[AR] Aanspannen slecht voor opbouw spieren dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Aanspannen slecht voor opbouw spieren dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:17

Hoi,

Aangezien ik het leuk vind om veelzijdig met mijn paard bezig te zijn, heb ik haar ook beleerd voor de wagen. Hoewel het nogal een pittige tante is, doet ze het in het tuig superbraaf en zoals een vriendin van me het zegt: 'met tiptoets bediening' Haha!

Echter mijn dresuurinstructuur is er fel op tegen omdat ze in het tuig leert om te stuwen in plaats van te dragen met het achterbeen, omdat ze anders de wagen niet vooruit krijgt. In de dressuur wil je een paard dat meer op de achterhand gaat zitten en daarvandaan een mooi los voorbeen krijgt met front.

Wat is jullie mening?

Ze loopt trouwens ook tussen de lange lijnen, we springen af en toe en maken buitenritten. Mij lijkt het wel handig voor zowel de afwisseling als voor het opbouwen van spieren in de achterhand.

groet,

Ibbel

Re: Aanspannen slecht voor opbouw spieren dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:33

Ook aangespannen dressuur houdt in dat je paard opgericht en op de achterhand loopt. Hangen in het tuig, op de voorhand, met alleen maar kracht van achteren vandaan en geen dragen is niet de bedoeling. Bovendien, ik neem niet aan dat jij je paard een mallejan laat trekken met een boomstam van een ton eraan. Zó zwaar hoeft-ie dus ook weer niet te trekken voor een wagen.

Ik heb ook een tegenvraag voor jouw instructeur: waarom worden alle goed te keuren KWPN-hengsten tijdens de 100 dagen proef voor de sleep gezet? Zou dat alleen zijn om hun karakter te testen, of zou dat ook zijn om hun achterhand te ontwikkelen?

Ik weet verder dat sommige springruiters hun paarden aan de longe met een sleep erachter laten werken om hun achterhand sterker te maken. Nou is springen ook geen dressuur, maar alle springruiters beamen dat dressuur de basis is van springen, dus het zal zeker niet averechts werken op de dressuurmatige training van het paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:34

Helemaal afhankelijk van hoe jij ment.
Manier 1: Je laat hem met een lange teugel door het bos tuffen, waarbij je alleen let op de groom (want bijkletsen is zo gezellig) en niet op het paard.
Manier 2: Je rijdt je paard dressuurmatig.

Bij manier 1 is het niet zo bevordelijk voor het dragen en kan je paard er wellicht minder van worden. Bij manier 2 wordt je paard, mits op goede manier gereden, er alleen maar beter van. De manier van bewegen moet bij het mennen en rijden namelijk hetzelfde zijn; Gewicht naar de achterhand (dus dragen), over de rug, oprichting, bergopwaarts. Als jij deze dingen dus ook voor de wagen traint, wordt je paard er absoluut niet minder van. In principe alleen beter omdat hij hier en daar een andere spier gebruikt, omdat hij moet trekken ipv. dragen.

Wel raad ik je dan aan, om zeker in het begin, een instructeur in de bak te zetten/mee te nemen. Want je kan niet zo makkelijk voelen wat je paard doet, dat zal je moeten leren zien en voelen door je leidsels. Dan weet je ook zeker dat je een goede manier van rijden krijgt en je dressuur dus ook goed blijft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:23

Idd, zoals Sjonniej zegt is het Lachen.

Mijn stagebegeleider heeft zelf een gelderse merrie die voor de wagen loopt (recratief, wat ringsteken, af en toe een buitenritje enzo) en hij springt er iig 1x in de week mee.
En zijn dochter, die rijd met die zelfde merrie sinds kort ZZ licht en inmiddels zelfs met een paar puntjes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:46

Mijn paard doet ook alles, dressuur, ben nu met springen begonnen en ik men met haar.
Gaat prima hoor. Van het mennen leren ze weer dingen die je bij het rijden kunt gebruiken.
En andersom natuurlijk.
Het gerammel van een menwagen (ze maken altijd een beetje geluid) maakt dat ze minder snel weglopen voor een apart geluid.
Hindernissen springen maakt dat een paard minder snel schrikt van vreemde opstakels.
En met mennen en met dressuur loop je tegen dezelfde fouten aan. Kijkt het paard in een wending voor de wagen naar buiten, dan doen ze het ook onder het zadel. Alleen, onder het zadel kun je makkelijker corrigeren vind ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:30

Als een paard op de juiste manier aangespannen wordt gereden is het juist alleen maar een goede toevoeging aan je dressuurmatig onder het zadel rijden!

