Rocamor schreef:Het klinkt alsof je paard last heeft van verlatingsangst mbt deze merrie. Is het daarom dat je de merrie en je ruin uit elkaar wilt halen?
Is het geen optie om eerst een tijdje de merrie in een weitje te zetten vlakbij de bak? Dat hij dan leert dat hij haar niet kwijtraakt? Kennelijk is hij namelijk bijzonder gehecht aan die merrie en is het toch zonde om ze uit elkaar te halen?
Het is idd een verlatingsangst. En dat hij daardoor in de omgang 'lastig' wordt dus zoals ik al zei nauwelijks kunnen stilstaan etc. wil ik ze uit elkaar hebben. Jou optie heb ik ook al een keer uitgevoerd, maar dan ging hij langs het hek heen en weer galoperen. Het is gelukkig een paard dat niet van springen houdt en blijft ook achter het stroomdraad ook al is het maar 50 cm hoog, daar heeft hij echt ontzag voor! In het verleden heeft hij dit al met meerdere merries gehad. Daarom wil ik ze uit elkaar halen. Doordat hij zo vervelend wordt als ze er niet is en ik er wel eens geirriteerd door word en dan negatief op hem reageer komen we in botsing. Dit komt bij mij vandaan uit onmacht omdat ik hem maar niet duidelijk kan maken dat als hij na het rijden terugkomt dat ze er nog is, ik zeg het hem wel woordelijk, maar dat begrijpt hij niet en ik weet niet hoe ik het in 'paardentaal' kan aangeven, ik denk ook niemand niet. Ik weet wel al uit ervaring dat als ze eenmaal uit elkaar zijn hij na een paar dagen alweer de oude is en niet meer naar haar roept.
Ik heb vanavond hem circa 180 druppels door zijn voer gegeven, dat at hij gelukkig allemaal op. In het begin ging hij nog best tekeer in stal, maar de merrie was duidelijk niet zo gehecht aan hem, want ze liep heel makkelijk naar haar oude wei en later naar haar oude stal en heeft hem niet geroepen. Zo'n 2 uur later ben ik weer gaan kijken, hij was een stuk rustiger, liep niet meer heen en weer en keek ietwat versuft. Liep nog wel te hinneken, maar kreeg geen reactie uit de andere stallen. Ik zal hem morgenavond nog ca 180 druppels geven en daarna niet meer. Het ging me eerst om de eerste avonden door te komen. Maar in ieder geval bedankt vor jullie reacties, en ik wil toch ook wat meer weten over de bachremedie, dat kan eventueel altijd van pas komen.