Paarden zonder deken juist minder dikke vacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Paarden zonder deken juist minder dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 22:15

Mijn paard heb ik dit jaar voor het eerst zonder deken staan.

Nu heb ik het idee dat hij dit jaar juist een dunnere vacht heeft als de jaren hiervoor. Al is het natuurlijk nog niet echt koud geweest.

Een verklaring zou in mijn ogen kunnen zijn dat doordat het paard geen deken op heeft hij de vacht kan gebruiken zoals het bedoeld is. Hij kan nu zijn haren overeind zetten als hij het kouder heeft, dat kan niet als hij een deken op heeft. Daardoor is het niet nodig om meer vacht aan te maken. Al kan ik dat ook niet helemaal rijmen omdat een paard vacht aanmaakt als de dagen korter worden.

Is dit jullie ook opgevallen of zie ik dingen die er niet zijn?

AnnemiekvM

Re: Paarden zonder deken juist minder dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:17

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de winter erg lang op zich laat wachten. De paarden zijn wat dat betreft qua vacht wat in de war.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:23

Dat denk ik ook, want het licht geeft aan (vachten gaan op licht Knipoog ) dat het tijd is voor de winterjas, terwijl de temperatuur het tegenovergestelde aangeeft.
Merk het ook bij mijn paard, ze heeft een fixe vacht, daar niet van, maar ze is nog niet zo wollig als andere jaren, waarin er wel vorst en sneeuw was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:14

Het is nog niet echt koud geweest. Daardoor liggen de haren over het algemeen nog vrij plat.
Ik denk, als we straks vorst krijgen, dat de vacht er dan ook 'voller/wolliger' uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:20

Ik sluit me bij JoviBan aan; mijn Fries staat de hele dag buiten en heeft ook geen overdreven dikke vacht, als je zelf ook nagaat is het maar weinig écht koud geweest, hopelijk wordt dat het ook niet. Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:56

Nee van mij mag het zacht blijven. Ik vind alleen die regen maar niets.
Mijn pony heeft wel een deken op en heeft een beetje vacht gekregen. Maar vorig jaar had hij idd veel meer vacht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:59

ligt aan het weer. De mijne heeft ook nog niet echt een wintervachtje, en heb er 1 onder deken en die vacht is niet veel dunner dan die wat zonder deken staat

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:49

nou, als het even flink gaat vriezen hebben we in de zomer ook minder last van insekten, dus van mij mag het zeker nog een maandje vriezen, lekker in februari ofzo...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:11

Berdien schreef:
Dat denk ik ook, want het licht geeft aan (vachten gaan op licht Knipoog ) dat het tijd is voor de winterjas, terwijl de temperatuur het tegenovergestelde aangeeft.
Merk het ook bij mijn paard, ze heeft een fixe vacht, daar niet van, maar ze is nog niet zo wollig als andere jaren, waarin er wel vorst en sneeuw was.

Vacht gaat niet alleen op licht, maar ook op temperatuur en zelfs enigszins op herinnering van het vorige seizoen. Mijn paard heeft dit jaar juist meer wintervacht dan anders omdat ze later in het jaar 's nachts buiten is geweest toen er een aantal behoorlijk koude nachten waren.
Ik heb ook wel meer gezien dat een paard dat gewend was aan dekens de eerste winter zonder een potje maakte van z'n wintervacht (teveel of te weinig, kan beide).