hengsteveulentje, castreren of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

hengsteveulentje, castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:26

hallo,
ik heb een hengsteveulen, en die loopt met mijn merrie Flicka in het land. nou wil ik beslist niet dat mijn merrie gedekt wordt, maar bij voorkeur wil ik mijn hengstje Snatje ook niet castreren. wij hebben ook grotere merries lopen, waar hij makkelijker mee samen kan lopen omdat hij daar niet bij kan. maar ivm seksuele frustratie weet ik niet of ik dat wel zo diervriendelijk vind. (om nog maar te zwijgen over het feit dat ook paarden standjes kennen, en er desnoods voor gaan liggen) graag meningen hierover.

het veulen is makkelijk te hanteren, en ik verwacht ook zeker geen problemen met hem in de toekomst. dat is dus ook absoluut geen reden tot castratie. ik heb hem gekocht met het doel er een leuk maatje bij te hebben, en ook om hem naar de hengstenkeuringen te brengen. alleen, als dat laatste inhoudt dat hij alleen nog maar in zijn uppie in een ultra beveiligde paddock kan, óf halve/ hele dagen op stal (hoe groot die ook is), dan hoeft het voor mij niet meer. het beestje komt op de eerste plaats, en ik wil datgene doen wat het beste voor hem is, en dan met name het geestelijke aspect.

met andere woorden, hoe denken jullie over het houden van hengsten? veelal zie je dat ze 23 uur per dag op stal staan, of in hun eentje in een paddock, waar ze alleen uitkomen om te dekken. verder mogen ze alleen kijken (om nog maar niet te spreken over schouwhengsten, wat imo pure dierenmishandeling is). wat zijn de opties?

ik hoop, dat mijn ruin bijtrekt, want dan kan hij in ieder geval samen lopen met het kleintje. voorlopig kan dat nog niet, Faram houdt niet van jong spul. en om Snatje nou een jaar (of meer) apart te moeten houden straks tot Faram besluit dat ie toch wel schattig genoeg is om te accepteren, vind ik ook geen geschikt plan. kortom, wat zouden jullie doen? voorlopig bij de grotere merries, waar hij niet bij kan (tot ze gaan liggen, wat ik voorlopig nog niet verwacht omdat Snatje nog maar een veulen is, en dus niet erg aantrekkelijk voor de merries), proberen met Faram, of nog iets anders?

oh ja, als natural voorstander wil ik het spul wel lekker op ruime stukken land hebben, en uiteraard het liefste in één grote groep. maar dat is niet echt eenvoudig met de kleintjes. we hebben drie grotere merries, één grote ruin, drie shet merries, en Snatje is een Welsh A.

GeneralFlynn

Re: hengsteveulentje, castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:05

Bij de boer waar ik sta is een heel land vol met hengsten.
Van jaarling tot 23 jaar,echt vanalles staat ertussen.
Gaat al 7 jaar goed daar,dus waarom dan niet.
Het klikt wel eens niet met een bepaalde hengst,en die moet dan weer weg,maar over het algemeen gaat het toppie.
(van shet tot kwpnner hoor)

Ik zou als ik de kans had mijn hengst zeker niet te vroeg catsreren,maar ook niet kostte wat kost hem hengst houden.
Wil je ermee gaan dekken,of is ie alleen maar hengst vor jou plezier?
Als je niet wil fokken met hem,dan zou ik zeggen:ballen eraf.

Nog even over dat eerste stukje dat je schrijft: je zegt dat je hengstje bij een aantal grotere merries kan staan waar 'hij toch niet bij kan'.
Nou,ik zal je zeggen dat ie dat WEL kan hoor.
Ik heb met eigen ogen gezien dat een shet hengstje een E-pony dekte terwijl ze lag,en toen kon hij er opeens heel makkelijk bij!!!

Als die merries het willen,dan gaan ze in een kuil staan,of ze gaan liggen,en hoppa!!
Dus kijk uit wat je doet als je echt geen dekking wil,en je zet hem tussen 'grotere' merries in... Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 23:55

Citaat:
voorlopig bij de grotere merries, waar hij niet bij kan (tot ze gaan liggen, wat ik voorlopig nog niet verwacht omdat Snatje nog maar een veulen is, en dus niet erg aantrekkelijk voor de merries), proberen met Faram, of nog iets anders?

dat zeg ik dus ook, alleen ik denk niet dat de merries op korte termijn zullen gaan liggen voor hem, omdat hij nog zo jong is. daar doen de meeste merries het niet voor. bovendien hebben we er ééntje drachtig nu, en dat wordt een laat veulen dus het zou wel kunnen.
met mijn ruin verwacht ik niets, hij houdt niet van kleintjes, en zéker niet van jonge dieren (twee jaar of jonger). hij jaagt ze gewoon eindeloos op, en als hij ze te pakken krijgt bijt hij, en probeert hij op de rug te springen (niet bij wijze van dekken, maar echt om erop neer te trappen). ik heb dit gezien bij Flicka, Godzijdank mis, maar toch eng genoeg. misschien wil het met Snatje wel, ik heb het nu twee keer geprobeerd maar met slecht resultaat.

