Is NH wel 'natural'???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Is NH wel 'natural'???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:56

Ik kwam deze uitspraak tegen in Bit, in een interview van Chris Irwin (bekent van 'een paard liegt niet');
Natural horsemanship bestaat niet, het is namelijk niet natuurlijk om een paard in een stal of wei te zetten en er een koets achter te hangen of er op te gaan zitten

Eigenlijk sluit ik me wel bij deze uitspraak aan; tuurlijk vindt ik het een plicht om zo paardvriendelijk met paarden om te gaan, maar het zal nooit 'natural' worden...
Ik zie het ook min of meer aan mijn verzorghaflinger. Ik heb een tijdje NH-lessen met hem gevolgd, waarbij ik me zoals mij verteld werd opstelde als 'alfa-paard' (dit kwam ik overigens ook tegen in verschillende NH-boeken) Heel leuk, dacht Ascot, maar mooi dat ie uit de bak sprong als ie het zat was. 'Dat ligt aan mij', was ook mijn eerste gedachte...tot ie het ook bij m'n instructeur deed (tot grote opluchting van ondergetekende Haha!) Nu doe ik het 'echte' grondwerk (terecht merkte Chris op dat uit de stal/ wei halen, poetsen en opzadelen ook grondwerk is) wat minder vaak, neem ik genoegen met oefeningen zonder dat Ascot zich helemaal ondergeschikt opsteld (is tenslotte een haflinger met een sterke eigen mening. Hij zal doen wat hem gevraagd wordt, maar hij zal zich nooit helemaal onderdanig opstellen. Deed ie zelfs niet voor mijn instructeur!) We zijn dichter naar elkaar gegroeid, we zijn meer een team geworden, maar Ascot blijft Ascot Tong uitsteken
Wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Is NH wel 'natural'???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:59

Volgens mij haalt het bit iets door elkaar.
NH hoeft volgens mij niet bij natuurlijk paardhouden te horen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:05

nielsd schreef:
Volgens mij haalt het bit iets door elkaar.
NH hoeft volgens mij niet bij natuurlijk paardhouden te horen.

Nee, sterker nog, het is ALTIJD natuurlijk. Het paard is wat het is en reageert vanuit zijn wezen. Dat dit voor een deel ook aangeleerd gedrag is, doet daar niks aan af. Zoals Licorne dat elders zeer treffend verwoorde:
Licorne schreef:
mijn paard IS het NH ZELF, hij "reageert" er niet op, hij is het zelf, en hij reageert vanuit wie hij is op wie IK ben en wat ik doe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:58

Een NH-er is niet automatisch Natural. Echter is een Natural wel heel vaak een NH-er.

Als jij met Ascot tot een soort gentlemans agreement bent gekomen en daar tevreden mee bent, is dat alleen maar super toch? Aan je instructeur zou ik het succes van de NH op je paard echter niet willen meten. Heel vaak zijn het toch truukjes die je toepast, en timing is ontzettend belangrijk. En ook een instructeur zal weleens een paard tegen komen die niet dat doet wat hij vraagt. Is niets mis mee, NH betekend ook dat je paard fouten mag maken...de vraag is hoe reageer je daar dan op, en hoe corrigeer je dat gedrag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:02

Er zijn ook mensen met hun paard veel op stal hebben staan, onder een deken en vierkant beslagen die aan NH doen.

Die Chris Irwin is trouwens een flapdrol. Ik heb hem in het echt gezien en was totaal niet onder de indruk van deze man. Slapen Hij laat traditionele dingen zien en kraakt ondertussen NH af.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:52

Cassidy schreef:
, NH betekend ook dat je paard fouten mag maken...de vraag is hoe reageer je daar dan op, en hoe corrigeer je dat gedrag.

En NH betekend ook dat de tweebener fouten mag maken....de vraag is hoe de tweebener dan zelf reageerd, en zijn/haar gedrag corrigeert. Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:53

Arabesk schreef:
Die Chris Irwin is trouwens een flapdrol. Ik heb hem in het echt gezien en was totaal niet onder de indruk van deze man. Slapen Hij laat traditionele dingen zien en kraakt ondertussen NH af.

