probleem met oudere pony die buiten staat> deken, meer voer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

probleem met oudere pony die buiten staat> deken, meer voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:35

Met ireen gaat het de afgelopen tijd niet echt goed, zo af & toe heeft ze eens een goede dag, maar vaker een slechte eigenlijk. Ze is inmiddels 21 geworden, en heeft haar hele leven op de wei gelopen met een schuilstalletje, wat altijd prima ging (zonder deken dus). In september heeft ze nageltred gehad, waar steeds infecties bij kwamen en ze 3 weken lang aan de antibiotica heeft gestaan. Ze heeft hier na wel 2x een combinatie van reinigingskuurtje&vitaminespuit gehad met een maand ertussen.

Ze krijgen samen, ruim een halve baal hooi per dag, en lopen nogsteeds op de wei, kunnen naar binnen wanneer ze willen. Ook krijgt ze een halve kilo brok per dag. Ireen is in de afgelopen maand, ruim 20 kg afgevallen, naar mijn idee, omdat ze meer energie verbruikt aan het warmhouden dan dat ze op kan nemen. Als het een hele dag lang achter elkaar regent, staat ze te rillen, en is ze de dag erna wat snotterig. Ze heeft haar wintervacht, zelfs al met 15 graden, zo uitstaan alsof het vriest. Ook kun je haar ribben weer door haar vacht heen voelen.

Ik zelf zat in de eerste instantie te denken aan een ongevoerd regendekentje, als er dan toch een deken op moet. Maar uit mijn omgeving hoor ik berichten, dat ze dan haar haren niet meer overeind kan zetten en het juist koud krijgt... Maar om er nu een 300grams deken op te gooien....

Hooi geven we al meer als dat we deden, en brok kreeg ze eerst ook niet bijgevoerd.

Vanmiddag komt zoiezo de veearts langs, om te kijken ofdat het toch aan haar tanden ligt, en als het daar niet zit, wat het dan wel zou kunnen zijn. Maar hij heeft er een andere 'kijk' op dan jullie hier.

Dus, brand maar los........

Angela

Re: probleem met oudere pony die buiten staat> deken, meer v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:48

Ik geef mijn paarden samen (met z'n 2-en) een baal hooi per dag, en die hebben ze nodig om zichzelf warm te houden. Zorg ervoor dat ze ten alle tijde hooi kunnen eten, er moet dus eigenlijk nog wat hooi liggen als je de volgende keer gaat voeren.

Mijn oude pony (30 jaar) staat ook zonder deken buiten met schuilstal. Ook zei heeft haar haren altijd overeind staan, en ook zei is afgevallen. Ik heb haar nu in de nacht op stal staan (samen met mijn andere paard). Dat helpt, ze is iets aangekomen (ze hoeft nu minder te verbranden om zich in de nacht warm te houden). Verder krijgt ze 2 kilo brok per dag, van minder valt ze direct af. Dit is echter zomer en winter gelijk. Verder voer ik nu zonnebloem olie bij, zo'n 200 ml per dag. Ook dat gaat goed, ze wordt er weer iets dikker door. Ze komt nu weer mooi op gewicht.

Verder is bietenpulp een goede dikmaker.

Goed dat je de tanden na laat kijken, dat zou idd ook een oorzaak kunnen zijn.
Daarnaast ook zorgen dat de paarden goed ontwormt zijn (laat desnoods de mest door de DA testen)

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:57

ik ben geen natural, maar ben wel voor als het kan, zo natuurlijk mogelijk. ik zou er denk ik een deken op gooien. in de natuur word een paard over het algemeen niet zo oud dus hebben ze dat probleem ook niet. even kijken hoeveel grams hij nodig heeft, als hij gaat staan zweten er onder lijkt me ook niet wat, en een te dunne ja dan kan hij zich zelf weer niet warm houden ivm vacht.succes met het uitvogelen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:59

Irena is 1.15m hoog en Judy is 1.30m hoog. Dus ze zijn ook een stukkie kleiner als jouw grote paarden, misschien dat ik het nog kan verhogen naar 3/4 baal per dag. En wat voor brokken voer jij? dat wat ze nu krijgt is gewone havens basisbrok.

