[AR] Hoofdstel met 1/2 oogkleppen of zonder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wwrangler

Hoofdstel met 1/2 oogkleppen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:04

Ben nog niet zo lang bezig met mijn paardje voor wagen. Was benieuwd waar je hoofdstellen kunt kopen zonder oogkleppen of van die 1/2 oogkleppen?

Wie heeft een adres voor mij, evt. per pb. OK dan!

bedankt,
Brigitta & Wit

kusjjj

Re: Hoofdstel met 1/2 oogkleppen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:07

met oogkleppen kan je bijna overal wel kopen, online enzo ook veel.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:41

Bij de meeste tuigmakers kun je gewoon vragen naar de mogenlijkheden mbt oogkleppen. Je kan evt ook even in het sticky kijken voor adressen.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:47

ze kunnen idd een hoop verbouwen aan tuigen dus mischien ook wel de oogkleppen eraf halen bij een tuig makerij

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:20

In principe kan iedere leverancier van bijvoorbeeld Ideal jouw alle soorten oogkleppen leveren als jij wilt.
Bedenk wel; waarom wil je zonder oogkleppen rijden? Natuurlijk is het zonder ook mogelijk, maar het is een feit dat een paard met oogkleppen minder ziet. En daardoor over het algemeen beter te sturen is. Dus ik raad je toch aan gewoon met oogkleppen te beginnen en als je paard dat niet accepteerd kan je altijd nog iets anders proberen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:09

Ik beleer eigenlijk alle paarden/pony's zonder oogkleppen. Heb vaak het idee vooral bij kijkerige dieren dat ze zonder oogkleppen eerder op hun gemak zijn. Zo zien ze alles wat er gebeurt en mocht ooit eens een hoofdstel afgaan dan zal de schrik minder zijn (naar ik hoop).
Wanneer ze zonder oogkleppen beleerd zijn is het niet zo moeilijk om ver te schakelen. Andersom ligt een stuk lastiger.

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:34

Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik ook het idee heb dat hij het veel prettiger vindt zonder oogkleppen wil ik dat graag proberen. Als ik hem buiten rijdt schrikt hij ook niet. Hij is super verkeersmak en vindt eigenlijk niks echt eng.

Het mennen gaat erg goed (nu wel met oogkleppen), maar hij is altijd blij als het hoofdstel er weer af mag. Volgens mij irriteren de kleppen hem.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:36

Ik heb een tijdje gereden met halve klepjes en dat was toch ook wel erg prettig. Een goede combi tussen met en zonder zeg maar.
Wáár je ze kunt kopen weet ik zo niet, even opvragen, ze zullen het wel kunnen bestellen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:53

Ideal verkoopt volgens mij losse bakstukken zonder oogkleppen voor menhoofdstellen, wij hebben ze een paar jaar geleden bij Van Rijs op paard en koets gekocht voor onze Tink. Die loopt een stuk rustiger als ie niet om de kleppen heen hoeft te kijken, dus dat een paard dat minder ziet rustiger is gaat lang niet altijd op.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:18

Zitten de oogkleppen wel goed? Misschien drukken ze tegen de zijkant van de ogen aan. Misschien dat ie het daarom niet zo fijn vindt?
Succes in ieder geval

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:02

weten jullie dan ook toevallig waar je halve oogkleppen voor mini's kunt krijgen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:14

Ideal heeft ze in ieder geval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:21

Andere optie is neusbontje in 2-en knippen en op de juiste plek om de bakstukken doen. Veel dravers lopen met dat soort constructies ipv gewone kleppen. Misschien is er bij een winkel met draverstuigen, etc. ook wat te vinden?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:04

Dat heet een can't see back en is geen neusbontje Knipoog Maar halve kleppen is inderdaad bekend in de drafsport. Dan zijn ze zo:

Afbeelding