Boos kijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Boos kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 12:31

Je hebt weet ik hoeveel van die geweldige filmpjes waar je de harmonie tussen mens en paard te zien krijgt... Hoe ze op elkaar reageren etc etc. Schitterend gewoon, en een super mooie manier van werken van mens en paard met elkaar.

Maar...

Wat mij altijd opvalt is het oren spel van de paarden. Dan is het nog zo'n super mooi geheel, de reacties van de paarden op hun mens, de eenheid die ze samen vormen. Maar het orenspel staat vaak op 'plat in de nek'. Dat zou mij persoonlijk wat afschrikken.
Waarom doen veel paarden dit, wat bedoelen ze er mee. Vind het wel knap dat de meeste mensen daar doorheen kijken. Als mijn paard zo zou kijken als het me volgt met elke beweging die ik doe, zou ik me niet echt fijn voelen omdat ik dan altijd het idee krijgt dat ze je elk moment een knauw van hier tot tokyo kunnen geven...

Even als voorbeeldje => http://www.dailymotion.com/video/xqvvn_lorenzo . En dan vooral het stukje waarin er maar met 1 enkel paard wordt gewerkt.

Anoniem

Re: Boos kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:33

Het zijn niet alleen de oren die je iets vertellen, maar ook de ogen, de mond, de kaaklijn, de staart en de gehele uitstraling en houding van het paard.

Daarbij is "oren naar achteren" niet alleen een uitdrukking van boosheid, maar bijv. ook van concentratie, alertheid, onzekerheid, geïrriteerdheid etc.

Ik kijk altijd naar het hele plaatje. Maar soms is het lastig ja. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:49

Ik zie wel wat je bedoelt... maar dit is bepaald geen oren in de nek! Dan zijn de oren nog net iets verder naar achteren gedraaid, gaat het hoofd vaak omhoog en wordt er echt boos gekeken.

Dit is gewoon concentratie, zie je ook regelmatig bij jonge paarden met rijden!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:06

ik denk niet dat ze de oren in de nek leggen omdat ze boos zijn. eerder een vorm van concentratie Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:08

Oren plat in de nek is echt plat in de nek, zeer aerodynamische look. Een paard wat de oren op de ruiter gericht heeft is op de ruiter gericht....

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:20

idd oren in de nek in niet altijd boosheid
ik dacht dat boosheid een combinatie was van oren plat in de nek en de neusvleugels in een punt opgetrokken? en dat zie ik bij deze paarden niet
en als ze al boos kijken dan zal het eerder naar elkaar zijn Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:29

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:56

@ cassidy
Toch vind ik ook dat de paarden in die show hun oren platter hebben dan op de foto bij de eerste link. Weliswaar iets minder dan bij de 2e maar toch.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:31

het zal heus niet met de cm gelijk zijn aan de foto's van cassidy, maar ik geloof niet dat de paarden in het filmpje hun oren 'kwaadaardig' naar achteren hebben liggen. dan liggen ze écht plat.
het zal eerder uit concentratie zijn, het paard is helemaal gefocust (of hoe je dat ook zchrijft Bloos ) op die man.
en, zoals al eerder werd gezegt, het gaat niet aleen om de oren die iets uitstralen. het gaat om het geheel.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:07

Het is inderdaad het hele plaatje dat telt, maar zoals de paarden zich opstellen bij de link van de TS vind ik geen prettig beeld!
Mocht mijn paard ooit zo gaan kijken, dan hoop ik dat ik tot mijn zinnen kom!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:48

ik zie wat je bedoelt, maar de oren in de nek kan ook vaak betekenen dat het paard let op wat er achter hem gebeurt, en in die gevallen dat het gebeurt staat de trainer ook vaak achter het paard.
ik weet het ook niet zeker hoor, maar dit is het meest zinnige wat ik kan bedenken.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:45

Als ik met grondwerk bezig ben kijkt mijn paard ook vaak zo , en heeft zn oren ietsjes naar achter , maar dit is inderdaad concentratie dit doet hij inderdaad als hij achter me aan rent , ook als ik nieuwe dingen van hem vraag. Mochten deze paarden echt agressief zijn naar hun trainer hadden ze hem allang omver gerend...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:46

een paard dat zijn oren in zijn nek heeft kan ook wantrauw zijn zijn ik merk bij bange pony,s dat ze hun oren in hun nek leggen en dan denken ze dat jij bang voor hun bent
als een paard egt boos is zie je dat aan meerdere dingen
dan zie je in zijn ogen woede en met angst kun je het ook zien dan kan ik precies zien hoe of hij zich voelt

mvg daphne

chuky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:23

deze paarden hebben hun oren idd wel ver naar achter, zou ik ook van schrikken;) wel handig om te weten dat het niet altijd boosheid betekent

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:33

Bedenkt ook dat: alle koeien zijn beesten, maar niet elk beest is een koe. Haha!
Een echt boos paard heeft (vaak) de oren in de nek, maar oren in de nek is niet altijd een boos paard. Zoals hier gezegd: concentratie, minder wind/regen vangen ect.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:13

*verder niet zoveel commentaar op* maar ik wou dat ik zo los met mn paard in het bos kon rennen.. *droomt*

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:12

Tancreda4, wat prachtig zeg dat filmpje................heb het wel 4x bekeken! Heerlijk om te zien hoe die man zo met paarden om kan gaan.
Bedankt dat je dit wilde delen met ons. En de oren??? Oplettendheid misschien? Vond het ook niet zo vriendelijk gezicht om eerlijk te zijn.

Gr Willekuss

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:17

dit was ook altijd een vraag van mij. ik werk met een shetlander aan vd en die heeft ook altijd zijn oren in zijn nek dus ik vroeg me ook af vind die het niet leuk maar dat hoeft dus niet zo te zijn

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:19

Bedankt voor de vele antwoorden Lachen Het is idd wel vrij logisch, maar echt vrolijk ziet het er niet uit. Maar daardoor heb ik juist weer meer ontzag voor dit soort tafarelen, dat ze meer letten dan alleen op de oren, en zoveel vertouwen hebben in elkaar.

Het filmpje vind ik ook zelf heel erg gaaf. Kan er ook niet genoeg van krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:25

Apart, alleen waarom zit hij nergens op zn paard vraag ik me af Vork . Maar waarom heb ik het idee dat dit allemaal niet zo idealistisch is begonnen, ik geloof nooit dat die paarden ineens zoveel respect voor hem hadden. 1 of 2 paarden oke, maar 6?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:29

randie schreef:
Apart, alleen waarom zit hij nergens op zn paard vraag ik me af Vork . Maar waarom heb ik het idee dat dit allemaal niet zo idealistisch is begonnen, ik geloof nooit dat die paarden ineens zoveel respect voor hem hadden. 1 of 2 paarden oke, maar 6?

Nee, dat ging ook vast niet "ineens". Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 03:23

mooi filmpje

tja de oren ..als ik grondwerk deed/doe met 1 paardje kijkt die meestal geconcentreerd
maar soms liet ik er 3 of 4 tegelijkertijd lopen momenteel maximaal 2 Haha!
en dan lagen de oren toch net iets platter dan "normaal" mede omdat ze super gecocentreerd waren aan de andere kant omdat elk der paarden werkend in de priveruimte zat van de ander en dan vloog er soms ook wel eens een hoofd stukje opzij (zonder verder iets te doen) maar wel even een waarschuwing
van wees lief tegen mij je zit in mijn ruimte
dat zie je soms op dat filmpje ook
even een neusje opzij naar het naburige paard
maar echt boos of aanvallend heb ik er in de film niet 1 gezien