[AR] enkelspan shoftje op dubbelspan tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lientje610

enkelspan shoftje op dubbelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:41

Hoihoi,

ik heb een dubbelspan tuig, maar ik wil (ook) tandem met ze gaan rijden. (shetjes). Nou zijn wij nogal van het proberen, maar ik kom er niet uit. Wat ik wil: Mijn voorste pony het gewone dubbelspan tuig op laten, behalve de leidsels dan en de disselriem. Maar daar gaat het niet om. Mijn achterste pony zou ik graag ook het dubbelspan tuig op willen laten, alleen dan met een enkelspan schoftje, zodat de bomen erdoor kunnen. Maar zou dat kunnen? Ik heb bij het dubbelspan tuig al aparte (spoor)riempjes om de strengen omhoog te houden, en die zijn lang en stevig genoeg om die ook aan de bomen vast te maken. Maar ja, zou dat kunnen lukken? Iemand een idee? Is het een goed plan of zou ik toch maar voor een heel enkelspan tuig moeten kijken? Ik kom er namelijk niet echt uit...!

Groetjes en alvast bedankt!

Anoniem

Re: enkelspan shoftje op dubbelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:17

Je wil je dubbelspanborst dus gebruiken, om te verbinden aan het schoftje, dat weer enkelspan is?
Waar bedoel je precies dat die spoorriempjes komen te zitten dan? Want ip haal je ( ik althans) de strengen door de broekriemen heen, toch? De kap van de dubbelspanborst, is heus wel te gebruiken als enkelspan, hoor.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:19

volgens mijkan dat idd wel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:23

Volgens mij kan het niet, mits je geen combinatietuig hebt. Het borsttuig van een tweespantuig is er namelijk op gemaakt om verbonden te worden met het schoftje. Maar als je een enkelspanschoftje neemt, is dit niet meer mogelijk. Hierdoor ligt je borst niet optimaal of helemaal niet.

Als je tandem wilt rijden, zal je toch echt aan een enkelspantuigje moeten komen voor je achterpony. Je voorpony kan (met langere strengen uiteraard) wel het beste in een spantuig lopen, juist door die verbinding tussen het schofttuig en het borsttuig.

Het verhaal van de spoorriempjes snap ik niet. Misschien kan je dat nog eens uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:08

Sjonniej schreef:
Volgens mij kan het niet, mits je geen combinatietuig hebt. Het borsttuig van een tweespantuig is er namelijk op gemaakt om verbonden te worden met het schoftje. Maar als je een enkelspanschoftje neemt, is dit niet meer mogelijk. Hierdoor ligt je borst niet optimaal of helemaal niet.

Ik heb hier een enkelspantuig en een dubbelspan liggen, de borststukken zijn, op de stopriemen, ring en kappen na, hetzelfde. Alleen zit je met een extra buitensingel(-tje) en de kap van de strengdrager. Maar het principe is hetzelfde. Andersom kan het niet ( dubbelspan => enkelspan)

Sjonniej schreef:
Het verhaal van de spoorriempjes snap ik niet. Misschien kan je dat nog eens uitleggen.

Ben ik nog steeds nieuwsgierig naar Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:31

Weet je zeker dat je een écht spantuig/enkelspantuig hebt en geen combinatietuig?
Voor mijn spantuig geldt namelijk wel mijn eerdere verhaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:38

Ja, heel zeker, haha, anders had ik geen dubbelspantuig gekocht.

Nu moet ik wel zeggen, het zal niet de ideale combi zijn, zoals ik het zie, maar om het een (of 2) keer te proberen, kan het best.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:32

[HAR] > [AR]

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:55

Heb je dan helemaal geen enkelspantuig? Rij je alleen maar dubbelspan en normaal nooit in enkelspan?
Je hebt extra riemen aan de borsttuig zitten van je dubbelspantuig, ik weet niet waar je die moet laten. Daarnaast heb je ook een broek nodig (waarschijnlijk) aan je enkelspan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:02

Ik snap het probleem niet helemaal; Schoftje heb je al, broeken ook (daar zaten de strendragers aan). Het enigste wat je dan nog nodig hebt is een borsttuig, broekriemen heb je vast wel iets voor liggen. Gooi er een klein beetje geld tegen aan voor een (2e hands) borsttuig en je hebt alles compleet! Heb er nog wel een liggen met touwstrengen.