[Parelli] Porcupine Game #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[Parelli] Porcupine Game #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:45

Hallo !

Ik liep vandaag tegen twee kleine probleempjes aan, toen ik met Vladimir aan het NH'en was, waarover ik niets kon vinden in mijn pocket guides.

Het gaat om de Porcupine Game;

Als ik zijn voorhand wil laten wijken, gaat hij achterwaarts. Ik begon nl. met achterwaarts, en daarna wilde ik dus zijn front end doen, maar hij ging net als daarvoor, achterwaarts. Achterhand gaat wel goed, maar voorhand niet. Ik heb zoals ik al zei de Pocket Guide 2 erop nageslagen, maar ook bij troubleshooting staat er niets over. Heeft iemand tips ? Ik zat zelf te denken om hem morgen met zijn kont tegen een hek te zetten..

Tweede probleempje, dat is bij de Porcupine, maar ook bij andere games wel een beetje van toepassing;
Vladimir probeert mijn stick vast te pakken. Zo ineens terwijl we geconcentreerd bezig zijn, draait hij zijn hoofd en probeerd hij mijn stick te pakken. Wat moet ik hiertegen doen ? Het is nogal lastig om één van de blocks te gebruiken terwijl je met je ene hand met je stick bezig bent en met je andere hand het leadrope vast hebt..

Zijn van die kleine rotprobleempjes, vooral de eerste.

Ik hoop dat iemand tips heeft, vóór morgen. Lachen

GeneralFlynn

Re: [Parelli] Porcupine Game #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:33

Probeer dan om morgen te beginnen met de voorhand te laten wijken,en niet eerst achterwaarts te gaan.
Als je begint met achterwaarts gaan,zal hij als je daarna probeerd te wijken weer achterwaarts gaan,en zo leert hij het verkeerd aan.
Dus eerst het wijken van de voorkant,en dan friendly,en dan weer iets anders,en dan achterwaarts.
Niet te snel na elkaar die twee dingen,want dat lijkt voor hem misschien te veel op elkaar.

Ga voor het achterwaarts recht voor hem staan,dan heb je al een andere houding als bij het wijken en dan is het voor hem ook makelijjker te begrijpen welke oefening je wil doen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:36

Bedankt voor je reactie.

Ik zal morgen beginnen met het laten wijken van de voorhand. Ja Ik heb het vandaag niet te snel achter elkaar gedaan, veel friendly ertussendoor.

Bij achterwaarts sta ik zoiezo al wel recht voor hem ja, en als ik zijn voorhand wil laten wijken neem ik al een andere positie in. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:39

Dat is goed,en het kan best even duren voor hij echt doorheeft wat je van hem wil hoor.
Maar opeens valt het kwartje,en dan hoef je amper nog wat te doen.
Ik heb ook in het begin moeilijkheden gehad met Femke als ik haar achteruit gejojo't had en daarna niets anders wilde doen.
Gewoon lekker oefenen,en veel friendly,dan komt het uiteindelijk helemaal goed! Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:56

Probleem 1: Passive persistance komt hier mooi van pas Knipoog. Hou je ene hand bij het kaakgewricht, de andere op de singelplaats en pas je fases toe. Als hij achteruit gaat lopen, loop je vrolijk mee maar blijf je dezelfde druk vasthouden. Als hij ook maar een inieminiebeetje wijkt met zijn voorhand (al verplaatst hij zijn gewicht maar) dan stop je acuut. Even wachten, wat friendly game en weer opnieuw. De truc is dus dat je niét stopt als hij achteruit loopt, maar dat je vol blijft houden, hij begrijpt dan dat achteruit lopen kennelijk niet is wat je wil en gaat dan wat anders proberen.

Probleem 2; dat doet mijn jonge hengst ook Haha!. Ik vind het wel geinig, eigenlijk, maar als je nog aan het leren ben kan ik me voorstellen dat het wat lastig is *LOL*.

Je kunt de stick weg laten en druk geven met je handen op plaatsen waar hij hem vast kan pakken, of denken "let me help you!" en de stick wat verder in zijn mond stoppen dan hij leuk vindt, of hem net wat langer in zijn mond houden dan hij leuk vindt. Twee mogelijke oplossingen dus Lachen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:35

@ promptertje; dankjewel zeg !! Dat is een reactie waar ik écht veel mee kan doen ! Super. *Niet dat de rest van de reacties niet goed was hoor Nagelbijten / Gniffelen Maar vooral dat van dat BLIJVEN drukgeven, net zolang tottie een iniminibeetje opzij gaat.. Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:49

Ik vermeld eerst even dat ik totaal geen verstand heb van Parelli.

Bij je eerste probleem denk ik dat je teveel voor hem staat als je de voorhand vraagt te wijken, ga dat eens na.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:56

promptertje schreef:
Probleem 1: Passive persistance komt hier mooi van pas Knipoog. Hou je ene hand bij het kaakgewricht, de andere op de singelplaats en pas je fases toe. Als hij achteruit gaat lopen, loop je vrolijk mee maar blijf je dezelfde druk vasthouden. Als hij ook maar een inieminiebeetje wijkt met zijn voorhand (al verplaatst hij zijn gewicht maar) dan stop je acuut. Even wachten, wat friendly game en weer opnieuw. De truc is dus dat je niét stopt als hij achteruit loopt, maar dat je vol blijft houden, hij begrijpt dan dat achteruit lopen kennelijk niet is wat je wil en gaat dan wat anders proberen.

Probleem 2; dat doet mijn jonge hengst ook Haha!. Ik vind het wel geinig, eigenlijk, maar als je nog aan het leren ben kan ik me voorstellen dat het wat lastig is *LOL*.

Je kunt de stick weg laten en druk geven met je handen op plaatsen waar hij hem vast kan pakken, of denken "let me help you!" en de stick wat verder in zijn mond stoppen dan hij leuk vindt, of hem net wat langer in zijn mond houden dan hij leuk vindt. Twee mogelijke oplossingen dus Lachen.

Ben ik het mee eens. Lobke ging bij mij alleen voorwaarts ipv achterwaarts. Ik heb het dus eerst met mijn handen gedaan. Een ministapje en gelijk uitgebreid belonen (bij haar helpt snoepjes erg goed). Dat was drie dagen geleden en nu kan ik haar 360 laten draaien. Met de stok nog niet, dus dat blijven we gewoon nog even oefenen. Voordeel is dat als je druk uitoefent met je handen je dicht bij je paard staat en lichaamstaal dus waarschijnlijk ook meewerkt.
Lobke pakt ook vaak de stik. Dan probeer ik hem inderdaad verder in haar mond te stoppen en het wordt nu al minder. Niet teveel aandacht aan besteden. Tijdens friendly mag ze er ook lekker mee spelen als zij dat erg leuk vindt.