Verantwoordde werking van Valeriaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IJp

Verantwoordde werking van Valeriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:52

Ik zal eerst ff uitleggen wat mijn probleem is:
Mijn ruin is 18 en staat naast een merrie is stal en overdag de hele dag met haar buiten. Mijn ruin heeft de afgelopen 3 maanden in deze situatie vertoefd. Nu is het probleem als ik hem weg haal uit de wei om te gaan rijden, dan ga ik hem poetsen en zadelen. Als hij niet teveel vol met modder zit kan ik met 10 minuten klaar zijn, ik heb alles van tevoren binnen handbereik gelegd. Maar als het hem te lang duurt gaat hij rondjes rennen in stal omdat hij zijn vriendin mist.

Aan het halster vast zetten heeft geen zin de 1e 5 minuten gaat het goed en daarna gaat hij draaien en hangen. Met als gevolg dat hij het touw of halster stuk trekt en los over de boerderij loopt.

Andersom als de merrie gaat rijden en hij staat nog in de wei dan gaat het eerst goed loopt hij iets zenuwachtig heen en weer langs het hek. Als ze in de bak rijdt en na het rijden naar stal gaat, begint de ellende weer, dan gaat hij steeds harder heen en weer rennen. Dit tot zwetens toe.

Als de merrie bij hem weg wordt gehaald als hij al in stal staat gaat het helemaal fout. Hij blijft rondjes rennen en is binnen de 10 minuten voor het puntje van zijn oren tot in de kootholte van zijn achterhoef zeiknat van het zweet. Hij probeert konstant met zijn borst de onderdeur open te drukken, hij doet gelukkig geen pogingen om erover heen te komen. Al zijn stro komt aan 1 kant te liggen waardoor hij op beton komt te staan en ik het al helemaal voor me zie dat hij een keer genadeloos onderuit gaat

In stal staan ze met 4 paarden en 1 pony. Die pony staat overdag ook bij hem in de wei. Nu wil ik de merrie in een andere stal gaan plaatsen. Ik doe haar 's ochtends eerst naar een andere wei en 's avonds naar een stal die voor mijn paard absoluut niet in zicht is. Door zijn eten wil ik valeriaan druppels van A.Vogel doen. In wat voor een dosering kan ik dit het beste doen volgens jullie? In de omschrijving staat voor mensen (het reformhuis ging daarbij uit van mensen van ca 80 kilo) 20-30 druppels 3x daags. Mijn paard weegt volgens het equimax-meetlint zo'n 700 kilo, is 1.70m hoog en 18 jaar. Afgelopen oud en nieuw kreeg hij tegen de vuurwerk geluiden een biertje van grolsch van 11,6% en heeft daar goed op gereageerd. Maar om nu van mijn paard een alcohol-verslaafde te maken zie ik ook niet zitten.

Hopenlijk kan iemand mij helpen aan de goede dosering! Alvast mijn hartelijke dank daarvoor !

Achterom

Re: Verantwoordde werking van Valeriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:27

Moeilijk... ik zou eerst beginnen met een heel lage dosering omdat paarden sowieso anders reageren dan mensen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:37

een van de bachremedies zou ook erg goed kunnen helpen, en die zijn IMO wat milder als de valeriaan, valeriaan kan op dieren een tegenovergestelde reactie geven als bij mensen, denk maar aan katten, die worden er high van Knipoog

een goede bach remedie therapeut kan aan de hand van het karakter en de problemen van het paard een remedie samenstellen, zonder enige bijwerkingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:39

Ik heb al even gezocht, maar valeriaan wordt vaker gebruikt voor paarden. Maar soms wordt er wel gesproken over een verslavende werking. Daar zou ik zeker mee uit kijken...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:48

Het klinkt alsof je paard last heeft van verlatingsangst mbt deze merrie. Is het daarom dat je de merrie en je ruin uit elkaar wilt halen?

Is het geen optie om eerst een tijdje de merrie in een weitje te zetten vlakbij de bak? Dat hij dan leert dat hij haar niet kwijtraakt? Kennelijk is hij namelijk bijzonder gehecht aan die merrie en is het toch zonde om ze uit elkaar te halen?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:10

Rocamor schreef:
Het klinkt alsof je paard last heeft van verlatingsangst mbt deze merrie. Is het daarom dat je de merrie en je ruin uit elkaar wilt halen?

Is het geen optie om eerst een tijdje de merrie in een weitje te zetten vlakbij de bak? Dat hij dan leert dat hij haar niet kwijtraakt? Kennelijk is hij namelijk bijzonder gehecht aan die merrie en is het toch zonde om ze uit elkaar te halen?