Chris Irwin heeft een paar van de meest interresante dingen gezegd die ik dit jaar uit de mond van een NHer heb horen komen. Hij is erg aan te bevelen voor iedereen die meer wil weten van lichaamspositie! Hij maakt de brug tussen normals en naturals mijlen kleiner en dat is altijd aan te bevelen lijkt me. Ik ben met je eens dat de demo op de NH dag niet geweldig was (vooral door de paard -ruiter combinatie van de demo), maar zijn verhaal tijdesn de demo was goed en zijn lessen na de NH dag en zijn DVD's zijn werkelijk briljant en voor iedereen een aanrader!

@juut; 1 NH instructeur is nog niet een goede afspiegeling van de hele horsemanship wereld. Als je geintereseerd bent in een weldoordachte manier van werken met je paard aan de hand, met longeren en lange lijnen (en rijden) dan zijn de DVD's van Chris zeker wat voor jouw!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:35

Bedankt voor jullie reakties! Lachen
@ Memory; ik heb het niet zo op dvd's; is leuk om te kijken maar vervolgens zie ik niet aan mezelf waar ik de fout in ga tijdens het werk, plus dat paardje anders geageerd op beestje op dvd. Heb liever iemand naast me die me meteen op dat moment op die fout kan wijzen, en duidelijk kan vertellen hoe het wél moet Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:49

Arabesk schreef:

Dan heb je helaas, zoals heel veel mensen, niet goed gekeken tijdens de demo op de NHdag.
Ik vond die Chris Irwin wat dat betreft juist heel verfrissend. Laag goeroe gehalte, maar zoals memory ook al zegt, heel goed in staat om de brug te slaan met de 'normale' omgang met paarden. Waar anderen nog weleens proberen alles wat niet in hun straatje past belachelijk te maken (zoals de longeerdemonstratie van Walter Gegenstatz op het parelli toernooi).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:35

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind Chris Irwin op schrift enorm vervelend overkomen. Het artikel in Bit vond ik al zeer hoogdravend, maar in zijn nieuwe boek loop ik me in het eerste hoofdstuk ook al weer op te winden Haha!. Gelukkig zijn er mensen die hem in het echt hebben meegemaakt en daar positief over zijn, want als ik af moest gaan op wat hij schrijft of op laat schrijven, dan loop ik het liefst met een grote boog om hem heen Clown.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:38

Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds niks van hem gelezen heb Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:41

Hou dat maar zo Knipoog. Op mij komt het allemaal als één grote lofzang op Chris Irwin over. Héél wat anders dan de prettige, bescheiden schrijfstijl van Mark Rashid. Maar door de positieve geluiden ben ik wel heel benieuwd naar Chris' werk geworden Lachen.

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:44

NH Is eigenlijk inderdaad geen Naturel. Maar het is wel 1 van de naturelste manieren om met paarden om te gaan. Echt naturel is: een kudde paarden op een heel erg groot stuk land houden, zonder dekens, bijvoeren, menselijke aandacht of iets. Maar ik vind Chris Irwin gewoon een zeikerd die vraagt om aandacht! Maar misschien denken andere er wel anders over. Knipoog

Gr.Lientje Tong uitsteken

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:33

off-topic; best grappig te zien hoe de meningen zijn verdeeld over Chris Irwin! Clown

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:42

waarom al die hokjes?? Hoe ik met mijn paarden omga, is een mix van de ervaring die ik de afgelopen jaren heb gekregen, een beetje natural (maar er zijn grenzen, want ik rijd wedstrijden en dat vergt een inspanning die niet natuurlijk is) en een beetje natural horsemanship.....ik heb lol, paarden hebben lol en krijgen de ruimte zichzelf te zijn, en vooral: we hebben samen veel lol. Dat is toch het belangrijkste??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:15

promptertje schreef:
Hou dat maar zo Knipoog. Op mij komt het allemaal als één grote lofzang op Chris Irwin over. Héél wat anders dan de prettige, bescheiden schrijfstijl van Mark Rashid. Maar door de positieve geluiden ben ik wel heel benieuwd naar Chris' werk geworden Lachen.

