een paar vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:06

heej.
ik heb een paar vragen.
1. waarom is bit zo slecht..? ( ik rij zelf gewoon met bit gewoon een makelijk simpel ding.en als ik me paard in de krul wil ga ik egt niet zagen ik wil juist dat het uit ontspanning komt)
2. zadel ja of nee.? (ik rij met zadel met daar onder een dik dekje)
3. winter deken ja of nee..? (mijn paard heeft gewoon een winter deken)
4. sporen ja of nee..? ( ik ben tegen sporen omdat ik het ook niet leuk zo vinden als iemand in me buik zit te prikken)
5. zweep ja of nee..? (ik rij zelf met zweep)

ps mijn paard komt van een manege waar ze nooit naar buiten mog. en ze werd geslacht omdat ze te moeilijk vals was(volgens hun) en als ik der nu geen winter deken zou omdoen word ze echt ziek want ze heeft geneens een winter vacht gekregen. en ik vind zel dat als niet natural heb ik een goeden band met me paard en ik vind het ook heel leuk om zonder zadel met me paardje naar het bos te gaan. al lig ik er dan wel snel af (ze is nogal vrolijk)

smurf1988

Re: een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:12

1. waarom is bit zo slecht..? ( ik rij zelf gewoon met bit gewoon een makelijk simpel ding.en als ik me paard in de krul wil ga ik egt niet zagen ik wil juist dat het uit ontspanning komt)
Omdat mijn paar duidelijk aangaf dat hij het niet prettig vond, bitloos was daarvoor de oplossing. Daarnaast zijn er ook verhalen dat het bit de ademhaling zou storen. Ik ben van mening dat een paardenmond niet gemaakt is voor een bit, er lopen veel te veel zenuwen in waardoor het gewoon pijnlijk word.

ja, mits het goed past. Een zadel is er om je druk beter te verdelen over de rug van het paard. Dus is het ook prettiger voor het paard zelf. Ik rij zelf wel eens zonder zadel, maar dat is meer voor de fun. Lachen

Nee geen dek voor mij, elk gezond paard kan zich prima verwarmen zonder dek en in dat geval is een deken alleen maar hinderlijk. Daarnaast als er plotseling tempratuurs verschillen komen kan een paard met deken het koud krijgen (kan zijn haren op dat moment niet uitzetten) of oververhit raken.

4. sporen ja of nee..? ( ik ben tegen sporen omdat ik het ook niet leuk zo vinden als iemand in me buik zit te prikken)
ook geen sporen van mij, nergens voor nodig. Ik wil graag dat mijn paard het leuk vind om te werken. Daar streef ik naar, een paard dat werken leuk vind hoeft niet gedwongen te worden.

Zie sporen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:36

Ik rij ook met bit. In de bak rijden we ook wel een bitloos af en toe, maar buiten nog niet. Als het even kan vind ik bitloos beter, zo'n stuk ijzer in de mond lijkt me niet echt fijn, zo koud en hard. En inderdaad, je hoort ook wel dat de paarden daardoor moeilijker kunnen slikken en ademhalen en daardoor té veel gaan schuimen.
Ik heb een boomloos zadel. Ik vind een zadel prima, maar wel alleen als het perfect past, en dat is maar heel weinig het geval bij boomzadels. Als je niet elk jaar je zadel wil laten controleren, vooral bij jonge paarden, dan zou ik die mensen aanraden een boomloos zadel of barebackpad te nemen. Ik zie zo vaak op pensions dat mensen een zadel hebben dat niet past of zelfs dat aan alle kanten kraakt en misschien wel een gebroken boom heeft..
Nee, ik vind het niet nodig, uitzonderingen daargelaten. De paardenvacht (wintervacht, niet geschoren dus) is prima in staat om het paard warm te houden, die kan de temperatuur zelfs beter regelen dan een winterdeken, nl door de haren overeind te zetten.
Nee, een paard kan een vlieg voelen, dus een kleine aanraking van je kuit net zo goed, het is maar wat je je paard aanleert. Ik heb er geen problemen mee als ze worden gebruikt voor het verfijnen van de hulpen op wedstrijden, voor het 'mooie plaatje', maar ze worden te vaak gebruikt om een paard te dwingen, en de spoor flink in de zij te stampen, en dan ook nog bij elke pas
Ja, maar dat wel als verlenging van de arm. Ik gebruikte de zweep (toen hij nog niet zo'n goed evenwicht had)bijvoorbeeld om langs zijn hoofd te houden, zodat hij niet naar binnen valt, of tegen de omheining aan loopt. Maar ik kan hem er overal mee aaien, hij is er dus niet bang voor. Ik geef ook wel eens een tik als hij echt vervelend is, maar hij begrijpt dan wel waarom.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:59

Visconti
Omdat mijn paar duidelijk aangaf dat hij het niet prettig vond, bitloos was daarvoor de oplossing. Daarnaast zijn er ook verhalen dat het bit de ademhaling zou storen. Ik ben van mening dat een paardenmond niet gemaakt is voor een bit, er lopen veel te veel zenuwen in waardoor het gewoon pijnlijk word.
ik vind het ook nooit leuk om tezien als ik paarden zie met uitgescheurden mondhoeken Huilen ( heeft mijn paardje niet hoor Haha! )het lijkt me ook leuk om zonder bit terijden maar mijn paardje is daar denk nog niet klaar voor en ik rij numet een bit van rubber leek mij beter niet zo koud.

Nee geen dek voor mij, elk gezond paard kan zich prima verwarmen zonder dek en in dat geval is een deken alleen maar hinderlijk. Daarnaast als er plotseling tempratuurs verschillen komen kan een paard met deken het koud krijgen (kan zijn haren op dat moment niet uitzetten) of oververhit raken.
maar mijn paard heeft geen winter vacht Huilen en als je een goeden winter deken hebt waarin ze goed kunnen bewegen..??

MysticTinker ja zo gebruik ik ook mijn zweep ze is er ook helen maal niet bang voor Haha!