manie schreef:Vergeet ook niet dat als een paard Achenbach gemend is, dat het dier moet wennen aan te teugelvoering onder het zadel.
Achenbach rijdt een wending als volgt. In de wending geef je de buitenleidsel, aan de druk op de binnenleidsel verander in eerste instantie niks eventueel neem je die later in de wending een beetje aan.
Dit is heel anders dan OHZ waarbij je druk om de buitelteugel houdt en verkort op de binnenteugel.
Een paard moet hier aan wennen.
Het zelfde geld voor een menbit. De overbrenging is heel direct dwz:
Druk op de linkerleidsel is druk op de linker mondhoek rechts idem.
Een trens geeft op beide mondhoeken druk, alleen in de wending aan de ene kant meer als aan de andere kant.
Ook dit moet een paard leren.
Ik denk dat het paard in de eerste plaats niet helemaal correct is opgeleid (aangespannen), waardoor je nu tegen een 'harde mond' aanloopt.
Daarnaast moet je het dier ook te tijd gunnen om te schakkelen qua leidselvoering en bit.
Kei fijn deze informatie: als ik het zo lees, vallen er voor mij een aantal puzzelstukjes weer op z´n plaats
! Het paard is idd. Achenbach geleerd dus dat kan voor mij dingen verklaren. Zo ook de info over het menbit; weer wat geleerd! Echt super gewoon
!
Zo zie je maar weer, als dressuurmuts weet je bepaalde info gewoon niet, denk je ook niet over na en door deze info doe je dat wel en worden dingen duidelijker! Het longeren aan de dubbele longe (Lammert Haanstra methode) deden we al en het is altijd fijn om dan te lezen dat je daar goed aan doet! We gaan dus gewoon door zoals we deden, 1 ding niet uit het oog verliezend nl. veel geduld omdat het paard de omschakeling niet snapt (en niet, zoals ik bijna begon te denken: dat het paard dom was (sorry, Unico!))!
En wat er door meerdere beaamt wordt dat de mond zo hard/grof is als de hand van de koetsier/ruiter, daar kan ik me ook in vinden.
Het enige wat ik niet helemaal begrijp, is
Echwel schreef:Dat alle paarden in span dat hebben NEE.
Van Ned. Kamp. 2span paard lopen de paarden OHZ op Z2 niveau.
Ik geloof niet dat ik heb geschreven dat ik dat denk: ik zeg alleen dat ik 4 paarden ken, die in 2span lopen en die dat probleem OHZ ook hebben. Vervolgens wordt er gezegd dat Ned.Kamp. 2span paarden Z2 OHZ lopen. Dat weet ik en ik snap niet zo goed wat dit met mijn probleem te maken heeft
? sorry maar ik blijf
,
!
Dusse.... dank jullie allemaal voor jullie info!
En een hele fijne jaarwisseling toe gewenst!