Regendeken of meer binnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Regendeken of meer binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:05

Ik zit hier echt over te twijfelen, daarom stel ik jullie de vraag om mij argumenten of tegen-argumenten te geven. Ik vraag me af of het niet beter zou zijn om m'n paardje een (zeer licht) regendeken op te doen als ze met regenachtig weer, wind en temperaturen rond het vriespunt buitengaat. Het gaat dan wel om een kruising mérens, sterke paardjes, maar ze kan echt nergens schuilen of uit de wind gaan staan naargelang vanwaar de wind komt. Normaalgezien gaan alle paarden iedere ochtend de wei op en worden ze 's avonds terug op stal gezet. Vandaag bijvoorbeeld, echt vies weer, zijn de meeste paarden op stal gebleven alleen mijn paardje en twee pony's zijn de wei op gegaan omdat ik toch nog liever heb dat ze beweging krijgt. Ik ben eigenlijk niet te vinden voor dekens en het zou dan ook enkel dienen voor de echte koude winderige regenachtige dagen (die we in België wel eens hebben Bloos ).

Wat zouden jullie doen? Ik wil haar gezondheid niet verzwakken met een regendeken, maar wil ook niet dat ze ziek wordt van het weer.

edit:(ik zet deze vraag bewust hier, ook al weet ik dat naturals het liefst hebben dat een paard 24/7 buiten staat met enige vorm van beschutting, ik heb echter niet de kans mijn paard 24/7 buiten te laten, en de antwoorden van m'n stalgenootjes (geen greintje natural) is binnen houden)

Antheman

Re: Regendeken of meer binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:46

Is er nergens beschutting?
Geen schutting, bomenrij, container om je achter te verschuilen?

Dat heeft een paard wel nodig hoor.

Zo niet, dan zou ik zeker een ongevoerde regendeken omdoen bij veel regen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:50

Ik had hetzelfde. Anouar had het echt koud met al die regen. Hij heeft geen enkele beschutting en op stal vind ik geen optie. Dus nu heeft hij een deken op Lachen En je ziet dat hij het prettig vind. Hij is aangekomen (mocht ook wel) en heeft veel meer energie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:54

Ik zou zelf iets zoeken om daar te kunnen neerzetten, container, grote struik of gewoon een houten afdakje timmeren.
Maar het ligt ook aan het paard, de ene gaat bij een beetje regen al liever binnen staan, de ander staat bij een stortbui met onweer nog buiten te grazen.
Ze zal er niet ziek van worden als je paard een goede wintervacht heeft, maar het is wel fijn als ze even uit de wind kunnen staan als ze willen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:57

Ik zou ze dan inderdaad een ongevoerde regendeken omdoen als het erg slecht weer is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:58

Echt geen beschutting, het is een open vlakte. Slechts op één wei kunnen ze ergens naast gaan staan, maar dan moet de wind ook al van de juiste kant komen. Bloos Ik huur er ook maar een stal, dus zelf iets in elkaar timmeren en op de wei plaatsen zal niet geapprecieerd worden.

Kou heeft ze niet denk ik, ze heeft ook een prima vetlaag. Maar het is de combinatie regenachtig, wind en koude die me zorgen baart. Ze komt tegen de avond ook net its te graag naar binnen! Haha! Misschien dan inderdaad toch maar een lichte regendeken kopen om deze dagen door te komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:00

Mandyke schreef:
Echt geen beschutting, het is een open vlakte. Slechts op één wei kunnen ze ergens naast gaan staan, maar dan moet de wind ook al van de juiste kant komen. Bloos Ik huur er ook maar een stal, dus zelf iets in elkaar timmeren en op de wei plaatsen zal niet geapprecieerd worden.

Kou heeft ze niet denk ik, ze heeft ook een prima vetlaag. Maar het is de combinatie regenachtig, wind en koude die me zorgen baart. Ze komt tegen de avond ook net its te graag naar binnen! Haha! Misschien dan inderdaad toch maar een lichte regendeken kopen om deze dagen door te komen.

Prima!