Ik zit me af te vragen: Jaaaren geleden op de NH-dagen in Ermelo (die van Maarten Abelen van "het Voetpad") kwam ik bij toeval tussen alle bedrijven door een oudere Amerikaan tegen. Die man was in gesprek met iemand over hun paard. Afijn, draaide uit op een heel klein mini-demootje van die man (voor tien toeschouwers of zo). Weet iemand zich te herinneren wie hij was? Ik dacht even dat het Chris geweest was, maar een bezoek aan zijn site leerde dat hij minstens 10 jaar te jong is. Mark was het ook niet, maar wie wel....??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:26

Even googlen leverde het programma van die dagen op, maar daar staat geen Amerikaan bij. In een oude nieuwsbrief kondigt Maarten wel de komst van ene Johnny Clark aan, zou die het kunnen zijn?

jasmijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:32

xxLientjexx schreef:
NH Is eigenlijk inderdaad geen Naturel. Maar het is wel 1 van de naturelste manieren om met paarden om te gaan. Echt naturel is: een kudde paarden op een heel erg groot stuk land houden, zonder dekens, bijvoeren, menselijke aandacht of iets. Maar ik vind Chris Irwin gewoon een zeikerd die vraagt om aandacht! Maar misschien denken andere er wel anders over. Knipoog

Gr.Lientje Tong uitsteken

even een beetje off-topic vraagje... lientje is het dus zo dat paarden altijd gelukkiger zijn als ze 24-7 op een land staan? ik merk bij mijn paardje dat ze liever binnen staat met erg slecht weer.. of is dit iets wat wij mensen ze hebben 'aangeleerd'..?

daarnaast vind ik dat natural horsemanship wél bestaat.. zolang je op een natuurlijke manier met je paard omgaat en kunt zien dat hij lol heeft in het geen wat jij met hem doet ben je toch op een natuurlijke manier bezig met je paard? natural is daarbij ook niet haalbaar en is het echt zo dat een paard gelukkig word van puur natuur (lees: geen mensen, altijd op het land, in de kudde etc) dan van natural horsemanship? dat is dus wel iets wat ik me af vraag..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:03

promptertje schreef:
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind Chris Irwin op schrift enorm vervelend overkomen. Het artikel in Bit vond ik al zeer hoogdravend, maar in zijn nieuwe boek loop ik me in het eerste hoofdstuk ook al weer op te winden Haha!. Gelukkig zijn er mensen die hem in het echt hebben meegemaakt en daar positief over zijn, want als ik af moest gaan op wat hij schrijft of op laat schrijven, dan loop ik het liefst met een grote boog om hem heen Clown.

ben ik met je eens Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:53

xxLientjexx schreef:
Echt naturel is: een kudde paarden op een heel erg groot stuk land houden, zonder dekens, bijvoeren, menselijke aandacht of iets.

En dan ook niet klagen dat ze voor hun 16e dood zijn........

xxLientjexx schreef:
Maar ik vind Chris Irwin gewoon een zeikerd die vraagt om aandacht! Maar misschien denken andere er wel anders over. Knipoog

Ja hoor, daar denken anderen heel anders over Tong uitsteken
Ik vrees dat hij last heeft van hetzelfde "probleem" als Hempfling: niet iedereen kan het snappen, want het is net even dat stapje verder dan de kleuterschool.....
(zijn schrijfsels, voor zover ik heb gelezen, zijn inderdaad niet heel geweldig, dvd's moet ik nog zien, maar wat hij zei tijdens de demo was zeker wel interessant)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:45

Waratje schreef:
Ik vrees dat hij last heeft van hetzelfde "probleem" als Hempfling: niet iedereen kan het snappen, want het is net even dat stapje verder dan de kleuterschool.....

Ook Parelli is een stapje verder dan die kleuterschool...met dat verschil dat hij de drempel om binnen te stappen niet zo hoog legt als KFH (Chris Irwin's boek heb ik jaren geleden gelezen maar heeft geen blijvende indruk op me gemaakt). En dat maakt in mijn ogen de echte didact uit. Je kunnen aanpassen aan het niveau van de leerling, en niet de aandacht van een groot gedeelte al van tevoren verliezen omdat je te hoog van de toren blaast en je niet kunt inleven op het niveau van iemand die het allemaal nog moet ontdekken.