Ik heb de ervaring dat ze hier alleen maar beter van worden!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:46

Nouvel schreef:
Als een paard op de juiste manier aangespannen wordt gereden is het juist alleen maar een goede toevoeging aan je dressuurmatig onder het zadel rijden!

Ik heb de ervaring dat ze hier alleen maar beter van worden!

Helemaal mee eens.
Er zijn zelfs GP dressuurruiters die hun paard voor een sleep longeren omdat ze dan JUIST hun achterbenen meer laten onder treden én de juiste spieren aanspannen.

Maar ook hier geldt correct dressuurmatig gereden (aangespannen) voegt toe in de training, als dat niet gebeurt dan voegt het weining toe, maar ik geloof ook niet dat je paard er minder van wordt.

Ik vind de reactie van je instructeur in ieder geval getuigen van geen kennis van de anatomie en zeker geen kennis van mennen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:53

Citaat:
Ik vind de reactie van je instructeur in ieder geval getuigen van geen kennis van de anatomie en zeker geen kennis van mennen

Hier ben ik het roerend mee eens.

Na jarenlang onder het zadel dressuur te hbben gereden, doe ik dat nu met het paar voor de wagen..

De principes van verzamelen, strekken en noem maar op veranderen niet omdat er een wagen achter hangt.
Nog steeds moet het paard de basisprincipes onder de knie hebben, en worden ze er belsist niet minder van..

De paarden van sommige menners worden met succes OHZ uitgebracht, en niet zonder succes.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:33

Dank voor de reactie,de meeste ken ik inderdaad. En ja, eens een dressuurprikker, altijd een .... Dus ook voor de wagen zal ze in elk geval over de rug en met een juiste stelling en buiging moeten gaan lopen en ook wordt het zeker geen boscrosser.Hoewel ik niet uitsluit dat als ik er de gelegenheid voor zou hebben, ik een crossje niet uitsluit. Ze is namelijk helemaal nergens bang van en ik kan nu met het lange lijnen werk al heel goed gebruik maken van de dingen die ze onder het zadel al begrijpt.

Weet iemand hoe je met longeren een sleep meeneemt. Ik heb wel eens iets gelezen van een halve autoband? Kan dat dan gewoon met het borstdeel van het tuig en een geimproviseerde strengophouder?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:45

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:51

Uh Sjonniej,dank voor link, maar een dergelijke sleep bedoel ik niet. Ik refereerde aan de mogelijkheid om tijdens het longeren, dus op de volte, iets te laten meeslepen, een hele band is te gek denk ik omdat het dan te zwaar tegen het buitenachterbeen aan duwt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:49

Ik gebruikte 1 autoband. De strengen had ik met touwen verlengd.
Sommigen doen nog een soort stok/zweng tussen de strengen daar waar je de autoband bevestigd. Dan stapt het paard minder snel op of in de strengen.
Ik had dat niet, dus ik had gewoon een touw om de band en aan dat touw maakte ik de verlengde strengen vast.
je moet er v oor zorgen dat alles niet te laag hangt, dan stapt het paard er niet te snel in.
Ik heb helaas geen foto's van hoe ik het deed.
Maar ook hier is veiligheid het belangrijkste. Vraag anders even hulp.
Een paard dat eenmaal panisch met de strengen in aanraking is geweest blijven daar lang last van houden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:06

