Hoe te beginnen met nh?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Hoe te beginnen met nh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:13

Ik wil graag wat natural horsemanship oefeningen gaan doen met m'n paard.
Alleen heb ik geen idee hoe en waar ik moet beginnen en welke stromingen er allemaal zijn.
Kunstjes leren aan 't paard ligt niet echt in mijn straatje, maar wel het verbeteren van de band tussen ons. Het leiderschap, hoe signalen afgeven aan het paard. Hoe denkt een paard... en meer van die nuttige dingen.

Deze tijd is zo ongeveer het perfecte moment daarvoor, omdat ik nu niet meer dagelijks kan rijden door de conditie van de bak. En ook door haar dragendheid.

Ik heb al veel topics over nh, en alle benaderingen gevonden. Maar ik zie door de bomen het bos niet echt...

Black_White

Re: Hoe te beginnen met nh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:28

Ik heb het laats een dvd (voor computer) gekocht van Equisense. Dit is nederlands, en voor iedereen begrijpelijk. Misschien niet de super uitgebreide versie, maar wel een leuk opstapje met hele nuttige informatie. die dvd kun je vinden op www.equisense.nl (poeh zit geen reclame te maken hoor Bloos)

Verder raad ik je aan om eens filmpjes te kijken. Hier op bokt vind je wel aardig wat flmpje (yourtube (of zo iets) barst er van). Dan kun je eens kijken welke richting jou wel ligt. verhalen zijn leuk om te lezen, maar de filmpjes hebben mij op weg geholpen. Je kunt ook eens bij het nhforum (www.nhforum.nl) kijken daar barst het van de fantiekelingen.

Cassidy

Re: Hoe te beginnen met nh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:42

NH is echt geen kunstjes leren, NH is je verdiepen in hoe een paard denkt en waarom een paard zo reageert als het reageert.

Als je nog in de orienterende fase zit, kan ik je het boek van Marike Coverdale, "Het paard als partner" aanbevelen. In dit boek vind je een overzicht van verschillende stromingen binnen de NH. Leuk om een keer door te lezen, een echt leerboek is het echter niet.

Wil je echt aan de slag, zijn cursussen je op dit moment nog te kostbaar, dan kun je er ook voor kiezen om een soort kookboek te kopen. Dan kun je gewoon je eigen ding blijven doen, af en toe een oefening meenemen, je verdiepen in de uitgebeide theorie die het boek je biedt en uiteindelijk beslissen of je een stroming binnen de NH gaat volgen of niet.

Het boek heet "Grondwerk" en is van Inge Teblick.

Kijk even hier: viewtopic.php?f=125&t=625206