Een goede instructeur kan goed uitleggen, en past zich aan aan het niveau van zijn leerlingen (en moet bereid zijn heel laag te gaan) , en laat ze groeien. KFH doet dat iig in mijn ogen niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:10

Cassidy schreef:
Ook Parelli is een stapje verder dan die kleuterschool...met dat verschil dat hij de drempel om binnen te stappen niet zo hoog legt als KFH (Chris Irwin's boek heb ik jaren geleden gelezen maar heeft geen blijvende indruk op me gemaakt). En dat maakt in mijn ogen de echte didact uit. Je kunnen aanpassen aan het niveau van de leerling, en niet de aandacht van een groot gedeelte al van tevoren verliezen omdat je te hoog van de toren blaast en je niet kunt inleven op het niveau van iemand die het allemaal nog moet ontdekken.

Een goede instructeur kan goed uitleggen, en past zich aan aan het niveau van zijn leerlingen (en moet bereid zijn heel laag te gaan) , en laat ze groeien. KFH doet dat iig in mijn ogen niet.

Tja, mogelijk dat KFH bij het schrijven van zijn boeken zijn potentiele leerlingen te hoog heeft ingeschat, maar misschien doet hij dat wel bewust Tong uitsteken
Wellicht dat Parelli wel verder komt dan de kleuterschool, maar die geeft een instapniveau van net aan de creche, waarna je de kleuterschool alsnog kunt doen onder zijn leiding (en dan hopen dat mensen het "begrijpend leren" en niet houden bij "kunstje leren").

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:16

Dus wat is er mis met instapniveau net na de creche? Als je verder bent vlieg je daar toch doorheen? Ik ken trouwens ook mensen die ingestapt zijn in level 2, en level 1 in een weekend hebben doorlopen. Big Deal.
Overigens is kunstjes leren ook een manier om het begrijpend te maken.

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:26

Ik heb er zelf ook niks op tegen van wedstrijden. Ik neem trouwens uiterste van dat in kudde, geen mensen enz. En ik vind wel dat NH bestaat. Het stuk wat ik schreef is MIJN mening over berichten die eerder geplaatst zijn. Ik ga door mijn idee gewoon over het uiterste schrijven. Want ik rijd zelf ook erg graag maar ik wil tergelijke tijd een band met het paard hebben die geschept is door lol en liefde met het paard!

Ik heb nog nooit demo's van Chris Irwin gezien...Sorry als iemand vind dat ik ongelijk heb. Ik ben trouwens een heel stuk verder dan de kleuterschool ik zit nu ik groep 8 en ik groep 6 vonden ze dat ik al naar VWO kon...dus ik begrijp het wel als je het zo bedoeld!

Gr.Lientje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:00

Cassidy schreef:
Dus wat is er mis met instapniveau net na de creche? Als je verder bent vlieg je daar toch doorheen? Ik ken trouwens ook mensen die ingestapt zijn in level 2, en level 1 in een weekend hebben doorlopen. Big Deal.
Overigens is kunstjes leren ook een manier om het begrijpend te maken.

Er is helemaal niets mis met instapniveau net na de creche, ik zou haast zeggen: integendeel Haha! Alleen is het voor mensen die creche en kleuterschool al ruimschoots gehad hebben (via een andere manier) jammer als je vanwege een systeem weer even terug in de creche moet en dat wordt door bepaalde stromingen echter verplicht gesteld (Parelli doet dat ook, zij het beperkt, kun je min of meer volstaan met even snel de examens doorlopen)
Kunstjes leren is alleen maar een manier om het begrijpelijk te maken als mensen snappen dat het NIET om het KUNSTJE gaat, maar om wat erachter zit. Wat je nogal vaak ziet bij NH-beoefenaars is dat ze het kunstje tot doel verheffen en dus niet snappen waar het voor dient. Aap-kunstje-leren noem ik dat, niet vreselijk nuttig, maar mogelijk wel grappig Clown