De mijne kan al voor de sleep en voor de wagen, maar wil eventueel gaan longeren, dus op de volte met een sleep maar vind dan hele band te zwaar omdat die het buitenachterbeen naar binnen duwt als het ware. Niemand ervaring met longeren met sleep?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:18

Het naar binnen duwen van het achterbeen valt in de praktijk wel mee, zeker als je maar 1 autoband gebruikt.
Als paarden voor het eerst voor de sleep lopen, dan zetten ze het buitenachterbeen wel behoorlijk naar binnen. Maar na enige tijd vinden ze het wel prima en accepteren deze druk.
Zorg wel voor een zweng die breed genoeg is idd om te voorkomen dat het paard over de zweng stapt.
Verder is het aan te raden de eerste keren met longeren iemand anders nog een touw aan de band vast te laten houden.
Gaat je paard rennen en vliegen, dan komt een autoband je zomaar voorbij stuiteren (heb ik gehad en dat is echt eng).
Door er een touw aan te maken kan je hulp de band 'in toom houden' mocht er paniek uitbreken.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:22

Hoe gevarieerder je met je paard bezig bent op een goede manier dan,hoe beter voor de spieren omdat hij/zij ze dan allemaal gebruikt en lekker flexibel blijft/wordt.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 04:14

PERENBOOMPIE schreef:
Hoe gevarieerder je met je paard bezig bent op een goede manier dan,hoe beter voor de spieren omdat hij/zij ze dan allemaal gebruikt en lekker flexibel blijft/wordt.

Lijkt mij ook!!!

angularly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:07

Een goede manier om spieren te werken is olijfolie vóór om het even welke oefening toe te passen. Het is de waarheid Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:13

Jij bent de nieuwe Pokemon??

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:20

angularly schreef:
Een goede manier om spieren te werken is olijfolie vóór om het even welke oefening toe te passen. Het is de waarheid Haha!
Met olijfolie kun je ook hele spannende dingen doen Haha! Haha!
Ja, wat kan er eigenlijk niet met olijfolie Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:32

Vertel vertel Haha! Haha!

Sta altijd open voor nieuwe dingen Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 02:06

Echwel schreef:
Sta altijd open voor nieuwe dingen Clown

Als je er helemaal voor open staat heb je er wel iets meer van nodig.... Haha! Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 02:18

zei jouw instructeur dit nadat hij jou bezig had gezien met je paard tijdens het mennen of nadat jij had verteld dat je met het dier mende?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 09:22

patsur schreef:
zei jouw instructeur dit nadat hij jou bezig had gezien met je paard tijdens het mennen of nadat jij had verteld dat je met het dier mende?

Dat laatste, hij denkt dat als een paard trekt, er andere spieren worden belast dan bij het rijden, omdat je dan meer wilt laten dragen ipv duwen/stuwen. Dat is ook zo, maar wat al eerder hierboven in het topic is genoemd, dat bij dressuurmatig aanspannen dit veel minder aan de orde, mede omdat de koets dan licht is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:36

Ik heb zelf soms les bij Ton Monhemius en zijn vierspan loopt ZZ met een van de instructeurs, weet alleen niet licht of zwaar. Ik weet dat hij in het bos op een parkeerterrein dressuurt, ik hobbelen daar ook op rond als beginnende menner en het is een leuk ritje heen en terug. Is misschien ook een optie voor zinvol buitenrijden, lekker dressuurmatig naar het bos en dan dressuur (en eventueel een keertje lekker gas geven) in het bos.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 10:57

Dank voor je bijdage Danielle, ik ga het allemaal eens bedenken. Ik heb wel vervoer voor paard, maar niet voor paard en koets. Ik ga dus zoeken, liefst nabij Rotterdam, naar leslocatie waar koets beschikbaar is, heb wel goed tuig. Mijn paard is nog maar net beleerd voor de koets en doet dat heel goed, maar moet nog wennen aan broek en meer trekken, tot nog toe voor lichte sulky gestaan. Ze is goed verkeersmak, luistert heel goed naar leidsel, stem en zweephulp en raakt niet snel van de kook.