1. waarom is bit zo slecht..? ( ik rij zelf gewoon met bit gewoon een makelijk simpel ding.en als ik me paard in de krul wil ga ik egt niet zagen ik wil juist dat het uit ontspanning komt)
Ik rij ook met bit. In de bak rijden we ook wel een bitloos af en toe, maar buiten nog niet. Als het even kan vind ik bitloos beter, zo'n stuk ijzer in de mond lijkt me niet echt fijn, zo koud en hard. En inderdaad, je hoort ook wel dat de paarden daardoor moeilijker kunnen slikken en ademhalen en daardoor té veel gaan schuimen.
2. zadel ja of nee.? (ik rij met zadel met daar onder een dik dekje)
Ik heb een boomloos zadel. Ik vind een zadel prima, maar wel alleen als het perfect past, en dat is maar heel weinig het geval bij boomzadels. Als je niet elk jaar je zadel wil laten controleren, vooral bij jonge paarden, dan zou ik die mensen aanraden een boomloos zadel of barebackpad te nemen. Ik zie zo vaak op pensions dat mensen een zadel hebben dat niet past of zelfs dat aan alle kanten kraakt en misschien wel een gebroken boom heeft..
3. winter deken ja of nee..? (mijn paard heeft gewoon een winter deken)
Nee, ik vind het niet nodig, uitzonderingen daargelaten. De paardenvacht (wintervacht, niet geschoren dus) is prima in staat om het paard warm te houden, die kan de temperatuur zelfs beter regelen dan een winterdeken, nl door de haren overeind te zetten.
4. sporen ja of nee..? ( ik ben tegen sporen omdat ik het ook niet leuk zo vinden als iemand in me buik zit te prikken)
Nee, een paard kan een vlieg voelen, dus een kleine aanraking van je kuit net zo goed, het is maar wat je je paard aanleert. Ik heb er geen problemen mee als ze worden gebruikt voor het verfijnen van de hulpen op wedstrijden, voor het 'mooie plaatje', maar ze worden te vaak gebruikt om een paard te dwingen, en de spoor flink in de zij te stampen, en dan ook nog bij elke pas
5. zweep ja of nee..? (ik rij zelf met zweep)
Ja, maar dat wel als verlenging van de arm. Ik gebruikte de zweep (toen hij nog niet zo'n goed evenwicht had)bijvoorbeeld om langs zijn hoofd te houden, zodat hij niet naar binnen valt, of tegen de omheining aan loopt. Maar ik kan hem er overal mee aaien, hij is er dus niet bang voor. Ik geef ook wel eens een tik als hij echt vervelend is, maar hij begrijpt dan wel waarom.