het is mijn bedoeling met Snatje naar de hengstenkeuring te gaan, maar of ik hem ook voor de dienst wil aanbieden weet ik niet. er komt toch een hoop bij kijken, en ik heb mijn dieren toch voornamelijk omdat het mijn maatjes zijn, en niet om er gebruik van te maken... maar misschien wordt hij wel goedgekeurd, en denk ik er tegen die tijd anders over. eraf is eraf, en daar is dan niets meer aan te doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:52

Tja, met je ruin is het voorlopig niets, met je merries zou ik hem ook niet laten lopen. Is er niet iemand in de buurt met nog een hengstveulentje waar hij samen mee kan lopen? Misschien kan Faram er dan na verloop van tijd wel bij, dan kunnen ze namelijk met elkaar spelen en kan Faram hier en daar wat grenzen stellen (ik ben geen fan van kleuterklassen zonder juf).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:57

Persoonlijk denk ik dat als je m het lekker natural leven wilt geven, je m imo beter kan laten castreren. Misschien is castreren niet helemaal natural, maar ik heb t bij ons op stal gezien met een hengst. Vind t gewoon zielig zo alleen. Paarden zijn kuddedieren en horen lekker met elkaar te lopen. In de natuur lopen daar ook hengsten bij, maar helaas is dat in ons kikkerlandje niet echt handig gezien alle veulentjes die dara van komen Haha!
Of je moet m tot z'n 3e naar een hengstenopfok brengen, voorbrengen en dan de keuze maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:56

hengstenopfok hou ik helemaal niet van, dat zou echt een laatste redmiddel zijn. alleen zetten komt niet eens ter sprake, mijn ruin is zo opgegroeid en daarom niet voldoende sociaal vaardig, al moet ik zeggen dat het nog steeds vooruit gaat sinds hij weer in de groep staat. maar ik wens dat geen enkel paard toe, alleen opgroeien. voorlopig wil het nog prima met Flicka, maar het risico wordt steeds groter. Flicka is erg dominant en Snatje ziet haar tot op heden nog meer als moeder dan als potentiële kandidaat om een gezinnetje mee te stichten. zolang daar geen verandering in komt blijven ze bij elkaar, maar het kan natuurlijk zo zijn dat Snatje over een maand wel wat in Flicka gaat zien, dus tja dan moet er wel een oplossing gepland staan. ik wil eerdaags toch nog even Faram bij hem laten om te zien wat er gebeurt, ik geef het een piepklein kansje omdat Faram zich nu lief gedraagt als ik hem over het hek laat neuzen, maar toch... het probleem met Faram is dat hij denkt dat ie nog hengst is, en hij heeft nu een kudde van vijf merries ter beschikking. we hebben een poosje een ruin op stal gehad, maar als je die ook erbij in de kudde zette dan bleef Faram constant de kudde en die ruin apart houden. nou was die ruin een grote driejarige KWPN-er, maar als Faram Snatje zo op zou jagen maakt die geen schijn van kans.

onze buurman heeft wel hengsten, volwassen dieren en veulens bij elkaar (ik ben fel tegenstander van opfok van jonge veulens zonder 'grootje'), dus misschien is dat nog een optie. als hij dat wil, en ik draad mag spannen daar, want ze hebben echt heel slecht hekwerk, en dat vind ik veel te gevaarlijk.

met castreren op zich heb ik geen problemen, als het de levenskwaliteit van het dier verbetert. ik hou mijn dieren hoofdzakelijk natural, maar als het beter is hou ik daar niet krampachtig aan vast. ik wil alleen geen beslissing nemen waar ik spijt van krijg, omdat ik Snatje toch wel heb gekocht om ermee naar de hengstenkeuring te gaan. aan de andere kant, zou ik hem niet intensief als dekhengst willen gebruiken (wel voor enkele natuurlijke dekkingen per jaar), en de vraag is dan of het zin heeft om hem hengst te laten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:26

Tsja lastig hoor!
Ik kan je verder ook geen advies geven.
Hengstje van m'n stalgenootje staat bij een ruin en een merrie, maar die merrie is niet vruchtbaar. Hij zag t ook als z'n moeder maar de laatste tijd springt ie toch heel vaak op r.
Hij wordt wel gecastreerd als ie ruim een jaar is. Zodat ie dan de kudde in kan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:32

hihi ja het is lastig hè? zo zit ik dus ook. help...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:19