's Nachts op stal, gaat niet lukken vrees ik. Het enige wat we hebben, is een uitloopstal, met een paddock er om heen. Enige mogelijkheid is om ze snachts in de paddock te zetten, en dan heb je nog niet zekerheid dat ze naar binnen gaan. Probleem is, dat Judy, de andere pony, het niet koud heeft, en Irena haar moeder is, en daar koste wat koste bij wil blijven..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:13

Dan zijn jou paarden idd iets kleiner. Ik heb een E-pony (het oudje) en een paard van 1,72. Probeer in ieder geval zoveel hooi te geven dat ze het net niet opkrijgen.

Verder kun je een deken opleggen als je pony het echt niet trekt. Neem een ongevoerde regendeken om te beginnen, en neem zorg voor een fleece deken of dunne onderdeken om eronder te kunnen leggen. Meestal is alleen de waterdichte deken genoeg. Omdat er geen wind of water op de vacht komt, geeft zo'n deken al een hoop warmte. Staat je pony nog steeds te rillen, leg er dan een dunne deken onder. Een dikke deken is waarschijnlijk niet lekker, en krijgt je pony het te warm. Dan kost het weer veel energie om af te koelen (wat een paard maar moeilijk kan) waardoor ze alsnog afvalt.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:14

dan kun je hem een deken op leggen wij hebben zelf een paard van 23 en die staat nu snachts op stal zonder deken deuren duht met nou 5 andere... als het kouder woord dan 2 grade onder nul gaan we er is een dunne deken op leggen dus ik zou zeggen leg er een 200 grams deken op ...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:17

tsja, het zal wel komen omdat ik zo tegen dekens ben geweest, maar om er meteen een 200 grams op te leggen, klinkt zo raar...

Denk dat het slimmer is om een ongevoerde te pakken dan, omdat ik daar meer onder kan doen of minder, zit niet meteen aan die 200gram vast...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:05

Ik heb ook geprobeerd Anouar zonder dekens te houden. Vorige winter ging het best goed, maar toen stond hij alleen overdag buiten. Nu staat hij dag en nacht buiten en met al die regen ging het gewoon niet (geen beschutting) Hij had het echt koud, viel heel erg af en had weinig energie, ondanks onbeperkt eten.
Ik heb hem toen toch maar een deken op gedaan en je zag het veranderen. Hij was een stuk vrolijker, kreeg meer energie en werd weer wat dikker.
Ik heb het geprobeerd, maar dit gaat echt beter, dus waarom zou ik kost wat kost zonder willen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:45

Ongevoerde regendeken zou je best op kunnen doen Lachen.

Je hebt grote kans dat je huidige probleem niet zozeer te maken heeft met haar leeftijd, maar met de antibiotica kuur die ze in september heeft gehad.
Dat is precies de periode dat ze normaal gesproken een wintervacht zou opbouwen en je hebt kans dat dit proces is verstoord door de antibiotica kuur.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:55

In de zomer worden onze paarden amper bijgevoerd, maar in de winter krijgen ze 2 kg mengeling en hooi à volonté natuurlijk. Een halve kilo korrel lijkt me wel heel weinig! Het gras bevat nu heel weinig voedingsstoffen...
Eén van onze paarden is 32, zij was enorm afgevallen, tot bleek dat ze haar korrel niet goed meer kon vermalen omdat ze gewoon geen kiezen meer had, en daardoor ook geen voedingsstoffen kon opnemen uit de korrel of het gras/ hooi... Je schrijft dat de DA al komt, dus dan kun je al uitsluiten dat het probleem daar zit (als ie genoeg verstand van tanden heeft Knipoog )

