luid.. Maar je paardje is niet schrik achtig, hij zal wel een keer verschieten hoor! Wees daar maar zeker van, en aangezien de meiden dat nog nooit mee gemaakt hebben dat y begint te steigeren,bokken. Weten ze dus ook niet hoe ze moeten reageren.. misschien wel in theorie maar in praktijk??

Ik zou zeggen denk er gewoon heel erg goed over na. Ik zou altijd mee gaan. Als ze 16 zijn, kan je ze eens alleen laten gaan, en even stiekem achter om rijden. Dan weet je pas hoe het echt zit.

Het is natuurlijk jou keus! Lachen Daarnaast: zou je het je zelf vergeten als je pony een blijvende blessure er aan over zou houden, of erger nog zou overlijden. Of dat een van die meiden het ziekenhuis in komen..? Ik denk het niet hé? Lachen

Ik wil je niet bang maken ofzo maar dit is dan weer mijn eigen mening. Sommigen zullen misschien wel zeggen dat ik overdrijf, maar ik weet over wat ik praat!..

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:58

SOET schreef:
Ik snap dat het leuk zou zijn voor die meiden, maar ookal verschiet de pony nergens van, ookal zijn ze verantwoordelijk. Het blijven 14 jarigen. Sorry maar ik zou het ECHT NIET doen. Ookal vertrouw je ze zo hard. Gewoon de leeftijd.. Daarnaast hebben ze nog neit erg veel men ervaring en in een halfjaar ga je echt niet voldoende ervaring krijgen naar mijn zin!.

een mencursus voor t koetsiersbewijs doen, lijkt me inderdaad een goede tip. Maar een shetlander blijft een dier en een paard. als ze zich sterk maken, in een nood situatie. Dan hou je ze ECHT NIET tegen. En zeker niet als er geen men ervaring is. Oké dit kan ook met jou gebeuren, maar jij kent je pony beter, bent ouder, hebt hem zelf beleerd, en je hebt meer ervaring..

Ik ben zelf 14 en ik zou het persoonlijk nooit doen, voor m'n eigen goed wil, en voor het paard z'n goed wil. En geloof me ik ben echt geen scheiterd, en zit veel verder ivm verantwoordelijkheidsgevoel dan mijn leeftijd. Maar ik vind het gewoon echt te vroeg, stel dat die twee om iets moeten lachen. Het zijn meiden, goede vriendinnen, en ze babbelen natuurlijk. Er zal vast wel eens iets grappig's zijn, en dan let je wat minder op en DAN wordt het gevaarlijk hé. Daarnaast stel dat een auto iritant doet: opjutten, te dicht rijden, toeteren, de radio kei luid.. Maar je paardje is niet schrik achtig, hij zal wel een keer verschieten hoor! Wees daar maar zeker van, en aangezien de meiden dat nog nooit mee gemaakt hebben dat y begint te steigeren,bokken. Weten ze dus ook niet hoe ze moeten reageren.. misschien wel in theorie maar in praktijk??

Ik zou zeggen denk er gewoon heel erg goed over na. Ik zou altijd mee gaan. Als ze 16 zijn, kan je ze eens alleen laten gaan, en even stiekem achter om rijden. Dan weet je pas hoe het echt zit.

Het is natuurlijk jou keus! Lachen Daarnaast: zou je het je zelf vergeten als je pony een blijvende blessure er aan over zou houden, of erger nog zou overlijden. Of dat een van die meiden het ziekenhuis in komen..? Ik denk het niet hé? Lachen

Ik wil je niet bang maken ofzo maar dit is dan weer mijn eigen mening. Sommigen zullen misschien wel zeggen dat ik overdrijf, maar ik weet over wat ik praat!..

Nee, hier ben ik het totaal niet mee eens! Ik ben zelf ook 14 en ik ging van af mijn 11de al met een shet hengst de weg op, die wel eens wou wegschieten, of ergens overdreven op wou reageren. Als je gewoon rustig blijft en het beestje goed kent kan er niet zo super veel gebeuren. Sinds een jaar heb ik nu een nrpsXarabier.. Die vind vanalles eng, wil snel wegschieten, maar ik vertrouw haar. Ik weet dat ze weg kan schieten, maar dat ze wel bij me blijft. Ze blijft niet eindeloos rennen (als ik dr nog op zit) Ik maak soms wel een buitenrit met een vriendin ofzo, en heb ik mijn hoofd er ook niet bij. Gewoon lekker kletsen enz. Als ze dan wegschiet pak ik haar gewoon weer op en is er niks meer aan de hand. Als ik weet dat ze iets eng vind ofzo trek ik me daar (bijna) niks van aan. Dan weet zij dat ik het eng vind, reageert zij dr ook meer op. Maar op dat moment ben ik wel een klein beetje alerter. Maar even terug op het topic, Ik zou eerst een paar keer mee gaan. Ik zou ze vertellen wat de risico's zijn en als ze die verantwoording op zich durven te nemen moet je ze het voral laten doen! Wel even een mobieltje mee voor de zekerheid en goede afspraken maken natuurlijk!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:05

mijn ervaring is inmiddels dat er genoeg meiden zijn die veel verantwoordelijkheids gevoel hebben!

ik heb nu een verzorgster/bijrijdster en die vertrouw ik voor de volle 100% ze mag alles met mijn paard doen, ook buitenritten.
er kan altijd wat gebeuren, ook met mij.
ik weet gewoon dat zij er alles aan zal doen om mijn paard het beste te geven!

ik denk dat als jij het voorjaar lekker met je verzorgsters aan het oefenen gaat, dat het in de zomer dan helemaal geen probleem is als ze alleen gaan.

je laat ze in ieder geval goed voorbereid op pad gaan Haha!
mobieltje mee, met z'n 2en en de in het voorjaar opgedane ervaring.

vinden ze vast geweldig Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:12

ik ging toen ik 12 was ook alleen met mijn pony en kar de weg uit.
ook ging ik op me 14 de ook alleen met me vz fries de weg uit.
dat is altijd goed gegaan.

maarjah dat is dus anders als in jou geval.
want de pony was van mij (en dus mijn verantwoordelijkheid)
en de vz fries stond bij mij op stal,en mogt haar beschouwen als mijn eigen(was van mij opa)

opzich zijn die meiden oud genoeg om alleen me de shetjes op pad te gaan...
zolang ze maar met zijn 2e zijn en nooit alleen weg gaan.
MAAR, stel je voor dat er al wat gebeurt....hoe is het dan geregelt?
want het is dan alsnog jou verantwoordelijkheid tog?

↑ Naar het begin van de pagina