Ik zou eens een goed gesprek aanknopen met de buurman.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:31

nou, het laatste nieuws... 29 december plaats ik dit topic, en gisteren was het dus raak. Snatje en Flicka gingen als mafkezen door de wei (gewoon spelen hoor, niet opjagen ofzo), en daarna ging Flicka staan plassen (is hengstig). Snatje rook eraan en ging staan flemen (voor het eerst), en daarna ging hij achter Flicka aan, en in de schouders/ manenkam/ schoft bijten. oeps, dat was een beetje veel van het goede. het was toen al laat, dus ik heb alleen het tussenhekje van het weitje dicht gedaan, en de paardjes ieder aan een kant gezet.
maar goed, dat is geen oplossing. vandaag heb ik Snatje bij Faram in de paddock geprobeerd, hij gedroeg zich in tegenstelling tot wat ik verwachtte erg goed! Snatje maakte onmiddelijk een heftige kauwbeweging, en Faram beet niet eens, wat hij dus eerder wel deed. ik heb het hooivak goed volgegooid, en ze hebben naast elkaar staan eten. later vanavond ben ik nog gaan kijken (Snatje moest toch nog medicijnen), en toen stond Faram midden in de paddock te slapen, en Snatje stond hooi te eten. vooralsnog lijkt dit dus best een oplossing. Flicka heb ik ook opgehaald, die wil ik ook niet alleen hebben natuurlijk. vannacht is ze met de grote paarden mee op stal gegaan (de mijne staan altijd buiten maar anders bleef ze alleen achter), en morgen maar eens even kijken hoe het gaat als ze met zijn allen de wei ingaan (Flicka met de grote merries).

toch ga ik ook nog even met de buurman babbelen, of ik Snatje misschien bij hem kwijtkan, of dat ik een veulen kan lenen om bij ons te zetten als dat nodig is. tot dusver valt het dus allemaal nog mee, ik hoop dat Faram zich zo houdt, dan kan hij Snatje prima opvoeden, desnoods met nog een veulen erbij, dat zou het mooiste zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 00:35

ook hier even een update, zodat er geen honderd topics van mij ontstaan, hihi! ik heb Flicka en Snatje weer bij elkaar, Snatje heeft twee dagen met Faram gestaan en dat ging erg goed. Flicka is niet hengstig meer, en ook dat gaat weer normaal. voorlopig laat ik het zo, als Flicka hengstig is doe ik gewoon even het tussenhekje dicht, en als het over is kunnen ze weer bij elkaar. ook probeer ik ze nu regelmatig met zijn drieën in de wei te doen, we hebben één stuk wei waar de grote paarden op kunnen, maar geen uren per dag, omdat daarvan anders ook niks overblijft en dan hebben ze niks meer te grazen. verder staan de ponies in een ponywei, en de paarden in de paddock.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:24

Eerlijk gezegd vind ik dit een nogal gewaagde constructie, tenzij je 24/7 de paarden in de gaten kunt houden. Als je hem écht samen wilt houden met de merrie en je wilt hem niet in de hengstenopfok dan is er mi maar 1 oplossing en dat is castreren ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 10:30

nee het is de bedoeling dat hij straks permanent met mijn ruin komt te lopen, maar we hebben nu zulke wateroverlast in de paddock dat ik die kleintjes daar echt niet in wil hebben. als het minder nat is gaat hij daarheen, en over enkele weken (wegens ziekte van de stalhouder kan dit nu nog even niet) krijgen we een paar ton speciaal zand, waardoor het probleem ook voor langere tijd opgelost zal zijn, en niet enkel tot de volgende bui. voor nu is dit niet ideaal, maar mijn merrie geeft wel weer duidelijk aan er niet van gediend te zijn, en die kleine is nog niet zo ver dat hij zich echt opdringt. mocht het allemaal te lastig worden, en zo gaan dat de paarden eronder lijden wordt hij uiteraard wel gecastreerd...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:10

nog even een update: na lang overdenken wordt het joch toch gecastreerd. Faram heeft getracht hem letterlijk te vermoorden, hij drukte Snatje in een hoek en begon te trappen, Snatje viel door de draden heen en kwam weg, maar ik ben me kapotgeschrokken toen, ik had niet verwacht dat Faram zó tekeer zou gaan.
daar komt bij, dat Flicka en Snatje dikke maatjes zijn, en ze zijn gelukkig met zijn tweetjes. ik wil ze niet scheiden, ze kunnen immers zo mooi spelen samen. als Snatje gecastreerd wordt, kan Flicka haar makkertje houden, en dat gun ik haar zo graag.
ik heb contact gehad met de DA, die komt binnenkort even controleren hoe het zit met Snatjes zakkie. ik mag er wel aan zitten, alleen ik kan ze niet vinden, dus ik denk dat ze er nog niet zijn maar het schijnt ook dat hengstjes tot een bepaalde leeftijd hun zakkie kunnen intrekken. maar goed, ALS het zakkie er is wil ik zsm castratie, vóór de warme zomer komt.

verder gaat het goed met de beide ukkies, en Faram is gelukkig met zijn harem. voor hem is deze oplossing ook fijner, want zelfs al zou hij later met Snatje kunnen, dan is hij nog zijn merries kwijt. ook niet leuk voor hem.