Paard ontspannen, levert probleem met longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Paard ontspannen, levert probleem met longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:25

Hoi hoi,

Als ik mijn paard af en toe met halster longeer loop ik tegen het volgende probleem aan:
Als hij lekker ontspannen loopt met voldoende activiteit vd achterhand, gaat hij met zijn neus over de grond. De longeerlijn is dan zo laag dat ik bang ben dat hij met zijn voorbeen erin stapt. Wat ik dan doe is de longeerlijn proberen omhoog te houden met als gevolg de ontspannenheid weg is bij mijn paard.
Ik hoop dat het beetje duidelijk is wat ik bedoel en ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.

Helderder

Re: Paard ontspannen, levert probleem met longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:19

Ik heb dit probleem eigenlijk altijd bij mijn shetlander. Omdat zijn hoofd al zo dicht bij de grond hangt, en zeker als hij lekker loopt, sleept die longeerlijn altijd maar een beetje over de grond. Het gebeurd ook vaak dat hij erin stapt. (Niks aan de hand, hij staat stil todat ik hem losmaak maar toch) Neus bij de grond accepteer ik niet, want dat is voor hem eten.
Ik zou proberen in jou geval om wel contact te houden, en de lijn dichter naar je toebrengen, ipv omhooghouden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:13

Ik heb het probleem ook, bij een shet. Maar ik probeer em gewoon op normale hoogte te houden, en als ie dan op de grond komt maak ik em wat korter.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:24

longeerlijn (klipje) door de zij-ring v.h.halster (buiten naar binnen) over het hoofd (achter de oren) en dan vastklikken aan het ringetje aan de buitenkant.Het klipje naar buitenkant wijzend.Zodra je op de andere hand gaat omwisselen......

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:49

Actief houden. Met de neus over de grond is gewoon slenteren. niet dat dit niet ontspannen is maar het is wat te veel van het goede. Hij moet wel opblijven letten toch.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:12

Dankje Broadway, ga het even proberen of de longeerlijn dan niet zo eng over de grond gaat.
@ mrie, ik zie het verschil tussen slenteren en een actief paard wel Knipoog . Misschien doet een ander paard als-ie slentert, die van mij niet.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:55

Ik heb dat ook maar ik laat hem wel lopen maar het is wel zo, hij doet het meestal niet lang hij ontspand zich niet goed genoeg bij het longeren Boos! maar daar werk ik niet echt aan hij vind er geen klap aan en rijden vinden we beide veel leuker en dan ontspand hij zich eerder Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:25

Als jij de reflex hebt om de lijn meteen los te gooien maakt het niet uit als hij in zijn lijn stapt. Waar longeer jij mee, kaptoom, halster, hoofdstel?
Ik longeer al jaren zonder lijn, wel zo fijn, je kunt snel van hand veranderen, en je paard leert beter op lichaamspositie en stem te reageren dan met lijn.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:54

Ik denk ook dat Mrie een punt heeft. Beetje meer allert blijven, zodat hij niet helemaal met zijn neus over de grond gaat lopen, maar toch ontspannen blijft.
Natuurlijk is het wel erg lastig inschatten vanaf de pc.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 13:26

Cassidy schreef:
Als jij de reflex hebt om de lijn meteen los te gooien maakt het niet uit als hij in zijn lijn stapt. Waar longeer jij mee, kaptoom, halster, hoofdstel?
Ik longeer al jaren zonder lijn, wel zo fijn, je kunt snel van hand veranderen, en je paard leert beter op lichaamspositie en stem te reageren dan met lijn.

Het probleem heb ik dus als ik met halster longeer.
Longeer jij zonder lijn, bedoel je daarmee puur op lichaampositie en stem rondjes laten lopen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:02

Ik zou de lijn er ook afhalen. Zo met alleen een halster heeft het weinig toegevoegde waarde naar mijn mening.

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:21

Moeilijk inderdaad. Ik heb zelf dat probleem nooit, maar het is goed als je paard zo laag loopt. Dan heb je hem egt goed ontspannen aan het lopen. Probeer langzaam je lijn iets korter te pakken. Misschien heb je er dan niet zo snel last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:27

Hanin schreef:
Longeer jij zonder lijn, bedoel je daarmee puur op lichaampositie en stem rondjes laten lopen?

Ja, ik longeer zonder lijn. Je zult verbaasd staan hoe snel je paard doorheeft wat je bedoelt, en hoe snel jij door gaat krijgen dat je weleens verkeerd staat. Ik heb echter wel beschikking over een ronde longeerkraal met stevige houten omheining.

Op dit moment ben ik bezig mijn paarden (heb er 2) te leren om naar me toe te draaien als ze van richting moeten veranderen...is ook nog best wel een uitdaging.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:14

Misschien is het een idee om er een zadel op te leggen en daar een touwtje aan vast te doen.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:30

@ Cassidy ik heb geen ronde ton, maar vierkant afgezet stukje en dat gaat af en toen niet heel lekker zonder lijn.

@ Henry Ik heb ook longeersingel, en dan levert het ook geen problemen op. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van touwtjes, werk liever dan aan de dubbele longe Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:32

Als je een vierkant stukje hebt, dan moet je de hoeken afzetten met lint zodat niet de hoek in kunnen duiken. Hoe is de rest van de bak afgezet? Schrikdraadje of echt een massief hek?

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:38

Hij duikt dus idd de hoek in af en toe, maar ook tempo regelen gaat beter met een lijn eraan.
Maar ik geloof dat we beetje afdwalen van mijn vraag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:48

Mijn eigen paarden ( die ik zelf heb beleerd bedoel ik daarmee ) kan ik ook los longeren. Op het commando....andere kant....draaien ze dan keurig om en hoef ik ze niet eerst naar me toe te halen. Maar als je je paard echt aan het werk wil zetten moet je toch wel een longeerlijn gebruiken. Al is het alleen maar om de juiste stelling te vragen, en dan ga ik voor de oplossing van broadway!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:50

P.S Je kan ook je longeerstukje i.p.v onder de kin, over de neus doen. Dan moet je wel je halster wat hoger optrekken denk ik. Je krijgt dan eigenlijk meer een soort kaptoom.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:51

@aerdenhout1
Hoe bedoel je over de neus? Blond

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:58

Zo als ik het zeg. i.p.v het vast te maken onderdoor doe je het bovenlangs. Wel opletten natuurlijk dat het niet te strak zit en je het halster in de ogen trekt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:32

Hanin schreef:
Dankje Broadway, ga het even proberen of de longeerlijn dan niet zo eng over de grond gaat.
@ mrie, ik zie het verschil tussen slenteren en een actief paard wel Knipoog . Misschien doet een ander paard als-ie slentert, die van mij niet.

Precies, er is een verschil tussen slenteren en een paard ontspannen laag over de rug te laten lopen.