Wie kan mij helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 20:54

ik moet voor school een werkstuk en een powerpoint maken over vrijheidsdressuur met paarden.

nu moet ik de volgende punten erin behandelen

wat is het natuurlijke gedrag van het dier
hoe was het een dier geselecteerd
wat zijn de eigenschappen die de trainer nodig heeft
hoe verloopt de training
evt voorbeeld van een trainingsschema

ik heb al ene dingen misschien dat jullie mij verder kunnen helpen. en misschien foto;s die ik mag gebruiken in me verslag

Payal

Re: Wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:01

ik zal ff in mijn vrijheidsdressuurboek snuffelen...

De eigenschappen die een trainer nodig heeft zijn:
respect voor het paard. geduld.

Voorbeeld van een trainingsschema.
eerst een paar basisoefeningen, parkeren, volgen, enz. en dan wat moeilijkere oefeningen, bijvoorbeeld zitten, spaanse pas, enz.

wat is het natuurlijke gedrag van het dier?
hm. het verschilt natuurlijk wel van dier, maar veel paarden vinden vd heel leuk om te doen. ze doen egt bijna alles voor een paar korreltjes muesli. Tong uitsteken De meeste paarden hebben het al vrij snel door wat er gebeurt als je de clicker gebruikt (eerst klik, dan voer. geen klik, geen voer) Je hoort vaak de uitspraak: "De beste beloning voor een paard is het mogen stoppen met werk."
voor vd paarden geld dit heel vaak juist niet. Ze vinden het zo leuk dat ze het juist een straf vinden om te stoppen.

pb maar als je nog meer info wilt Lachen

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:23

ze vinden het niet àltijd een straf hoor Knipoog

een trainer moet Consequent zijn, Geduld hebben, als een oefening mislukt moet hij dus zéker niet boos worden, hij moet juist rustig proberen duidelijk maken wat hij van zn paardje wilt.

ik snap 'hoe was het een dier geselcteerd' niet?

De duur van een training kies je zelf, maar toch niet té lang, niet veel langer dan een uur. Als je een langere training doet, dan kan je evt. een pauze nemen, even geen VD, even gewoon wat knuffelen bv.
Een training begint vaak met dingen herhalen die gekend zijn, dan de dingen die gekend zijn, maar nog verbeterd kunnen/moeten worden. Daarna kan er nog een nieuwe oefening komen en op het einde mss nog een paar oefeningen herhalen.

Hoop dat je er wat aan hebt Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:27