rijpaard & VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

rijpaard & VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 01:13

hallo,
Ik wil met mijn vzpaardje een beetje vd gaan doen. Alleen rijden mijn vader en ik ook op haar. Ik snap dat je haar dan niet moet leren steigeren op commando, maar welke kunstjes kunnen nog meer een negatieve situatie onder het zadel opleveren?
Wie heeft er ervaring mee?

Kwanyin

Re: rijpaard & VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:10

In principe kan je heel veel aanleren, zolang je maar commando's geeft die je onder het rijden normaal niet zou geven (een tik op de kont als teken om te bokken is niet zo ideaal), en je paard duidelijk laat merken dat kunstjes alleen vertoond worden zonder zadel en hoofdstel.

Het enige kunstje waar ik nadeel van ondervind, is de spaanse pas. Die kende ze al voordat ze van mij was, en was haar aangeleerd door haar been aan te tikken. Maar als ze nu stilstaat en ik wil dat ze haar voet wat verder zet, gebeurt het wel eens dat ze in plaats van ze op te heffen en te verplaatsen, ze opheft en een pas maakt. Doet ze nu weliswaar minder als vroeger, maar het gebeurt nog altijd wel eens.

Amable

Re: rijpaard & VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:02

Ik heb Jauke zowel onder zadel als voor de wagen en bijna volledig in de vd getraind en heb er nog nooit hinder van onder vonden.