Het is idd een verlatingsangst. En dat hij daardoor in de omgang 'lastig' wordt dus zoals ik al zei nauwelijks kunnen stilstaan etc. wil ik ze uit elkaar hebben. Jou optie heb ik ook al een keer uitgevoerd, maar dan ging hij langs het hek heen en weer galoperen. Het is gelukkig een paard dat niet van springen houdt en blijft ook achter het stroomdraad ook al is het maar 50 cm hoog, daar heeft hij echt ontzag voor! In het verleden heeft hij dit al met meerdere merries gehad. Daarom wil ik ze uit elkaar halen. Doordat hij zo vervelend wordt als ze er niet is en ik er wel eens geirriteerd door word en dan negatief op hem reageer komen we in botsing. Dit komt bij mij vandaan uit onmacht omdat ik hem maar niet duidelijk kan maken dat als hij na het rijden terugkomt dat ze er nog is, ik zeg het hem wel woordelijk, maar dat begrijpt hij niet en ik weet niet hoe ik het in 'paardentaal' kan aangeven, ik denk ook niemand niet. Ik weet wel al uit ervaring dat als ze eenmaal uit elkaar zijn hij na een paar dagen alweer de oude is en niet meer naar haar roept.
Ik heb vanavond hem circa 180 druppels door zijn voer gegeven, dat at hij gelukkig allemaal op. In het begin ging hij nog best tekeer in stal, maar de merrie was duidelijk niet zo gehecht aan hem, want ze liep heel makkelijk naar haar oude wei en later naar haar oude stal en heeft hem niet geroepen. Zo'n 2 uur later ben ik weer gaan kijken, hij was een stuk rustiger, liep niet meer heen en weer en keek ietwat versuft. Liep nog wel te hinneken, maar kreeg geen reactie uit de andere stallen. Ik zal hem morgenavond nog ca 180 druppels geven en daarna niet meer. Het ging me eerst om de eerste avonden door te komen. Maar in ieder geval bedankt vor jullie reacties, en ik wil toch ook wat meer weten over de bachremedie, dat kan eventueel altijd van pas komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:07

Hou er wel rekening mee dat valeriaan op de dopinglijst staat. Als je geen wedstrijden rijdt is er geen probleem. Maar als je wel wedstrijden rijdt moet je daar even rekening mee houden

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:51

Lenneke_ schreef:
Hou er wel rekening mee dat valeriaan op de dopinglijst staat. Als je geen wedstrijden rijdt is er geen probleem. Maar als je wel wedstrijden rijdt moet je daar even rekening mee houden

Dank je wel voor het advies, maar ik rijd inmiddels geen wedstrijden meer. Ik zou zeggen kijk maar in mijn profiel als je dat wilt, dan kan je lezen wat we tegenwoordig wel allemaal doen Haha!
Ik heb hem overigens vanavond weer valeriaan toegediend en om half 7 nog even gekeken bij hem maar het werkt echt hij staat rustig te eten en trekt zich verder nergens wat van aan. Dromen Hij reageerde gelukkig wel op mij dus is de dosering goed gegaan! Vanaf morgen ga ik weer zonder proberen, want ik denk dat hij dan al wat aan het idee gewend is dat hij zijn merrie "kwijt" is. Ik vond het absoluut geen fijne beslissing om te nemen om het zo te doen maar de frustratie die ik er van kreeg was ook niet prettig.
Als mensen ooit nog tegen mij beweren dat homeopathie niet werkt kan ik dat tegen spreken,mijn paard wist niet dat hij wat kreeg en het effect is bereikt, mijn paard kan niet facken geen enkel paard overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:17

Hoe is het paard er verder onder? Hoe is hij in de wei? Heb je met hem gewandeld, gereden of andere dingen gedaan? Daar ben ik benieuwd naar. Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 20:53

Ik heb zondagochtend een buitenritje van ca 1 uur gemaakt, hij was erg fris, maar dat kan ook zijn omdat er veel wind stond en er een mountain-bike tocht was. Hij houdt niet van al die drukke mountain-bikers. In de wei was hij rustig, stond gewoon te eten, af en toe keek hij wel naar haar (ze staat 4 weilanden verder). Voor dat we gingen rijden moesten we langs haar stal, toen begon ze ff te hinneken en hij reageerde meteen daarop, na het rijden keek hij er al zowat niet meer naar. 's Avonds minder druppels gegeven en om een uur of half 7 wezen kijken en toen was hij rustig, had ook niet meer staan draaien in stal. Gistermiddag een half uur in de bak gereden. Na het rijden was hij ook rustig, maar naar mijn idee ook down van de ldvd (liefdesverdriet). Vandaag druppelloos en hij blijft rustig. Hij trekt nu weer naar mijn shet toe, die hij, toen de merrie er nog bij stond, regelmatig wilde pakken, omdat hij daar een concurrent inzag. Mijn shet is ook een ruin.Nu kan ik mijn shet bij hem aan stal binden, en dan ruiken ze wat en staan ze rustig bij elkaar en lief te doen naar elkaar. Ik ben blij dat hij zo is afgelopen. Dat ldvd zal nog wel ff duren, maar daar groeit hij ook wel weer overheen, weet ik uit het verleden.