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:03

Je zou iets van Opkikker van de paardendrogist kunnen proberen, is ook goed voor paarden die net ziek zijn geweest. Naast een ongevoerde regendeken (die dan gelijk ook de wind tegen houdt) zou je voorzichtig kunnen bijvoeren van luzerne. Maar doe dat niet teveel ivm de eventuele scheve verhouding calcium/fosfor. Verder zou je foenegriek kunnen gebruiken, zou ook verwarmend werken.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:07

Een ouder paard heeft het moeilijker warm te blijven. Ik zou in ieder geval meer hooi gaan voeren en er toch een 200 grams buitendeken op leggen. Ik had en heb nog steeds en Rhino turnout lite maar heb ook een Imperial Riding Tornado van 200 gram gekocht. Die beschermt niet alleen tegen regen en wind maar ook tegen kou; is ook ademend. En dat is vooral voor een ouder paard belangrijk. Ze heeft hem nu een paar weken om en het is echt een fijne deken. Aan de voorkant op diverse breedtes verstelbaar met clipjes en gespen, elastische bilriemen e.d. Ik zou zo´n oud paard dat buiten staat echt onder zo´n soort deken zetten. En wat meer hooi. Pavokoeken zijn ook heel handig. Doe ik zelf ook in combinatie met kuilvoer.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 01:09

Mijn verzorgpaardjes (30 en 34) staan met vochtig weer met een ongevoerde regendeken buiten en dat gaat goed zo. Qua voer krijgt het arabiertje van 30, 2x per dag een schep geweekte seniorbrokken (dat is droog een schep) en om op gewicht te blijven een halve schep merriebrok en dan krijgt hij nog 2x per dag een plak hooi. De New Forest van 34 heeft zo'n slecht gebit dat hij ook een schep geweekte seniorbrok krijgt, maar ipv van hooi, seniorhooi, dat is ook ruwvoer, maar heel fijn.

Met het arabiertje hebben we in de herfst ook gesukkeld met zijn gewicht, we hebben verschillende soorten voer geprobeerd (zemelen, bietenpulp, zonnebloemolie, kruiden) maar de merriebrok werkt bij hem heel goed. Hij is weer mooi op gewicht en heeft een mooie dikke wintervacht.

Maarja het zal dus even uitproberen zijn wat voor jou paardje het beste werkt. Hopelijk heb je zo wat ideeen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:08

Vrijdag is de veearts geweest.

Ze bleek behoorlijk wat haken te hebben, terwijl hij een half jaar geleden nog haar tanden had gedaan... Maar er zat ook nog een rotte kies, die er operatief uit zal moeten, of zal zorgen voor een voorhoofdsholte ontsteking... Dus dat gaat lekker, de eigenaar wil niet een pony die met pensioen is een operatie geven van een paar honderd euro, en ik kan die ook niet zomaar uit mijn zak vissen.

Maar haar afvallen, is volgens hem gewoon gekomen door haar tanden. We gaan nu over op slobber of seniorenbrok, zodat ze weer wat sneller op gewicht komt.

Ik kijk het nog even aan, hoe dat het gaat zonder deken, gaat ze nu vooruit, dan blijft 'ie er af, komt er weinig tot geen verschil, gaat de deken er alsnog op.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:03

Citaat:
myrtheJ Bericht onderwerp: Re: probleem met oudere pony die buiten staat> deken, meer vGeplaatst: 29-12-06 12:17

Locatie: gorinchem tsja, het zal wel komen omdat ik zo tegen dekens ben geweest, maar om er meteen een 200 grams op te leggen, klinkt zo raar...

Denk dat het slimmer is om een ongevoerde te pakken dan, omdat ik daar meer onder kan doen of minder, zit niet meteen aan die 200gram vast...

ik ben ook tegen dekens of zoo maar de mijne heeft nu ook nog niks op en kun je hem geen zomer deken op geven weetje wel..