Maar vergeet niet dat de inwendige kachel aan moet blijven en dat er dus voldoende ruwvoer beschikbaar moet zijn. ik weet niet of je paard nog gras heeft? Anders moet je bijvoeren, hooi, of voordroog oid.
Anders kan je paard maar moeilijk warm blijven.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:05

Hooi krijgen ze 's morgens op de wei en 's avonds op stal. Ook daar heb ik niet veel in in te brengen, doet de verhuurder allemaal. Nu ligt er wel altijd een goed pak hooi in de stal, maar onbeperkt is het zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:04

Je zou kunnen vragen of ze 's morgens meer hooi kunnen krijgen, voldoende voor de hele dag. Of 's morgens hooi en 's middags nog een keer.
(In de wei, bedoel ik dus Knipoog .)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:08

Mijn knollies staan ook in een wei zonder schuilstal.
Ze blijven buiten..ook als het - 10 is,of als het sneeuwd.
(zonder deken)
De vacht is een wonderlijk ding,die de paarden heel goed beschermd tegen kou en nattigheid.
Ze krijgen wel onbeperkt (dus 24/7) kuil gevoerd.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:21

Tinkerloos schreef:
Mijn knollies staan ook in een wei zonder schuilstal.
Ze blijven buiten..ook als het - 10 is,of als het sneeuwd.
(zonder deken)
De vacht is een wonderlijk ding,die de paarden heel goed beschermd tegen kou en nattigheid.
Ze krijgen wel onbeperkt (dus 24/7) kuil gevoerd.

tja, dan moet je paard wel een fatsoenlijke vacht hebben. een dat heeft een tinker wel natuurlijk. ik heb minstens drie exemplaren rondlopen, die bij regen, wind en kou ellendig lopen te klappertanden. en eentje die een miezerige korte vacht heeft. ze krijgen bij mij allemaal regendekens aan bij de genoemde weersomstandigheden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:49

Niet ieder paard maakt een 'Tinkervacht' aan idd,maar bij mij in de wei staan ook arabieren kwpnners shetjes dartmoors en een anglo arabier.
Allemaal zonder deken,en MET vacht.

Kijk gewoon naar je eigen paard,en beslis voor hem /haar of het nodig is of niet.
Heeft je paard geen vacht,deken op,maar heeft je paard wel vacht,geen deken.
En als je twijfeld tussen meer binnen of een regendeken,dan zou ik voor de deken gaan!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:13

Ik zou ook voor een deken gaan ipv meer naar binnen. Met een ongevoerde regendeken verander je niet veel aan de vacht, maar geeft wel dat beetje extra bescherming tegen de echt gure dagen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:32

Ze krijgen geregeld (in de winter althans) wel wat extra hooi op de weide, maar onbeperkt ... dat zit er niet in. M'n paardje heeft wel een mooie wintervacht, maar het is geen dikke teddybeer, ze is het trouwens ook niet gewend om 24/7 buiten te blijven, ze gaat elke avond op stal (binnenstal). Aangezien ik dat al meer dan genoeg op stal vindt, ga ik opteren voor een ongevoerde regendeken.

Bedankt allemaal om mijn twijfels weg te nemen! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:24

Zorg wel dat je regendeken een echte goede is. Er zijn genoeg "regendekens" die bij een dag regen doorslaan. Investeer even in degelijke kwaliteit, dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:48

mijn ene paardje (= shetje) heeft hele dikke vacht en staat ook gewoon zonder deken buiten. hij lijkt absoluut geen last te hebben van regen of wind. maar me andere knollie heeft een niet zo dikke vacht en stond eerst ook altijd voor het hek wanneer het slecht weer was. nu had ik een ongevoerde regendeken voor haar en vond ze het stuk minder erg om gewoon lekker buiten te staan.
wel vind ik groot nadeel dat ze niet even lekker kan rollen als ze een deken op heeft. maar goed ze is zo meut dat ze niet opheel vieze grond wilt rollen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:58

Ik heb twee regendekens. Mocht er eentje een beetje nat zijn dan kan hij een droge op.