heb net een heel verhaal getypt druk op verzenden doet hij het weer niet

ik heb een 2,7 jaar paard/pony beest ik ik wil graag weten met hoever ik kan gaan aan longeren enz?
toen ik hem net had longeerde ik hem even met longeersingel en hoofdstel vond het nog te vroeg en hij kreeg 2 maandjes vakantie daarna nog even niet veel gedaan en nu hij 2,7 jaar is wil ik weer wat doen longeer hem nu weinig met hoofdstel en longeersingel (zit niks aan dus is alleen voor gevoel)
maar hoor van mensen die hun paard op 2,5 jarige leefdtijd inrijden en mensen op 3 jarige leefdtijd ik wil hem gewoon als hij 3 is rustig pas op gaan hangen en zadel maar wat kan ik nu doen met longeren dan?
hoor van veel mensen dat ik hem rustig! echt wel kan beginnen met bijzets of pasoa maar weet echt niet wat ik zou doen blijf wel gewoon longeren met hoofdstel en longeersingel alle stemhulpen heeft hij ook al vrijd goed en snel door..
ik wil hem in mei laten wennen aan opziiten enzo want dan is hij 3 en dan krijgt hij weer een maandje vakantie en daarna wil ik het echt een beetje rustig oppakken..
wil hier verder geen discussie over wat ik doe maar graag uitleg..
okee weer een verhaal wel anders als de vorige maaja kijken of hij het doet..
dank je!
groetjes sammy,..