paard 2,7 jaar longeren?. hoe of wat?,..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

paard 2,7 jaar longeren?. hoe of wat?,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:56

hoi hoi

heb net een heel verhaal getypt druk op verzenden doet hij het weer niet Huilen dus hier nog een keer Haha!

ik heb een 2,7 jaar paard/pony beest ik ik wil graag weten met hoever ik kan gaan aan longeren enz?
toen ik hem net had longeerde ik hem even met longeersingel en hoofdstel vond het nog te vroeg en hij kreeg 2 maandjes vakantie daarna nog even niet veel gedaan en nu hij 2,7 jaar is wil ik weer wat doen longeer hem nu weinig met hoofdstel en longeersingel (zit niks aan dus is alleen voor gevoel)
maar hoor van mensen die hun paard op 2,5 jarige leefdtijd inrijden en mensen op 3 jarige leefdtijd ik wil hem gewoon als hij 3 is rustig pas op gaan hangen en zadel maar wat kan ik nu doen met longeren dan?
hoor van veel mensen dat ik hem rustig! echt wel kan beginnen met bijzets of pasoa maar weet echt niet wat ik zou doen blijf wel gewoon longeren met hoofdstel en longeersingel alle stemhulpen heeft hij ook al vrijd goed en snel door..
ik wil hem in mei laten wennen aan opziiten enzo want dan is hij 3 en dan krijgt hij weer een maandje vakantie en daarna wil ik het echt een beetje rustig oppakken..

wil hier verder geen discussie over wat ik doe maar graag uitleg..
okee weer een verhaal wel anders als de vorige maaja kijken of hij het doet..

dank je!
groetjes sammy,..

Ranja

Re: paard 2,7 jaar longeren?. hoe of wat?,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:19

[PP] --> [LO]

IloveHaffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:43

Een paard van deze leeftyd kan je wellongeren vind ik!! Maar niet echt zwaar werk laten doen natuurlijk.. !!! maar verder weet ik ook nie precies!!

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:46

uhmm er zijn hier al meerdere topics over met de ong dezelfde leeftijd(2.5) kijk daar de reacties eens anders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:52

Je kan je paard wel longeren zodat hij goed aan jou commando's went. Dit betekent dus, tot 4 á 5 rondjes draf/galop! Met bijzets pessoa's etc zou ik wachten, want je belast de gewrichten etc toch wel intensief op een en de zelfde volte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:53

Hier zijn al meerdere topics over
gebruik even de zoekfunctie zou ik zeggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:56

ik vind het wel kunne maar ik zou nog eenven wachten met hulpteugels

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:59

Ja dat kan, dat is juist heel goed ! ga in een longeercirkel werken of een afgelegd stukje waar je dan longeren. In het begin werk je vaak aan hoo en klakken met je tong. Als het niet lukt (volte uit lopen) bokken etc.) zorg dan dat er iemand je pony vast houdt hij het halster en een (jij dus) aan het einde van het touw. Zo werk het misschien beter. Gebruik wel beschermers want die jonge beesies kunnen rare sprongen maken ! Owja tip: Gebruik een kaptoom Haha!

ik hoop dat je hier wat aan hebt !

Greets Anouk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:25

Merlynlover schreef:
Ja dat kan, dat is juist heel goed ! ga in een longeercirkel werken of een afgelegd stukje waar je dan longeren. In het begin werk je vaak aan hoo en klakken met je tong. Als het niet lukt (volte uit lopen) bokken etc.) zorg dan dat er iemand je pony vast houdt hij het halster en een (jij dus) aan het einde van het touw. Zo werk het misschien beter. Gebruik wel beschermers want die jonge beesies kunnen rare sprongen maken ! Owja tip: Gebruik een kaptoom Haha!

ik hoop dat je hier wat aan hebt !

Greets Anouk

ff tusendoor wat is het verschil tussen een kaptoom en zonder ????

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:09

geleid veel beter, slimmie

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 15:42

hoi hoi

dank je iedereen dus ik moet gewoon wachten tot 3 en kan wel gewoon doorgaan met hoofdstel en longeer singel.,,
iedereen heel erg bedankt!

maar hoe zit het met de mensen die paarden inrijden als ze 2,5 zijn die moeten toch ook eerst longeren met bijzets en alles doen ze dat dan al op hun 2de jaar??..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:20

Ik zou tot zijn derde alle touwtjes en hulpteugels weglaten. En als hij 3 is idd rustig begin met hangen enz.Gewoon blijven longeren hoe je het nu doet. En absoluut niet te lang enz. Want het kan heel erg belastend zijn voor de pezen enz.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:13

ja gewoon lekker eerst gaan hangen en dan pas longeren dat kan ze hele leven nog ik wacht opzeker ik ga nu kijken voor een plaatsje voor sunny dan kan ik heb even lekker rustig aan doen 2 maanden heeft hij vakantie daarna weer oppakken met longeren en ga er in mei op hangen en juni rustig opstappen en dan weer vakantie en dan is hij ruin 3 ga ik weer longeren een maandje en daarna weer rijden dan is hij begin winter wel klaar en is hij 3,5 jaar moet lukken zo ik kom er uit dank je!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:47

_Sammy_ schreef:
hoi hoi
maar hoe zit het met de mensen die paarden inrijden als ze 2,5 zijn die moeten toch ook eerst longeren met bijzets en alles doen ze dat dan al op hun 2de jaar??..

Hangt er vanaf wat voor paard je hebt en hoe volgroeid hij is. Bijvoorbeeld Quarters en volbloeden worden veel eerder ingereden dan andere paarden, blijkbaar zijn die sterker.
Mijn eigen paard is bijna drie maar nog een echte slungel. Daarom mag hij van mij minder belast worden dan een paard van dezelfde leeftijd wat al beter in balans is en misschien zelfs al wat aan het uitzwaren.
Ik vind dus dat je bij het inrijden en beleren van je paard met deze twee factoren rekening moet houden en dat je niet zomaar mag oordelen op grond van de kalenderleeftijd.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 18:48

nee maar hij heeft nu al het uiterlijk van een 4 jarige dus dat moet echt wel lukken andere mensen die denken dat ze er zo op kunnen stappen als ze zo naar hem kijken maar als ik zeg dat hij 2 is geloven ze het niet..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:51

_Sammy_ schreef:
hoi hoi

dank je iedereen dus ik moet gewoon wachten tot 3 en kan wel gewoon doorgaan met hoofdstel en longeer singel.,,
iedereen heel erg bedankt!

Er bestaan altijd gekken........
De vraag is is het paard er nog als ie 7 is?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:01

ja daarom wacht ik nu tot zijn derde hij wordt 1x in de 2 weken gelongeerd dus dat is netjes verder speelt hij lekker en wordt 1x per week geknuffeld en gedaan verder moet hij jong kunnen zijn..

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:05

even met de zoekfunctie zoeken en je hebt je antwoord Ja

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:08

ik heb me antwoord al Haha!